Se spunea că este senil: în cele din urmă, Joe Biden are de profitat în urma conflictului ruso-ucrainean. Gaze de șist, agricultură, vânzare de arme: Washingtonul câștigă pariul din toate punctele de vedere, scrie Le Figaro.
1/ Vinde gaze mai scumpe în Europa
Joe Biden nu a făcut călătoria degeaba. Pe 25 martie, în prezența sa, Comisia Europeană s-a angajat să cumpere de la el încă 15 miliarde m3 (Gm3) de gaz natural lichefiat (GNL) în 2022. Acesta este doar începutul. În cele din urmă, obiectivul este înlocuirea completă a celor 155 Gm3 de gaz rusesc reprezentând 30% din consumul UE. Rezultat din fracturarea hidraulică (o tehnică interzisă în Franța pentru că este considerată prea poluantă), acest „gaz de șist” va fi transportat cu GNL înainte de a fi regazeificat la sosirea sa pe continent. Pentru a face acest lucru, Germania (care pariase totul pe gazoductul rusesc Nord Stream 2) va trebui să construiască două terminale potrivite pentru această operațiune. În Statele Unite, producătorii de GNL își freacă mâinile și cresc presiunea asupra guvernului Biden pentru a obține noi concesii. Modelul lor economic este megacâmpul Golden Pass care va fi comandat de ExxonMobil și Qatar Energy în statul Texas în 2024. O investiție de 10 miliarde de dolari a cărei profitabilitate este acum garantată de... clienți europeni.
2/ O binefacere pentru industria armelor
Războiul ruso-ucrainean i-a convins (pe bună dreptate, dar urgent) pe europeni să-și întărească armatele. Cancelarul Olaf Scholz intenționează să aloce 100 de miliarde de euro modernizării Bundeswehr. Prima sa decizie nu pledează în favoarea Europei Apărării: Berlinul va cumpăra 35 de avioane stealth F-35 de la producătorul american Lockheed Martin pentru a-și înlocui flota Tornado. Din păcate pentru avionul de luptă european Scaf (Air Combat System of the Future), pe care Europa îl dezvoltă totuși cu Paris și Madrid. Armata franceză se află și ea într-o poziție delicată. Era în întregime dependentă de aeronava ucraineană Antonov 124, a cărei flotă a fost parțial distrusă de ruși. Airbus A400M având o capacitate de încărcare utilă de șase ori mai mică, probabil că va apela la americanul C-17 de la McDonnell Douglas! Cât despre grupul Airbus, manager de proiect al proiectului Eurodrone (dronă europeană de altitudine medie și rezistență lungă), tocmai a anunțat că își va echipa prototipul cu un motor fabricat de o subsidiară a General Electric!
3/ Lozul cel mare pentru fermierii din Midwest
Rusia și Ucraina, prima și, respectiv, al cincea dintre țările exportatoare de grâu, au asigurat 25% din cererea mondială înainte de conflict. Grâul ucrainean putrezește în porturile Mării Negre. Sub rezerva sancțiunilor, grâul rusesc a devenit de nevândut, ceea ce duce la creșterea prețurilor, tona trecând de la 275 de euro în ianuarie la 350 de euro în martie. Fermierii americani, subvenționați masiv de administrația Biden (27 de miliarde de dolari conform American Rescue Plan Act, planul de redresare democratică adoptat în 2021 pentru a stimula economia națională), nu pot fi decât marii câștigători ai acestei redistribuiri alimentare pe scară largă. Anul 2021 le-a fost deja deosebit de favorabil de când sectorul agricol doborâse recordurile de export: 177 de miliarde de produse alimentare vândute în străinătate, în creștere cu 18% față de 2020 și cu 14,6% mai mult decât recordul anterior din 2014. Dacă ostilitățile ar continua, nu există nicio îndoială că Midwest-ul american va deposeda Rusia și al Ucraina de invidiatul titlu de „grânari” al planetei.