Apropiat de Vladimir Putin, proprietarul iahtului Ragnar nu a fost vizat de sancțiunile occidentale de la începutul invaziei ruse a Ucrainei. Dar niciun furnizor nu este de acord să-i vândă combustibilul care ar permite ambarcațiunii să părăsească portul unde este staționat în nordul Norvegiei, scrie CourrierInternational citând The Guardian.
Iahtul are 68 de metri și include „o sală de sport, un centru spa, o piscină, o zonă de aterizare pentru elicoptere, mai multe solarii, precum și un garaj care conține snowmobile, jet ski-uri, echipament de schi și snowboard-uri”, detaliază The Guardian. Dar pentru moment, Ragnar este blocat în nordul Norvegiei, într-un port numit Narvik.
Proprietarul ambarcațiunii de lux, Vladimir Strjalkovsky, este „o veche cunoștință a lui Vladimir Putin”, explică cotidianul britanic. Fost membru al KGB (ca și președintele rus), a ocupat funcția de CEO al grupului minier rus Norilsk Nickel în urmă cu aproximativ cincisprezece ani, înainte de a renunța la locul său în schimbul unei despăgubiri care s-ar fi ridicat la 100 de milioane de dolari (în jur de 15 de ani) 90 de milioane de euro.
Strjalkovsky „a fost, de asemenea, cândva subsecretar pentru economie în guvernul rus și în prezent face parte din consiliul de conducere al clubului de fotbal Dinamo Moscova”. Cu toate acestea, nu apare până în prezent pe niciuna dintre listele de sancțiuni adoptate de Occident ca răspuns la invazia Ucrainei.
De ce, atunci, iahtul lui este blocat cu cei șaisprezece membri ai echipajului în Narvik? Din cauza „refuzului încăpățânat al [furnizorilor] locali de a-i vinde combustibil”, relatează The Guardian, care notează:
Locuitorii au decis că mega-yacht-ul nu este binevenit și au decis să rezolve ei înșiși problema […] cerând autorităților norvegiene să-l sechestreze”.
????????Propriété de l’oligarque russe Vladimir Strjalkovski, le yacht "Ragnar" ne peut quitter le port de Narvik, dans le nord de la Norvège, faute de carburant. https://t.co/tgGDqbV593
— Courrier inter (@courrierinter) March 19, 2022
Căpitanul denunță o „discriminare”
Chestionați de mai mulți aleși și lideri de afaceri locali, aceștia din urmă susțin că sechestrul ar fi ilegal în starea actuală. Dar tancurile de alimentare par hotărâte să continue confruntarea. Chestionat de cotidian, Sven Holmlund, șeful companiei Holmlund Oil Supplies, a spus: „Comportamentul Rusiei în Ucraina mă lasă fără cuvinte. De ce îi voi ajuta [prin furnizarea de Ragnar] ? Trebuie doar să vâslească sau să ridice pânzele pentru a ajunge acasă.”
O atitudine denunțată de căpitanul iahtului, Rob Lankester, „care se prezintă ca un fost membru al marinei britanice”. După cum a susținut el într-o plângere adresată liderilor țării, situația constituie „discriminare”, întrucât nu au fost decretate sancțiuni împotriva proprietarului navei și niciunul dintre membrii echipajului nu este rus. Situația i se pare cu atât mai nedreaptă cu cât iahtul (care se închiriază cu 40.000 de dolari pe săptămână) nu arborează steagul rusesc, ci maltez.
„Dar nimeni nu ne ascultă”, a spus el pentru Guardian, adăugând că el și echipajul său „vor doar să meargă acasă [la ei]”.