Dirijorul și pianistul Daniel Barenboim și-a anunțat demisia din funcția de director general muzical al Operei de Stat din Berlin, din cauza stării de sănătate din ce în ce mai proaste. Bătrânul de 80 de ani conduce Staatsoper din 1992 și și-a exprimat recunoștința într-o declarație pentru cei 30 de ani de colaborare „care din toate punctele de vedere, atât muzical, cât și personal, ne-au permis să zburăm”, a spus el, conform The Guardian.
Barenboim, care se numără printre dirijorii preeminenți din lume, a fost director muzical al Orchestrei Simfonice din Chicago, Orchestrei de Paris și La Scala din Milano. Dar povestea lui de dragoste de o viață cu muzica germană și interesul său intens pentru reunificarea țării de după războiul rece l-au determinat să se angajeze cu pasiune la Opera din Berlin.
I se atribuie reînvierea Staatskapelle, orchestra operei de pe bulevardul Unter den Linden din fostul Berlin de Est, care se scufundase într-o relativă obscuritate în timpul comunismului. A dus-o la noi culmi artistice și proeminență internațională după căderea Zidului Berlinului. El și-a construit, de asemenea, o reputație de apărător ferm al culturii în Germania, luptându-se cu politicienii cu dinți și unghii în multe ocazii – mai ales opunându-se amenințării de a fuziona Staatsoper din estul Berlinului cu Deutsche Opera din vest. Barenboim a spus că mutarea „nu va distruge clădirea... ci oamenii din interior”, precum și sunetul unic al Staatskapelle dezvoltat sub fostul său director artistic Richard Strauss.
El a descris acel sunet ca fiind „bazat pe un set de valori care s-au demodat ușor astăzi... de armonie [și] legato, peste valorile strălucirii... un mod mai spiritual și mai puțin atletic de a interpreta”.
Într-un interviu acordat pentru The Guardian în 2000, un Barenboim incandescent a spus că politicienii care au susținut fuziunea au efectuat nimic mai puțin decât o „preluare occidentală” a Staatsoper, unul dintre cele mai valoroase bunuri culturale ale Germaniei de Est, în același mod în care au luat-o germanii de vest companii, universități și aproape orice alt aspect al fostei Republici Democrate Germane. Până la urmă a câștigat lupta.
Mai recent, el și-a asigurat sprijinul politic pentru construirea primului recital din Berlin, Pierre Boulez Saal, care a fost deschis în 2017. El a fost, de asemenea, în spatele creării Barenboim-Said Akademie, o fundație pentru promovarea cooperării între muzicienii în plină ascensiune din Țările din Orientul Mijlociu și nordul Africii și a susținut o orchestră pentru tineri muzicieni arabi și israelieni. Barenboim, care a fost prima persoană care a deținut atât pașapoarte israeliene, cât și palestiniene, a fost mult timp un critic vocal al ocupației israeliene a teritoriilor palestiniene.
Născut în Buenos Aires din părinți pianiști profesioniști evrei, a avut prima sa apariție publică la vârsta de șapte ani, prima sa interpretare internațională la vârsta de 10 ani și a continuat să aibă o carieră strălucitoare, mai întâi ca pianist, apoi ca dirijor, începând cu Londra la South Bank în 1968.
În 1966 s-a căsătorit cu violoncelista britanică Jacqueline du Pré, în ceea ce a fost una dintre cele mai celebre uniuni din lumea muzicii clasice. Du Pré a murit de scleroză multiplă în 1987, la vârsta de 42 de ani. În 1988, Barenboim s-a căsătorit cu pianista rusă Elena Bashkirova. În octombrie anul trecut, Barenboim a anunțat că se retrage din actul artistic după un diagnostic de afecțiune neurologică vasculită, un termen pentru afecțiunile reumatice care provoacă inflamarea dureroasă a vaselor de sânge.
În declarația sa de vineri, el a spus: „Din păcate, starea sănătății mele s-a înrăutățit considerabil în ultimul an. Nu mai pot atinge nivelul de performanță care se cere unui director muzical. Prin urmare, vă cer înțelegerea și vă anunț că voi renunța la acest rol începând cu 31 ianuarie 2023.” El a spus că i-a cerut senatorului Berlinului pentru cultură să-l elibereze de contract.În ultimele luni, Barenboim a fost forțat să anuleze mai multe spectacole, inclusiv o nouă producție a lui Richard Wagner Ring Cycle. La cererea sa, dirijorul Christian Thielemann i-a preluat rolul. În declarația sa, Barenboim și-a exprimat mândria pentru ceea ce el și Staatsoper au realizat. „Cred că Staatsoper și cu mine am fost extrem de norocoși să ne avem unul pe celălalt. Sunt fericit și mândru, în special, că Staatskapelle m-a ales să fiu dirijorul lor și șef pe viață. Am devenit o familie muzicală de-a lungul anilor și așa vom rămâne mereu.”
Barenboim a spus că plănuiește să continue să dirijeze ori de câte ori este posibil. „Desigur, voi rămâne – atâta timp cât voi trăi – strâns legat de muzică și sunt gata să dirijez, în special cu Staatskapelle.” Filarmonica din Berlin a spus că Barenboim va continua și va susține trei spectacole așa cum era programat în acest weekend. La începutul acestei săptămâni, el a condus două concerte de Anul Nou sold-out ale Simfoniei a IX-a a lui Beethoven la Staatsoper, care au fost, de asemenea, transmise pe ecrane către mulțimile din afara operei. „De mai bine de 30 de ani și-a lăsat puterea inepuizabilă de personalitate artistică cu renume global să beneficieze Opera Staatskapelle Berlin”, a spus el. „Îți poți imagina cât de greu trebuie să fi fost pentru Daniel Barenboim să facă acest pas. Cu toții îi dorim toate cele bune.”