Probabil e destul de greu de imaginat că aşa ceva ar putea funcţiona într-o ţară civilizată, dar iată că este real. Primul supermarket din Germania, în care se vând produse alimentare şi băuturi expirate, s-a deschis în oraşul Koln. Este un pas mic către o societate fără deşeuri alimentare, dar un semnal major pentru conștientizarea beneficiilor unei astfel de acțiuni, notează jurnalista Deutsche Welle, Irene Banos Ruiz.
De la bunicuţe curioase la persoane convinse că risipa de hrană este dăunătoare, toţi cei care au trecut pragul magazinului "The Good Food", când s-a deschis, au fost încântaţi de posibilitatea de a face cumpărături ca nicăieri altundeva.
"The Good Food" este al treilea magazin de deşeuri alimentare din Uniunea Europeană, şi primul de acest gen din Germania, iar pe rafturile sale se află produse diverse, de la legume la bere, cu termenul de valabilitate depăşit. Ideea este că toate aceste produse ar fi fost trimise la distrugere, dacă ar fi expirat în alte magazine.
Producătorii stabilesc un termen-limită de expirare mai mic decât cel real, așadar un produs expirat nu reprezintă neapărat pericol pentru sănătate, susțin inițiatorii. Cumparatorii pot găsi, de asemenea, produse de bază non-perisabile de la producători mari care și-au depășit termenul-limită de comercializare.
Marfa din supermarket nu are preţ fix, consumatorii plătesc atât cât cred că valorează fiecare produs. Spre deosebire de supermarketurile tradiţionale, care urmăresc doar profitul, "The Good Food" urmăreşte impactul social, scrie jurnalista de la Deutsche Welle.
Unii dintre curioşii care au trecut pragul magazinului au recunoscut faptul că nu ar cumpăra unele dintre produsele expuse, pentru că sunt expirate. Dar alţii i-au contrazis, explicând că e foarte simplu să îţi dai seama care este dăunător sau nu pentru sănătate: te iei după culoare şi miros şi aşa îţi dai seama dacă produsul mai poate fi consumat.
Statisticile arată că în fiecare an, o treime dintre alimentele produse la nivel mondial ajung să fie la gunoi, iar dacă un sfert din această cantitate ar putea fi salvată, 900 de milioane de oameni s-ar putea hrăni cu ea, conform Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO).
"The Good Food" are şi un site, unde pot fi consultate informaţiile despre această afacere, precum şi tipurile de produse comercializate.