Semnal sonor, întărirea accelerației... Mașinile noi din UE trebuie să fie echipate cu un limitator de viteză „inteligent” din aceasta vara

19 Mai 2024
Semnal sonor, întărirea accelerației... Mașinile noi din UE trebuie să fie echipate cu un limitator de viteză „inteligent” din aceasta vara

Un regulament european din 2019 cere ca din această vară „toate vehiculele noi introduse pe piață și înmatriculate pentru prima dată” să fie echipate cu un astfel de sistem, scrie Le Figaro

În curând, va fi un bip în mașina dvs. pentru a vă avertiza cu privire la viteză? Incepand din iulie, conform unui regulament european din 2019, toate vehiculele noi trebuie să fie echipate cu un sistem de „adaptare inteligentă a vitezei” (AIV, sau ISA, pentru Intelligent Speed ​​​​Assistance), menit să ajute șoferii să respecte limitele e viteza, și astfel să limiteze riscul de accidente. O opțiune deja obligatorie pentru toate modelele noi omologate de vehicule vândute în Europa din iulie 2022 și care va fi extinsă în iulie la „toate vehiculele noi introduse pe piață și înmatriculate pentru prima dată (...), inclusiv modelele comercializate înainte de iulie 2024”, precizează guvernul pe site-ul său.

Un astfel de sistem funcționează prin detectarea semnelor de circulație cu camerele de bord și/sau folosind sistemul GPS al vehiculului și comparând viteza maximă permisă cu viteza reală a vehiculului. Iar aceasta „se activează dacă conduceți, fără să vă dați seama, dincolo de viteza autorizată pe drumul folosit (drum departamental, drum național, autostradă etc.)”

Libertate lăsată producătorilor

Concret, ce formă ia acest sistem? După cum se precizează într-un regulament european din 2021, care îl completează pe cel din 2019, o anumită latitudine este lăsată producătorilor. „Un sistem inteligent de adaptare a vitezei (ISA) cuprinde o funcție de informare privind limita de viteză (SLIF) și fie o funcție de avertizare privind limita de viteză (SLWF), fie o funcție de control al vitezei (SCF)”.

Cu alte cuvinte, șoferul este avertizat neapărat printr-o alertă vizuală pe bordul său în cazul depășirii vitezei autorizate, sub formă de clipire. Poate fi însoțit de un semnal sonor – „continuu sau intermitent sau prin informație vocală” , precizează regulamentul european – sau de o întărire sau vibrație a pedalei de accelerație. A doua posibilitate: o alertă vizuală însoțită de decelerare progresivă a vehiculului prin reducerea puterii acestuia.