Nu numai că bateriile funcționează slab la temperaturi foarte scăzute, dar este nevoie de mai multă energie pentru a încălzi habitaclul. O soluție propusă de specialisti presupune adoptarea încălzitoarelor pe motorină pentru a compensa pierderea autonomiei, scrie Il Messagero
Ei s-au referit deja la fenomen ca fiind „ paradoxul autobuzului electric Oslo ”, autobouze care au fost adoptate pe scară largă în capitala norvegiană pentru reducerea emisiilor, dar au fost imobilizate zile întregi din cauza temperaturilor extrem de scăzute, între minus 7 și minus 14 grade, temperaturi care caracterizează Scandinavia în această perioadă.
Experții din industrie sunt conștienți de faptul că producția de energie de la o baterie este direct proporțională cu temperatura, iar în timpul iernii atât utilizatorii de mașini electrice, cât și de autobuze trebuie să se confrunte cu o autonomie redusă în comparație cu lunile mai calde ale anului.
Autobuze electrice, problema încălzirii
Problema se complică și mai mult din cauza gestionării temperaturii din interiorul habitaclului, care poate reprezenta până la 30% din consumul total, mai ales în autobuzele urbane aglomerate.
Confruntați cu această scădere a temperaturilor, experții subliniază că o modalitate eficientă de economisire a energiei din bateriile, folosite pentru încălzirea autovehiculelor, ar putea fi adoptarea arzătoarelor diesel.
Situația a devenit evidentă recent la Oslo, unde în jur de 130 de autobuze electrice au oprit din cauza temperaturilor scăzute, paralizând o parte din flota Ruter, compania care gestionează transportul public în capitala norvegiană. Ruter a recunoscut că s-a confruntat cu probleme legate de autonomia autobuzelor în condiții de frig, dar a spus că a rezolvat problema prin modificări ale programelor de încărcare și îmbunătățiri ale infrastructurii de încărcare.
Autobuzele electrice, centrul cu zero emisii
Cu toate acestea, problema compatibilității sistemelor de propulsie electrică cu temperaturi extreme persistă, afectând vehicule de diferite tipuri, inclusiv mașini, autobuze și camioane. Anna Stefanopoulou, profesor de inginerie mecanică la Universitatea din Michigan, care este expert în chimia sistemelor electrice, a subliniat că atât vehiculele electrice, cât și cele cu ardere internă se confruntă cu dificultăți în frig. Deși vehiculele electrice sunt mai eficiente, ele nu pot folosi căldura generată pentru a încălzi cabina, spre deosebire de motoarele pe benzină sau diesel.
Soluția propusă de Stefanopoulou presupune adoptarea încălzitoarelor pe motorină pentru a compensa pierderea autonomiei în lunile reci, menținând autobuzele conectate la rețea chiar și în faza de pornire. Cu toate acestea, această soluție intră în conflict cu obiectivul de zero emisii pe care Oslo își propune să îl atingă pentru tot transportul public în acest an. Stefanopoulou concluzionează că provocarea este de a găsi un echilibru între îmbunătățiri și conștientizarea limitărilor, pentru a evita o percepție negativă cu privire la eforturile actuale de electrificare.
Oslo, grande freddo blocca flotta dei bus urbani elettrici. Evitare calo batterie per riscaldamento con bruciatori a gasolio #ANSAmotori #ANSA https://t.co/7q7htxrwQ4
— ANSA Motori (@ANSA_Motori) January 5, 2024