Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, propune o remaniere amplă a personalului pentru a-și consolida controlul asupra fondului comun de bani al UE de 1,2 trilioane de euro, scrie Politico
Conform planurilor aproape 200 de oficiali ai departamentului de reformă al Comisiei urmează să fie fuzionați cu divizia responsabilă de depozitul de numerar al UE post-pandemie, au declarat mai mulți oficiali UE.
Schimbarea propusă urmărește să faciliteze extinderea modelului de „numerar pentru reforme” al Comisiei, aplicat inițial fondului său de redresare, la următorul său buget pe șapte ani, care este programat să intre în vigoare în 2028.
Dar ar ajuta-o, de asemenea, pe von der Leyen să-și întărească controlul asupra distribuțiilor bugetare prin întărirea unității de recuperare, pe care o supraveghează în mod direct.
Conform noilor reguli propuse de președintele Comisiei, țările ar trebui să implementeze reforme economice cheie în schimbul accesului la cota lor din finanțarea UE.
Pentru a-și realiza viziunea, von der Leyen a sugerat crearea unor planuri de țară personalizate care să lege plățile de reforme și investiții. Însă propunerea Comisiei de stabilire a unor astfel de reforme, care se așteaptă să fie prezentată în a doua jumătate a anului 2025, ar trebui totuși aprobată în unanimitate de toate cele 27 de state membre ale UE.
În practică, remanierea din prima sa fază ar putea duce la unirea Comisiei preexistente cu 192 de departamente pentru reforme – cunoscut sub numele de DG Reform – cu unitatea de recuperare care operează în prezent sub controlul președintelui.
Însă se așteaptă, de asemenea, ca personalul fondului de recuperare sa fie redistribuit pentru a supraveghea planurile de „numerar pentru reformă” ale țării, odată ce programul lor actual expiră în 2026.
Oficialii cred că mișcarea, dacă va fi aprobată, ar transfera puterea lui von der Leyen în detrimentul comisarului pentru finanțare regională, care controlează în prezent departamentul de reforme.
În prezent, acest rol a fost atribuit conservatorului italian Raffaele Fitto, pe lângă titlul său de vicepreședinte al Comisiei, dar numirea încă nu a fost aprobată din cauza obiecțiilor socialiștilor și verzilor cu privire la legăturile lui Fitto cu dreapta italiană. Prim-ministrul Giorgia Meloni.
În timp ce schimbarea potențială a personalului ar putea ajuta șansele lui Fitto diminuându-și rolul în ochii criticilor săi, aceasta ar trebui totuși aprobată de noua Comisie, care va intra probabil în vigoare la 1 decembrie.
„Nu vom comenta niciun zvon speculativ privind discuțiile interne pregătitoare sau planurile presupuse. Orice decizie privind ajustările administrative în conformitate cu Orientările Politice și scrisorile de misiune ar fi pentru următorul colegiu”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei pentru POLITICO.
Eficiență ineficientă?
O revizuire departamentală de amploare nu a fost complet neașteptată. Speculațiile cu privire la potențiala restructurare sau închidere a DG Reformă au apărut pentru prima dată în iunie, după ce departamentul nu a reușit să numească un succesor de la plecarea principalului său funcționar public, fostul director general Mario Nava.
Unii oficiali ai Comisiei au considerat, de asemenea, în mod privat departamentul de reforme prea costisitor.
„Este greu de înțeles scopul său, ar trebui desființat”, a spus un oficial al Comisiei.
Principala sarcină a departamentului până acum a fost să distribuie numerar pentru a eficientiza birocrațiile naționale și regionale.
Dar, potrivit comisarului de coeziune, Elisa Ferreira, folosirea pe scară largă a acestor bani este, de asemenea, o dovadă a succesului său.
„Statele membre și regiunile apreciază acest tip de sprijin și continuă să revină cu mai multe solicitări”, a declarat recent ea în Parlamentul European.
Fondul dedicat al departamentului are la dispoziție 864 de milioane de euro pe șapte ani, care expiră în 2027, și a susținut până acum aproximativ 1.800 de proiecte, de la reforme fiscale la reforme educaționale.
În practică, spun criticii, sprijinul financiar ajunge adesea în mâinile consultanților și, din ce în ce mai mult, a organizațiilor internaționale pentru a realiza studii despre modul de realizare a reformelor.
„Este un bancomat”, a spus oficialul Comisiei, menționând că fondul ocolește guvernele naționale și predă banii direct grupurilor de reflecție sau organismelor internaționale precum OCDE sau Organizația Internațională a Muncii.
Datele Comisiei indică faptul că externalizarea către firme de consultanță a scăzut de la 53% la 26% din finanțarea totală din 2021 până în 2024.
Cu toate acestea, când fondul post-Covid al UE a fost înființat în 2021, oficialii au presupus că DG Reformă va avea sarcina de a monitoriza dacă capitalele naționale își îndeplineau cerințele, a spus un diplomat al UE.
În schimb, crearea unei unități specifice de recuperare a marginalizat departamentul de reforme.
„Grupul operativ pentru recuperare se ocupă și de reforme, ceea ce creează o dublare” cu reforma DG, a spus un al doilea oficial al Comisiei.
Recunoașterea acestei dublari a determinat, în unele cazuri, apeluri pentru închiderea completă a departamentului.