Toate companiile, low cost și clasice, sunt obligate să-și dea peste cap lista de prețuri. Le Figaro expune câteva dintre motive.
Michael O'Leary, șeful Ryanair, a tras un semnal de alarmă în această vară: „ Nu există nicio îndoială că cele mai mici prețuri ale noastre – 0,99 euro sau 9,99 euro – nu le veți mai avea în următorii câțiva ani”, a afirmat el. Companiile aeriene low cost nu sunt singurele care avertizează pasagerii că prețurile biletelor de avion vor crește inexorabil.
Carsten Spohr, CEO al grupului Lufthansa (Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines etc.) a avut acelasi discurs refren la începutul toameni: „Biletele vândute sub douăzeci de euro au fost iresponsabile. Industria ar fi avut nevoie de prețuri mai mari pentru a finanța investiții mai mari și pentru a fi mai rezistentă la șocuri precum pandemia din 2019”, a explicat el.
Creșterea prețurilor este deja o realitate pentru pasageri. Air France percepe în medie cu douăzeci de euro mai mult pentru o călătorie dus-întors în clasa economică pe distanță medie și cu 160 de euro în plus pe distanță lungă, față de 2021. Concurenții săi, cu excepția Ryanair, sunt pe aceeași linie. În primăvară, Emirates, Japan Airlines sau Delta Air Lines au trecut de majorări la care nu au mai revenit de atunci.
Companiile recunosc această creștere a prețurilor. „În trimestrul al treilea, prețurile noastre au atins un nivel record și au fost cu 23% mai mari decât în 2019”, indică Lufthansa, care se așteaptă în următoarele luni „ca prețurile medii să rămână ridicate”. Pentru a restabili profiturile care au scăzut în timpul pandemiei? Nu numai.
Kerosenul "verde" e mai scump
Companiile se confruntă și cu o creștere a costurilor pe care trebuie să o transfere în prețurile de vânzare. Pe termen scurt, creșterea prețurilor la kerosen cauzată de războiul din Ucraina este cea care îi afectează cel mai mult: combustibilul reprezintă 20% până la 25% din cheltuielile unui zbor. După ce a atins un vârf (1.200 USD) la mijlocul lunii martie, prețul unei tone de kerosen a scăzut înapoi la aproximativ 1.000 USD. Dar rămâne mult mai scump decât la începutul anului (aproape 600 de dolari). Companiile trebuie să se împace și cu inflația generalizată, care le umflă facturile de achiziție (handling la sol, catering la bord etc.), și cu creșterile salariale care sunt esențiale pentru a atrage personal într-o lume lovită de lipsa forței de muncă.
Tranziția energetică și ecologică va trebui să fie finanțată nu numai de companiile aeriene sau de companiile energetice, ci și de întregul lanț, inclusiv de clienți. Patrick Pouyanné, CEO TotalEnergies
Dar, mai mult decât orice, tranziția ecologică este cea care face ca creșterea prețurilor biletelor să fie inevitabilă. Angajamentul luat de IATA, asociația care federează 180 de companii aeriene, de a face transportul aerian neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050 necesită utilizarea masivă a combustibilului durabil. Potrivit firmei de consultanță Archery, care a lucrat pe acest subiect pentru Institutul Montaigne, 53% din reducerile de gaze cu efect de seră trebuie să provină din utilizarea acestui kerosen "verde". Cu toate acestea, pe lângă faptul că este rar, acest combustibil se vinde cu patru până la opt ori mai mult decât produsul folosit astăzi. Un cost suplimentar care va fi parțial transferat pasagerului.
"Tranziția energetică și ecologică va trebui finanțată nu doar de companiile aeriene sau de companiile energetice, ci și de întregul lanț, inclusiv de clienți ”, a afirmat în mai 2021 Patrick Pouyanné, CEO TotalEnergies.
La nivelul Uniunii Europene, combustibilul verde va deveni esențial în cadrul pachetului Fit for 55. Comisia Europeană și Parlamentul European finalizează proiectul care prevede o creștere treptată a utilizării obligatorii a kerosenului verde pe Bătrânul Continent: 2% în 2025, 32% în 2040 și 63% în 2050, conform propunerii Comisiei. Prin urmare, prețul biletelor de avion nu va înceta să crească.