Un Boeing 777-300ER al Air France aflat în apropierea finală de aterizare la aeroportul Roissy-CDG din Paris a devenit incontrolabil scrie AFP citata de Le Point. Piloții unui Boeing 777 s-au confruntat luni cu un incident grav de „instabilitate a controlului de zbor”. Biroul de Investigații și Analize (BEA) din Franța a deschis o anchetă .
Biroul de Investigații și Analize (BEA) din Franța a anunțat miercuri că investighează pentru a stabili cauzele „incidentului grav”, care s-a produs la începutul lunii aprilie cu un Boeing 777 al Air France, în faza de aterizare la Roissy când piloții s-au confruntat cu „instabilitatea controlului zborului”.
Un videoclip include înregistrarea dialogului oarecum stresant al echipajului cu turnul de control CDG, precum și câteva fragmente din schimburile dintre cei doi piloți Boeing când unul dintre ei lasă degetul apăsat pe butonul PTT care declanșează transmisia radio. spre exterior.
Această înregistrare arată controlul și calmul echipajului și controlorului de trafic aerian în fața unei situații care, dacă s-ar fi produs la câțiva metri mai jos, s-ar fi încheiat în contact necontrolat cu solul...Condițiile meteo nefiind favorabile – 100 de metri plafon și 3.000 de metri de vizibilitate cu ceață – s-a impus o aterizare instrumentală.
„Instabilitatea comenzilor de zbor la final, remedierea, duritatea controalelor și oscilațiile traiectoriei, @BEA_Aero deschide o investigație de siguranță” în „incidentul grav”, marți dimineața de la Paris-Charles De Gaulle, indică BEA pe Twitter. În nomenclatura aviației civile internaționale, un incident grav este un „incident ale cărui circumstanțe indică faptul că a existat o probabilitate mare de producere a unui accident”. Clasificarea incidentului drept „grav” se datorează în special faptului că acesta a avut loc „în faza de apropiere, unde există cel mai mare risc”, cu faza de decolare, potrivit unei surse apropiate BEA. Acest tip de anchetă este deschisă „regulat” de către BEA, potrivit acestei surse, precizând că incidentul în cauză nu a provocat vătămări.
⚠️ (1/2) Incident grave du @BoeingFrance #777 @AirFranceFR immatriculé F-GSQJ survenu le 05/04/22 à @ParisAeroport #CDG / Instabilité des commandes de vol en finale, remise des gaz, dureté des commandes et oscillations de trajectoire / @BEA_Aero ouvre une enquête de sécurité.
— BEA ✈️ ⚙️???????????? (@BEA_Aero) April 6, 2022
La rândul său, Air France „confirmă că echipajul zborului AF011 din 4 aprilie 2022 care leagă New York JFK de Paris-CDG în B777 și-a întrerupt secvența de aterizare și a efectuat o remediere în timpul apropierii de Paris-Charles de Gaulle” , potrivit unui comunicat remis AFP. „Echipajul a aterizat în mod normal după o a doua apropiere”, adaugă compania.
Traiectoria arată că Boeing-ul, sosind din New York după șapte ore și jumătate de zbor, a ajuns la aterizare cu fața spre vest pe pista 26L (stânga). Apoi, după un viraj de 180 de grade, se aliniază cu ILS (Instrument Landing System) pentru pista 26L, sistemul de baliză care asigură direcția de urmat și planul de coborâre. Aceste informații sunt primite de pilotul automat, care gestionează aterizarea pe vreme rea. Un pilot urmărește instrumentele, celălalt se uită afară, gata să preia controlul de îndată ce balizele pistei ies din ceata. La scurt timp după dialogul cu controlorul turnului Roissy care a autorizat zborul AF011 să aterizeze pe pista 26L, s-a auzit o alarmă și exclamația „stop, stop”. Controlorul de trafic aerian încearcă să contacteze avionul care nu răspunde imediat, apoi spune repede „Te sun înapoi".
Controlorul a dedus din aceasta că a existat o problemă majoră la bord și a dat ordin unei alte aeronave AFHW aflate la urcarea inițială să o oprească la 1.500 de picioare pentru a nu interfera cu AF011, ceea ce indica că a reluat altitudine pentru a reface un circuit la 4.000 de picioare. „O problemă cu comenzile de zbor, avionul face ce vrea el”, relatează pilotul, care solicită „ghidare radar cu vânt foarte lung în spate, timpul de a gestiona situația”. Controlorul de trafic aerian a spus: „Am văzut pe radar că merge spre stânga. Echipajul a cerut schimbarea pistei pentru 27R (dreapta) în loc de 26L, încă în procedura de aterizare instrumentală ILS.
Restul zborului merge fără probleme. Air France, într-un comunicat de presă, regretă disconfortul acestei manevre. "Go-around-ul", reluarea de altitudine, o procedură revizuită cel puțin o dată la șase luni de către piloți în simulator, poate fi stresantă pentru pasagerii deja preocupați de o aterizare oarbă în ceață. Motoarele trec brusc de la ralanti la apropiere la putere maximă si avionul se ridică. La sfârșitul zborului, avionul este ușor, după ce și-a consumat combustibilul, iar viteza de urcare este atunci impresionantă.
Un astfel de incident declanșează debriefing-uri, analize și investigații din partea companiei aeriene și a aviației civile. Pe lângă cele două înregistratoare de zbor (CVR, voce, și DFDR, date), vor fi citite și alte cutii negre de pe avion, specifice Boeing și producătorului de motoare General Electric. La sol, va fi analizată funcționarea ILS 26R (defecțiune, bruiaj?). Când datele sunt disponibile, o reconstrucție va fi efectuată într-un simulator de zbor. Până la clarificarea, aeronava implicată va rămâne la sol. Acesta este Boeing B777-300ER F-GSQJ înregistrat, livrat Air France în aprilie 2005, acum 17 ani. Această aeronavă cu 296 de locuri are 4 clase: first (patru locuri), business (58 locuri), premium (28 locuri) și economic (206 locuri). Este una dintre rarele aeronave care sunt echipate cu o clasă întâi și, ca atare, zboară către New York, Los Angeles, Washington, São Paulo, Hong Kong și Asia, atunci când pandemia o dorește. Cele mai vechi B777 din flotă sunt înlocuite treptat de Airbus A350.