Bernard Hourcade, specialist în Iran, amintește într-un interviu pentru Le Figaro de starea defectuoasă a aeronauticii iraniene sub embargo american de câteva decenii, ceea ce ajută la explicarea prăbușirii elicopterului președintelui Raïssi în această duminică.
Elicopterul care îi transporta pe președintele iranian Ebrahim Raïssi și ministrul său de externe Amir-Abdollahian a dispărut duminică în timp ce survola o regiune abruptă și împădurită din nord-vestul Iranului, în condiții meteorologice dificile. Epava sa a fost descoperită luni în zorii zilei, confirmând decesul întregului echipaj. Șeful de stat major al forțelor armate iraniene a ordonat o anchetă pentru a stabili cauza accidentului.
Bernard Hourcade este un geograf specializat în Iran. A condus Institutul Francez de Cercetare din Iran din 1978 până în 1993, iar în prezent este director emerit de cercetare la CNRS în echipa de cercetare „Iranian and Indian World”.
- LE FIGARO. - În jurul morții lui Ebrahim Raïssi circulă multe zvonuri. Ar putea fi altceva decât un accident?
Bernard HOURCADE.- Am văzut speculațiile despre succesiunea lui Khamenei, sau chiar despre rolul Israelului... Toate acestea sunt doar fantezii și nu au sens. Ceea ce se întâmplă în Iran este grav. Iată faptele: elicopterul președintelui avea 50 de ani. A luptat în războiul Irak-Iran înainte de a deveni un aparat oficial. El a servit președinți succesivi timp de jumătate de secol. Cu toate acestea, de 40 de ani, Iranul a fost sancționat pe probleme aeronautice. Toate mașinile, avioanele și elicopterele iraniene, din cauza embargoului, sunt lipsite de întreținere. Dar trebuie să zboare. Acesta este motivul pentru care accidentele de avion și elicopter sunt frecvente în Iran.
- Raïssi a continuat să folosească acest mod de transport în ciuda acestui risc?
Importând cu succes câteva piese de schimb, iranienii au reușit să facă acest elicopter să funcționeze, dar de fapt era scos din funcțiune. Cu alte cuvinte, dacă există un vinovat, sunt Statele Unite, care au împiedicat Iranul să cumpere elicoptere noi. Vicepreședintele care a preluat funcția de președinte interimar, Mohammad Mokhbér, a vrut să cumpere două elicoptere din Rusia pentru președinție. Potrivit surselor mele, erau în curs de negocieri cu Moscova pentru achiziționarea acestor dispozitive noi, de mai bună calitate. Din pacate, negocierea nu a avut timp sa reuseasca...
- Și despre posibilitatea unei lovituri de stat israeliene? Președintele se întorcea de la granița cu Azerbaidjan, țară aliată statului evreu...
Este adevărat că relațiile dintre Iran și Azerbaidjan sunt extrem de tensionate. Nu este război, dar aproape. Raïssi tocmai venise la graniță pentru a inaugura un baraj în prezența omologului său azer, pentru a netezi lucrurile. Pe fondul tensiunilor dintre Azerbaidjan și Armenia, el a încercat să echilibreze lucrurile. De ce ar fi profitat israelienii de această escală pentru a pune o bombă în avion? Cu toții ne amintim de asasinarea generalului Qassem Soleimani de către americani (ofițer al Gărzilor Revoluționare a fost ucis în 2020 într-un atac aerian al Statelor Unite asupra convoiului său).
Ei ar putea fi tentați de un răspuns după atacul iranian din 14 aprilie, când Iranul a lansat 350 de rachete și drone asupra statului evreu. Dar Israelul a arătat clar că nu se pune problema să răspundă. Astăzi este greu să-i vezi depășind sfaturile de precauție ale americanilor, știind că uciderea lui Raisi nu va schimba nimic în politica iraniană față de Israel. Și să ne imaginăm că israelienii au fost găsiți vinovați... Iranienii ar depăși trimiterea a o mie de rachete. Pentru că uciderea unui general într-un consulat este una (la 1 aprilie, lovituri atribuite Israelului au lovit consulatul iranian din Siria , ucigând pe cel mai înalt rang al Gărzilor Revoluționare dislocate în Siria și Liban, NDLR ), asasinarea președintelui un stat este altul. Ar fi un război deschis. Este total improbabil.
În orice caz, probabilitatea accidentelor de elicopter în Iran este extrem de mare, ceea ce oferă suficiente motive pentru a crede că accidentul s-a datorat uzurii utilajului. Întreținerea aeronauticii iraniene este un subiect serios și important.
- Serviciile de urgență au avut nevoie de 15 ore pentru a găsi epava elicopterului. Iranul a apelat la ajutor din partea Turciei, Rusiei și chiar a Uniunii Europene. Este aceasta o recunoaștere a slăbiciunii?
În multe zone, Iranul este insuficient echipat din cauza sancțiunilor. Cu siguranță au echipament – am văzut asta pe 14 aprilie – dar tot ce au este pentru armată, iar pompierii de rând nu au echipamentul de care au nevoie. Protecția civilă nu are aproape nimic. Așa că atunci când turcii s-au oferit să trimită drone de recunoaștere în infraroșu pentru a efectua căutarea, evident că au fost de acord. Chiar și Uniunea Europeană și-a activat sistemul de cartografiere pentru a-i ajuta. Ideea europenilor nu este să umilească Iranul, ci să îi arătăm că ne interesează.