Eforturile ascunse ale guvernului rus de a influența alegerile prezidențiale din 2024 sunt mai avansate decât în ultimii ani și reprezintă cea mai activă amenințare străină din acest sezon politic, au declarat vineri oficialii serviciilor de informații americane citați de Washington Post. Moscova folosește „voci autentice ale SUA” pe marile platforme de social media pentru a „spăla” propaganda și narațiunile care vizează influențarea publicului american.
Activitățile Rusiei „sunt mai sofisticate decât în ciclurile electorale anterioare”, a declarat un înalt oficial al Biroului Directorului de Informații Naționale (ODNI) într-o întâlnire cu reporterii, menționând utilizarea „vocilor autentice ale SUA” pentru „spălarea” guvernului rus. propagandă și răspândiți narațiuni care provoacă dezbinare social prin intermediul principalelor rețele de socializare, precum și pe site-uri false care se prezintă drept organizații media americane legitime.
Moscova vizează în special statele swing ale SUA , a spus oficialul, și folosește inteligența artificială pentru a crea mai rapid și mai convingător conținut fals pentru a modela rezultatul în favoarea fostului președinte Donald Trump.
Acest lucru este „în concordanță cu obiectivele mai largi ale politicii externe ale Moscovei de a slăbi Statele Unite și de a submina sprijinul Washingtonului pentru Ucraina”, a spus oficialul ODNI, care, la fel ca alții, a vorbit sub condiția anonimatului conform regulilor de bază stabilite de agenție.
China, la rândul ei, nu încearcă să influențeze cursa prezidențială, dar încearcă să facă acest lucru în cursele la nivel de stat și regional, au spus oficialii, făcând referire la asemănări cu eforturile Beijingului la alegerile intermediare din 2022.
Oficialii au remarcat că nu au văzut eforturi străine de a interveni direct în alegerile din 2024, de exemplu, piratarea aparatelor de vot.
Cu toate acestea, oficialii ODNI au recunoscut pentru prima dată că guvernul iranian a stat în spatele nu numai hack-ului campaniei Trump dezvăluit luna trecută, ci și scurgerii documentelor interne ale campaniei. O persoană care a folosit un cont de e-mail AOL și numele „Robert” a trimis documentele către instituții media, inclusiv The Washington Post.
Săptămâna aceasta, guvernul SUA a anunțat un set extins de acțiuni pentru a contracara campaniile de influență rusești, inclusiv o acuzare a doi angajați ruși ai site-ului de știri de stat RT pentru că ar fi plătit unei companii media americane pentru a difuza videoclipuri în limba engleză pe YouTube, TikTok. , Instagram și X.
Procurorii au confiscat, de asemenea, 32 de domenii de internet controlate de Rusia, care au fost folosite într-un efort de influență condus de stat, numit „Doppelganger”, pentru a submina sprijinul internațional pentru Ucraina. În plus, departamentele de Trezorerie și de Stat au anunțat sancțiuni împotriva persoanelor și entităților ruse care sunt acuzate de difuzare de propagandă.
RT a cultivat rețele pentru a disemina narațiuni prietenoase cu Moscova, încercând în același timp să mascheze conținutul drept libertatea de exprimare a americanilor autentici, a spus ODNI într-o actualizare de securitate electorală vineri.
Două lucruri plasează „Rusia în fruntea listei” guvernelor străine care încearcă să influențeze alegerile, a spus oficialul ODNI. „Sunt destul de robuști și destul de exersați în a face acest tip de activitate. De asemenea, amploarea și amploarea activităților lor sunt destul de semnificative.”
„Rusia lucrează la curse în sus și în jos”, a spus oficialul. Ei folosesc inteligența artificială „pentru a crea mai rapid și mai convingător conținut sintetic” și firme de influență pentru angajare care folosesc marketingul, relațiile publice și alte expertize pentru a complica atribuirea.
„Americanii au mai multe șanse să creadă părerile altor americani în comparație cu mulțumirea cu semne clare de propagandă străină”, a spus oficialul. „Așadar, ceea ce îi vedem că fac este să se bazeze pe americanii cu inteligență și neștiință pentru a semăna, promova și adăuga credibilitate narațiunilor care servesc interesele acestor actori străini.”
Aceste noi tactici și tehnologii reprezintă un avans față de ceea ce făcea Rusia în 2016, când eforturile sale de a interveni în alegeri au uimit publicul și au prins pe picior de inteligență americană, a spus Brandon Van Grack, un fost procuror federal care a investigat eforturile Moscovei de a influența. campania 2016.
„Principalul lucru care m-a frapat este că au reușit să-și spele influența prin intermediul personalităților mass-media din SUA într-un mod în care, dacă ar fi fost fățiș în a se identifica ca guvern sau RT rus, acele puncte de vedere nu ar fi fost niciodată diseminate”, a spus el.
Niciunul dintre influenții la care se face aluzie în rechizitoriul deschis miercuri nu a fost identificat. Însă youtuberul conservator Matt Christiansen a spus într-un flux live în acea zi că se numără printre cei șase influenți sau „comentatori” menționați în document.
El a insistat, totuși, că nu a fost niciodată influențat de ruși în acoperirea sa și a promovat doar valori care datează de la întemeierea Americii.
„Cred că dacă asta se aliniază cu [președintele rus Vladimir] Putin, atunci am fost luat”, a spus Christiansen.
În 2016, RT opera în mod deschis în Statele Unite. A fost forțată să se înregistreze un an mai târziu ca agent străin, dar a fost efectiv redusă la tăcere în Occident în 2022, după invadarea Ucrainei de către Rusia.
„Nu ați avut influenți ca acesta, care răspândeau aceste informații în 2016, îndreptate și finanțate de guvernul rus, cel puțin nu aproape în același mod”, a spus Van Grack, acum partener la Morrison Foerster.
ODNI a mai remarcat, totuși, că, pe măsură ce sofisticarea Moscovei a crescut, „înțelegerea acestor eforturi de către comunitatea de informații americane a crescut, de asemenea, în efortul nostru de a le înțelege și contracara”.
Gavin Wilde, un fost analist al serviciilor secrete din SUA, concentrat pe Rusia, a remarcat că FBI l -a numit pe adjunctul șefului de stat major al Kremlinului, Serghei Kiriyenko, drept conducerea efortului Doppelganger.
„Acesta este un nivel de detaliu și orchestrare formală de către nivelurile superioare de la Kremlin” decât a fost vreodată susținut public de guvernul SUA, inclusiv în timpul alegerilor din 2016, când o fermă de troli rusă cunoscută sub numele de Agenția de Cercetare a Internetului (IRA) a răspândit dezinformarea asupra americanilor. social media, a spus el. Campania IRA, detaliată într-o evaluare ODNI din ianuarie 2017 cu privire la interferența Rusiei, a fost condusă de oligarhul rus Yevgeniy Prigojin, care, în calitate de fondator al grupului de mercenari Wagner, avea să se confrunte ulterior cu președintele rus Vladimir Putin și să moară într-o explozie misterioasă a unui avion în aer .
Aceeași evaluare a informațiilor din 2017 a identificat RT drept principalul mijloc de propagandă internațională al Kremlinului, care sub redactorul șef Margarita Simonyan, a contribuit la campania de influență.
„În 2016, cel mai bine am înțeles la acea vreme au fost eforturile de propagandă ale RT sau fermele rusești de troli au fost aprobate tacit de Kremlin”, a spus Wilde, un consilier al Casei Albe în administrația Trump, care a coordonat politica de combatere a influenței maligne străine. „Așa că Kiriyenko a condus aspectele propagandistice ale acestui lucru pare a fi un nivel de orchestrare pe care nu l-am văzut până acum.”
Washington Post, citând documente interne ale Kremlinului, a dezvăluit în aprilie 2023 că Kiriyenko a direcționat o rețea de strategi politici pentru a desfășura campanii de propagandă care promovează interesele Rusiei și să submineze sprijinul pentru Ucraina în toată Europa. În luna aprilie a acestui an, WashingtonPost a dezvăluit că, sub conducerea lui Kiriyenko, strategii politici s-au îndreptat cu seriozitate să submineze sprijinul pentru Ucraina în Statele Unite, deoarece un proiect de lege suplimentar pentru ajutor era în așteptare în Congres. Ei au încercat, de asemenea, să stârnească frica asupra securității graniței SUA și să alimenteze tensiunile economice și rasiale.