O ancheta realizata de Consorțiul Internațional al Jurnaliştilor de Investigație (ICIJ) și de partenerii săi a dezvaluit modul în care gigantul transportului cu autoturisme a cucerit planeta uneori la granițele legalității, scrie FranceInfo
- Peste 124.000 de documente confidențiale au fost scurse către The Guardian
- Documentele expun încercări de lobby pe Joe Biden, Olaf Scholz și George Osborne
- Emmanuel Macron a ajutat în secret activitățile de lobby Uber în Franța
- Compania a folosit „kill switch” în timpul raidurilor pentru a împiedica poliția să vadă datele
- Fostul CEO Uber le-a spus directorilor că „violența garantează succesul”
O companie americană care se străduiește să se stabilească în străinătate, ignoră reglementările în vigoare, lucrează cu o bancă rusă sub sancțiuni, oferă cadouri politicienilor, își instrumentalizează șoferii, când nu îi face țapi ispășitori. O multinațională care pare să folosească violența ca armă de comunicare și care caută să ocolească taxele… Dosarele Uber sunt o incursiune uluitoare în excesele care au marcat expansiunea grupului în anii 2013-2017. La originea acestei vaste anchete: o scurgere de 124.000 de documente interne de la gigantul vehiculelor de transport cu șofer. Printre acestea: e-mailuri, schimburi de SMS-uri, PowerPoint-uri și tot felul de memorii care detaliază metodele care au fost dezvoltate de Uber când multinaționala era condus de foarte controversatul Travis Kalanick. Aceste documente au fost trimise cotidianului britanic The Guardian , care le-a împărtășit cu Consorțiul Internațional al Jurnaliştilor de Investigație (ICIJ) și cu partenerii săi.
Aflăm că pentru a-și exercita influența și a schimba reglementările în favoarea sa, gigantul tehnologic Uber a întocmit o listă de peste 1.850 de „părți interesate” .– actuali funcționari publici, foști funcționari publici, think tank-uri și grupuri de cetățeni – în peste 30 de țări. El a recrutat, de asemenea, foști consilieri ai președintelui american Barack Obama. Încetul cu încetul, a țesut o rețea puternică, inclusiv Emmanuel Macron când era ministru al Economiei, din 2014 până în 2016, premierul israelian la acea vreme, Benyamin Netanyahu, premierul irlandez la acea vreme, Enda Kenny și Toomas Hendrik llves, care a prezidat Estonia. Oligarhii apropiați președintelui rus Vladimir Putin au fost, de asemenea, curtați și li s-au oferit acțiuni.
O „piramidă de rahat”
În 2014, când compania avea doar cinci ani, domina deja piața de ride-hailing din Statele Unite, datorită investitorilor precum Jeff Bezos și Goldman Sachs. De asemenea, este stabilit în 31 de țări, dar obiectivul său este de a cuceri lumea. Și mai degrabă decât să se conformeze reglementărilor, acceptând principiul licenței, trece cu forța și rupe prețurile.
Vedem asta mai ales în Polonia. Bartek Kwiatkowski, pe atunci consultant la Uber, cere sfaturi cu privire la modul de intrare pe această nouă piață. Mark MacGann, un lobbyist Uber, a răspuns apoi: „Practic, Uber se lansează, apoi există o „furtună de rahat” de reglementare și legală”. Această abordare de tip cookie-cutter va duce la o serie de bătălii legale pe care directorii le vor teoretiza într-un memoriu, referindu-se la strategia lor drept o „piramidă de rahat” formată din „procese pentru șoferi”, „ investigații de reglementare”, „ proceduri administrative” și "dispute".
Pentru a rezolva aceste situații, doar pentru anul 2016, Uber va investi 90 de milioane de dolari în lobby. El angajează foști funcționari publici în timp ce își solicită clienților să semneze petiții. O altă axă a politicii sale: identifică „investitori strategici”, oameni cu bani și influență în țara lor. Printre aceștia, șeful lui Free Franta, Xavier Niel, care a investit 10 milioane de dolari în Uber, sau cel al LVMH, Bernard Arnault. O investiție ca oricare alta într-o companie inovatoare, ne-a spus Xavier Niel. Dar se pare că nu pentru Uber. "Nu avem nevoie de banii lor în sine. Dar ar putea fi aliați utili în câștigarea Franței",a scris la acea vreme lobbystul Mark MacGann, într-un e-mail referindu-se la Bernard Arnault.
Cadouri pentru politicieni
Uber a alcătuit astfel o listă impresionantă de lobbyiști. Primul dintre ei este Brian Worth, un fost asistent al lui Kevin McCarthy, care a fost lider republican al Camerei Reprezentanților în 2014. În documente există o notă scrisă în mâna lui, intitulată: „Leveraging the U.S. Government to support Afacerile internaționale ale Uber.” Potrivit acestui text, anumitor lobbyști și consilieri ai Uber li s-ar fi oferit participații în companie și comisioane în funcție de rezultatele acestora. Pentru a-și apropia „țintele”, ei au oferit politicienilor, printre alte cadouri, reduceri la călătoriile Uber, mese în restaurante grozave și asistență gratuită pentru campaniile lor...
Uber i-a curtat și pe foști funcționari publici, precum Neelie Kroes, un fost ministru olandez al transporturilor, care a fost vicepreședinte al Comisiei Europene. La scurt timp după ce a părăsit Comisia, în octombrie 2014, ea a cerut să i se permită să se alăture consiliului consultativ al Uber, în ciuda unei perioade de așteptare de 18 luni impusă de codul de etică al Comisiei, care interzice foștilor comisari să fie în măsură să-și influențeze foștii colegi. Comisia i-a respins cererea, dar acesta din urmă i-ar fi cerut totuși unui ministru olandez și altor membri ai guvernului să „forțeze autoritatea de reglementare și poliția să renunțe” la o investigație dedicată biroului Uber din Amsterdam.
„Relația noastră cu NK [Neelie Kroes] este extrem de confidențială”, le-a scris Mark MacGann colegilor săi într-un e-mail din martie 2015, la patru luni după demisia sa din Comisie. „Numele lui nu ar trebui să apară niciodată pe un document”, avertizează el. Neelie Kroes a preluat în cele din urmă funcția de președinte al consiliului consultativ al Uber. Un post pentru care i s-ar fi oferit 200.000 de dolari. Chestionată de ICIJ, ea a răspuns: „În conformitate cu îndatoririle mele etice, în calitate de fost comisar european, nu am jucat niciun rol formal sau informal la Uber înainte de sfârșitul perioadei de așteptare”.
Rudele lui Barack Obama
Alți recruți Uber includ câțiva foști consilieri ai lui Barack Obama, inclusiv Jim Messina, fostul său șef de cabinet, care a devenit consultant politic în 2013. Conform documentelor scurse, el sa aflat uneori într-o poziție ambiguă. Pe de o parte, el întreabă un lobbyist Uber dacă ar trebui să discute despre reglementările privind transportul cu autovehiculul cu prim-ministrul Spaniei de atunci Mariano Rajoy, în timp ce, pe de altă parte, îl consiliază politic pe același prim-ministru. Jim Messina i-a ajutat, de asemenea, pe directorii Uber să intre în legătură cu diplomații americani, inclusiv cu John Bonnell Emerson, ambasadorul SUA la Berlin în timpul administrației Obama, când Uber căuta un punct de sprijin în Germania.
David Plouffe, care a fost arhitectul campaniei prezidențiale din 2008 a lui Barack Obama, s-a alăturat Uber în 2014 ca șef al comunicațiilor și politicilor corporative. Potrivit Uber Files, acesta a avut întâlniri secrete cu mai mulți oficiali americani, inclusiv cu secretarul american al Muncii de atunci Tom Perez, dar și cu ambasadorul SUA în Franța Jane Hartley (al cărei purtător de cuvânt ne spune că nu își amintește discuțiile despre Uber). Se pare că s-a întâlnit, de asemenea, cu oficiali din țările în care Uber a vrut să schimbe reglementările, inclusiv India sau Emiratele Arabe Unite. În această din urmă țară, el ar fi fost chemat să „înmoaie imaginea Uber”.Iată ce scrie într-un e-mail Joanne Kubba, specialist în politici publice la Uber. Chestionat de ICIJ, acesta din urmă explică astăzi: "Întâlnirile lui David nu au împiedicat și nici nu au întârziat nimic. Au servit pur și simplu pentru a arăta că aveam lideri responsabili și maturi în companie care să fie omologi profesioniști cu guvernul".
David Plouffe a lucrat pentru Uber până în ianuarie 2017, după care a demisionat. Dar luna următoare, Consiliul de Etică din Chicago l-a amendat cu 90.000 de dolari pentru că l-a presat ilegal pe primarul de atunci Rahm Emanuel. David Plouffe a refuzat să comenteze, dar Uber ne-a scris că, pe măsură ce compania s-a „maturizat” , a consolidat supravegherea lobby-ului și a instituit noi linii directoare de lobby în Europa. Cu toate acestea, în luna mai trecută, acționarii Uber au votat împotriva unei propuneri care i-ar fi solicitat gigantului de transport-hailing să-și dezvăluie activitățile și cheltuielile de lobby.
„Kill-switch”: o armă anti-poliție
Într-o după-amiază de luni din noiembrie 2014, birourile Uber din Paris au asistat la sosirea inspectorilor francezi de la Direcția Generală pentru Concurență, Consumatori și Controlul Fraudelor (DGCCRF). „Vă rugăm să "ucideți" accesul acum”, a scris Zac de Kievit, directorul de afaceri juridice al Uber în Europa, prin e-mail către colegii săi. Termenul „kill” se referă la ceea ce se numește „kill switch”. Un dispozitiv care, atunci când este activat, deconectează computerele de la serverele companiei împiedicând autoritățile să le confiste datele. Timp de aproape un an, pe măsură ce Uber s-a extins în întreaga lume, compania a folosit acest „ interruptor de oprire”de multe ori pentru a împiedica poliția să acceseze informații sensibile. Așa a fost cazul în timpul perchezițiilor efectuate de polițiști în Franța, dar și în Canada, Olanda, Belgia, India, Ungaria și Hong Kong și România.
În martie 2015, când poliția a intrat din nou în birourile Uber din Paris, întreabă David Plouffe. "Poliția este încă acolo. Forță mare (aproximativ 25), îi spune lobbystul Uber Mark MacGann. [Ei] încearcă să acceseze laptopurile". „Ok” , apoi răspunde David Plouffe. „Accesul la instrumentele IT a fost întrerupt imediat, așa că poliția nu va putea obține prea mult, dacă nu va fi ceva”.
În timpul unui alt raid la Paris, în iulie 2015, Mark MacGann îi sugerează managerului Uber din Franța, Thibaud Simphal: „Arătați confuz când nu puteți avea acces. Să spunem că echipa IT este în San Francisco și doarme liniștit. Și asta oricum, asta este controlat de Uber BV [sediul companiei în Olanda], așa că ar trebui să scrie lui Uber BV pentru a-și face cererea.” La care Thibaud Simphal răspunde: „Am folosit această tehnică de atâtea ori, încât acum cel mai greu este să ne prefacem în continuare surprinsi” Astăzi, purtătoarea de cuvânt a Uber, Jill Hazelbaker, recunoaște existența acestui „kill switch”. „Acest software nu ar fi trebuit niciodată folosit pentru a contracara inspecțiile legitime” , precizează ea, precizând: „Uber nu are un „interruptor de ucidere”... de când Dara [Khosrowshahi] a devenit CEO în 2017”.
Emmanuel Macron: un aliat serios
Când Uber a încercat să se înființeze la Paris în 2011, compania s-a confruntat cu aplicarea strictă a legii din partea autorităților franceze și o opoziție acerbă din partea șoferilor de taxi. Demonstrațiile anti-Uber sunt atât de violente încât în 2014, Adunarea Națională adoptă legea Thévenoud care favorizează taxiurile în detrimentul VTC-urilor. Totodată, autoritățile franceze fac cercetări pentru încălcarea legislației fiscale și operarea fără autorizație a unui serviciu de taxi. De asemenea, DGCCRF încearcă să stabilească dacă UberPop, un serviciu de transport care permite oricui să devină șofer, este legal.
În centrul acestei ostilități ambientale, Uber va identifica un aliat. Abia numit ministru al Economiei, Emmanuel Macron participă la o întâlnire cu Travis Kalanick, șeful Uber. O întâlnire pe care Mark MacGann o descrie drept „spectaculoasă”. Emmanuel Macron „a întâmpinat Uber într-o atmosferă remarcabil de caldă, prietenoasă și constructivă”, scrie lobbyistul care crede că a remarcat „o dorință clară din partea sa de a lucra în jurul... legislației”. El explică că „Emmanuel Macron a cerut autorităților de reglementare să nu fie „prea conservatoare”.
Într-un alt schimb din iulie 2015, Travis Kalanick îl întreabă pe Emmanuel Macron dacă ministrul de Interne Bernard Cazeneuve este de încredere. Ministrul Economiei răspunde că omologul său de interior a acceptat un „acord”. O „înțelegere” care a constat, se pare, în integrarea în lege a unor prevederi favorabile Uber, pe baza unor amendamente furnizate de gigantul Uber, în schimbul suspendării UberPop. Bernard Cazeneuve susține acum că nu a auzit niciodată de un astfel de acord. Cu toate acestea, Uber va suspenda în cele din urmă UberPop în Franța. Oficial, din cauza nivelului ridicat de violență experimentat de șoferi și pasageri.
Un alt exemplu tulburător: la Marsilia, pe fondul tensiunii cu șoferii de taxi, prefectul de poliție de atunci, Laurent Nuñez, a suspendat UberX – cel mai popular serviciu Uber – în cartierele din centrul orașului și în jurul aeroportului și gării. Într-un SMS trimis lui Emmanuel Macron, Mark MacGann a spus apoi că este „consternat”. Ministrul răspunde: "O să mă uit personal la asta. Dați-mi elementele de fapt și vom decide până în această seară. Să rămânem liniștiți în această etapă".La scurt timp după aceea, prefectura emite un ordin prin care se limitează interdicția doar la șoferii Uber fără licență. Întrebat, Laurent Nuñez asigură astăzi că nu a fost supus niciunei presiuni și nu a avut niciun schimb cu Bercy pe această temă. Dar Uber va considera acest rezultat o victorie. Și Mark MacGann îi va mulțumi lui Emmanuel Macron pentru „sprijinul” său . În total, în Fișierele Uber apar 17 schimburi de SMS-uri între Uber și Emmanuel Macron.
Chiar și Joe Biden este cucerit
În 2016, în cadrul Forumului Economic Mondial, zece directori Uber au călătorit în stațiunea de schi Davos, Elveția. Una dintre temele alese anul acesta este revoluția digitală. Pe atunci, CEO-ul Uber, Travis Kalanick, și subalternii săi nu pierd timpul. Au o întâlnire cu patru premieri, doi vicepreședinți ai Comisiei Europene, Emmanuel Macron și o mână de alți lideri. Ei urmează să participe, de asemenea, la o petrecere găzduită de finanțatorul britanic Nat Rothschild și Oleg Deripaska, un aliat cheie al președintelui rus Vladimir Putin. La acestea se adaugă o întâlnire cu miliardarul rus Herman Gref, director al Sberbank sub sancțiunile americane, și discuții cu Xavier Bettel, premierul luxemburghez, și Tawfig Al-Rabiah.
„A fost o plăcere ”, avea să scrie mai târziu Tawfig Al-Rabiah. „Sperăm să vă sprijinim astfel încât să aveți licența oficială în curând”, va adăuga el. Printre aliații Uber, se numără și Benyamin Netanyahu. Prim-ministrul Israelului își exprimă public sprijinul la scurt timp după întâlnirea cu CEO-ul Uber. "Vom sparge rezistența. Să lucrăm în paralel", ar fi spus fostul premier, potrivit notelor de la întâlnire care apar în Dosarele Uber.
Dar o altă întâlnire confidențială importantă are loc în acel an. În timp ce este însoțit de un fost agent al serviciilor secrete, Travis Kalanick îl întâlnește pe Joe Biden în suita sa de la hotelul Intercontinental din Davos. Înțelegem din citirea documentelor Uber că Travis Kalanick devine nerăbdător. Vicepreședintele american de atunci rămâne în urmă. „ Le-am spus colaboratorilor mei să-i anunţe că fiecare minut de întârziere este cu un minut mai puţin decât va avea cu mine”, spune şeful Uber. Dar odată ce sosește Joe Biden, îi ține un discurs acum bine repetat: compania lui revoluționează obiceiurile de muncă în interesul tuturor. Joe Biden pare atât de impresionat încât își schimbă discursul pentru a-l lauda pe șeful Uber.„El spune că va crea două milioane de noi locuri de muncă în acest an, dându-le libertatea de a lucra câte ore doresc, de a-și conduce propria viață așa cum doresc”, a declarat el reporterilor participanți la forum. Cu toate acestea, aceste predicții au fost infirmate. Mulți șoferi Uber câștigă mai puțin decât salariul minim. Și, ca răspuns la întrebările ICIJ, o purtătoare de cuvânt a Casei Albe a clarificat astăzi că Joe Biden este „angajat în lupta împotriva clasificării greșite a angajaților care îi privează de protecții și beneficii esențiale, inclusiv salariul minim, orele suplimentare și concediul de familie și medical”.
În Africa de Sud, șoferii jefuiți
În mai 2016, în Africa de Sud, Uber a permis șoferilor să accepte numerar, o condiție considerată necesară pentru a crește numărul de clienți. Cape Town devine una dintre cele mai profitabile piețe ale gigantului de transport Uber. Dar cu prețul creșterii violenței. Membrii bandei fură chitanțele șoferilor. În august 2019, un șofer Uber a fost lovit în cap cu o cărămidă și a murit. Mai mulți șoferi sunt arși de vii în mașina lor. "Nu mă mai văd conducând pe platformă. Sunt prea speriat", spune pentru ICIJ Faiza Haupt, în vârstă de 61 de ani. Ea a început să lucreze pentru Uber în Cape Town în 2014. La început, munca a fost plină de satisfacții. Apoi Uber a început să ia un comision mai mare, chiar dacă tarifele nu creșteau. Din 2014 până în 2015, Uber a redus drastic compensația șoferului prin reducerea unui bonus de patru dolari pe cursă la aproape zero. Faiza Haupt a demisionat în 2016 după ce a fost atacată de un pasager.
Violența considerată „utilă”
În ultimii cinci ani, Uber spune că s-a concentrat pe „reorientarea întregii sale culturi – de sus în jos – în jurul siguranței”, investind masiv pentru a menține pasagerii și șoferii în siguranță. „Există o mulțime de lucruri pe care fostul nostru CEO le-a spus în urmă cu aproape un deceniu pe care cu siguranță nu le-am susține astăzi.” recunoaște Jill Hazelbaker, purtătoarea de cuvânt a Uber. Și din motive întemeiate. Dosarele Uber arată că Travis Kalanick și unii directori Uber păreau să vadă violența și atacurile asupra șoferilor ca oportunități de a construi sprijinul public pentru cauza lor. În timp ce taximetriștii francezi plănuiau proteste împotriva șoferilor Uber, CEO-ul Travis Kalanick le-a scris colegilor săi: „Violența garantează succesul” (ceea ce neagă astăzi). Și când în 2015, taximetriștii au organizat o campanie de hărțuire împotriva Uber la Bruxelles, chiar amenințăndu -le că îi „linșează”, directorul general al companiei din Belgia s-a bucurat:"Un șofer Uber a spus presei că un taximetrist i-a aruncat un sac cu făină în el și în pasagerii săi. A depus plângere, iar taximetristul ar fi petrecut o noapte la închisoare. Bună poveste!"
După demisia lui Travis Kalanick în 2017 (a rămas în consiliul de administrație până la sfârșitul lui 2019), noul șef al Uber, Dara Khosrowshahi, reformează practicile companiei. „Dara a implementat cea mai bună guvernanță corporativă din clasă, a angajat un președinte independent și a instalat controale riguroase pentru a funcționa ca companie publică”, insistă Jill Hazelbaker. Potrivit acesteia, am trecut „de la o epocă a confruntării la o epocă a colaborării, prin demonstrarea dorinței de a veni la masa negocierilor și de a găsi un teren comun cu foștii adversari, inclusiv sindicate și companii de taxi”.
Unii șoferi Uber, în special în țările în curs de dezvoltare, cum ar fi Africa de Sud, se plâng totuși de orele obositoare și de salariile proaste. Mulți dintre ei au încheiat contracte de leasing foarte scumpe pentru mașinile lor. În timpul pandemiei, unii nu au putut să-și plătească vehiculul. În India, conform grupului de susținere a economiei muncii Fairwork India, șoferii plătesc Uber 20-30% din tarife sub formă de comisioane, dublu față de ceea ce au primit la lansarea Uber. Și în timp ce în Marea Britanie și Olanda instanțele au decis că șoferii Uber ar trebui să fie acoperiți de legea muncii, în SUA, agenția independentă National Labor Relations Board consideră în continuare șoferii Uber ca fiind antreprenori independenți și, ca atare, nu au dreptul pentru a forma sindicate sau a negocia colectiv.
Uber broke laws, duped police and secretly lobbied governments, leak reveals - The Guardian https://t.co/1dGiUatxPN
— Stephen Stephanson (@couchpotatodx) July 10, 2022