În timp ce Ucraina deplânge moartea unui pilot, prăbușirea avionului este încă un mister. Doi înalți oficiali militari americani spun că cauza prăbușirii F-16 nu a fost probabil o racheta ucraineana. „Multe lucruri ar fi putut duce la pierderea F-16, inclusiv starea tehnică a avionului, eroarea pilotului, factori externi”, a declarat domnul Khrapchynskyi, fostul oficial al Forțelor Aeriene ucrainene", au spus oficialii, scrie New York Times.
În timp ce sute de rachete și drone rusești străbăteau Ucraina luni, pilotul de luptă ucrainean cunoscut sub numele de Moonfish se afla exact acolo unde spusese că și-a dorit întotdeauna să fie: în cabina unui F-16.
„F-16 este un briceag al armatei”, a spus pilotul, locotenent-colonelul Oleksiy Mes reporterilor în timp ce se antrena pe avionul de război toamna trecută. „Este o armă foarte bună care poate îndeplini orice misiune.”
Colonelul Mes a contribuit la conducerea efortului intens de lobby al Ucrainei pentru a aduce avioanele de luptă F-16, dintre care o jumătate de duzină s-au alăturat luptei împotriva Rusiei la începutul acestei luni. Și se număra printre cei aproximativ zeci de piloți antrenați să piloteze avionul de război sofisticat în luptă.
După ce a doborât trei rachete de croazieră rusești și o dronă de atac în atacul de luni, el se întrecea să intercepteze încă o țintă când controlul de la sol a pierdut comunicarea cu aeronava sa, au declarat oficialii forțelor aeriene ucrainene .
„Avionul s-a prăbușit, pilotul a murit”, a spus armata ucraineană într-un comunicat.
Moartea unui pilot celebru și pierderea unuia dintre avioanele de luptă mult râvnite, atât de curând după desfășurare, au aruncat o umbră peste câmpul de luptă, în momentul în care primele zile amețitoare ale incursiunii în regiunea Kursk a Rusiei se stingeau și îngrijorările cu privire la o ofensivă rusă în estul Ucrainei.
În timp ce națiunea plângea moartea pilotului, președintele Volodimir Zelenski al Ucrainei l-a demis pe șeful Forțelor Aeriene ale țării și a promis o anchetă amănunțită a incidentului, inclusiv posibilitatea ridicată vineri de un oficial occidental că acesta ar fi fost rezultatul unui foc prieten. de la o baterie de rachete Patriot.
Dar sâmbătă, doi înalți oficiali militari americani au spus că focul prieten nu a fost probabil cauza doborârii F-16 și că anchetatorii americani și ucraineni au analizat o varietate de posibilități. Acestea ar putea include lucruri precum defecțiune mecanică sau eroare de pilot.
„Pierderea unui pilot este incredibil de dureroasă de suportat, mai ales că el a fost printre cei care au luptat pentru dreptul Ucrainei de a avea avioane F-16”, a declarat Anatolii Khrapchynskyi, pilot și fost ofițer al Forțelor Aeriene Ucrainene.
„În ceea ce privește aeronava, este important să înțelegem că acesta este război și, din păcate, pierderile sunt inevitabile”, a spus el. „Luptăm cu un stat care poate lansa peste 200 de arme în Ucraina într-o singură lovitură, inclusiv rachete de croazieră, rachete balistice și drone de luptă.”
Ucraina și-a acoperit programul F-16 în secret, deoarece atât avioanele, cât și piloții sunt ținte apreciate pentru ruși. La începutul lunii august, în efortul de a ridica moralul națiunii, noile avioane de război au zburat deasupra camerelor de televiziune și au fost arătate manevrând pe platforma unui aerodrom.
Locotenentul general Anatoliy Kryvonozhka, care a fost numit comandant interimar al Forțelor Aeriene după demiterea locotenentului general Mykola Oleshchuk, a declarat într-un interviu la începutul acestei luni că piloții experimentați, precum colonelul Mes, au avut prioritate să se antreneze pe avioane occidentale avansate.
„S-a tras în ei, au trecut prin lupte”, a spus el. „Oamenii care au trecut prin aceste episoade, răspund corect” la urgențe, a spus el. „Această experiență de luptă se va aplica noilor tipuri de avioane.”
Când prietenii și familia s-au adunat pentru a-l îngropa joi pe colonelul Mes, unul dintre profesorii săi a spus că el știa ce vrea să facă de la o vârstă fragedă.
„L-am întrebat: „Ce vrei să fii?””, a spus profesoara, Nadiia Mushtyn. „De fapt, visez să fiu pilot”, a spus ea a răspuns, adăugând: „Visul i s-a împlinit”.
Un fost membru al republicanilor, Adam Kinzinger, și-a amintit că l-a întâlnit pe colonelul Mes când a venit la Washington pentru a face lobby pentru F-16 cu un alt pilot, maiorul Andriy Pilshchykov, care a murit într-un accident în urmă cu un an.
„Au știut riscurile, au înțeles miza și, totuși, nu au ezitat niciodată”, a scris el într-un omagiu publicat pe Substack . „Erau tineri, plini de viață și totuși aveau o maturitate dincolo de anii lor – o maturitate făurită în focul războiului.”
Analiștii militari ucraineni au spus că este mult prea devreme pentru a specula cu privire la cauza prăbușirii. Dar ei au subliniat că sistemele occidentale de apărare aeriană și avioanele de luptă F-16 nu au lucrat niciodată împreună în condiții atât de complexe precum circumstanțele din Ucraina de luni.
În același timp în care colonelul Mes urmărea rachete rusești, echipele echipate cu trei sisteme defensive diferite, inclusiv rachetele Patriot, precum și grupuri mobile cu rachete Stinger și rachete britanice Starstreak, lucrau pentru a intercepta cele 127 de rachete și 109 de rachete unidirecționale. ataca dronele, au spus Forțele Aeriene Ucrainene.
„Multe lucruri ar fi putut duce la pierderea F-16, inclusiv starea tehnică a avionului, eroarea pilotului, factori externi”, a declarat domnul Khrapchynskyi, fostul oficial al Forțelor Aeriene ucrainene.
De exemplu, a spus el, este posibil ca fragmente ale unei rachete distruse să fi lovit o parte vitală a avionului. „În acest moment al anchetei, toate versiunile sunt luate în considerare, inclusiv focul prieten”, a spus el.
Dl Zelensky nu a oferit un motiv pentru demiterea comandantului Forțelor Aeriene în afară de a spune că administrația sa făcea toate măsurile posibile pentru a proteja viețile soldaților și civililor.
Dar un pilot, care a cerut să nu fie identificat deoarece era în serviciu activ și nu i s-a permis să vorbească despre chestiuni operaționale, a spus că „structura managementului aviației din Ucraina este depășită”. Cu toate acestea, ar fi greșit să-i punem toată vina pe fostul comandant, a spus el, care a avut experiență în apărarea aeriană și și-a îndeplinit meseria cu capacitate.
Problemele sunt mai profunde decât atât, a spus el, și se referă la o structură de comandă plină de birocrație care îi recompensează prea des pe cei care nu pun la îndoială autoritatea și a căror gândire poate fi depășită.
„Piloții au o varietate de sarcini, chiar și pe teren, iar birocrația este cancerul aviației”, a spus el. „Astăzi, am scris și tastat toată dimineața, urmând manuale din epoca sovietică.”