Când a fost legalizată în 2016, scopul a fost să se pună capăt pieței negre a marijuanei. Supraproducția și acumularea de constrângeri au produs rezultatul opus, scrie o analiza Le Figaro
Tina Gordon, în vârstă de patruzeci de ani, stă în spatele standului pe care l-a amenajat într-un colț al dispensary (numele magazinelor de canabis) Green Goddess din suburbia Venice din Los Angeles . Ea a venit să-și prezinte produsul clienților de toate vârstele și de ambele sexe care intră în magazin după ce și-au prezentat cartea de identitate unui agent de pază staționat la intrare. Trebuie să ai 21 de ani pentru a cumpăra canabis în California, fie că este vorba de planta în formă naturală sau de multitudinea de produse derivate comercializate astăzi pe piață: băuturi, bomboane, ciocolată, creme faciale, unguente pentru artroză, loțiuni de corp, săruri de baie etc.
În ciuda acestei selecții mari de produse, industria legală de canabis din California merge prost. Veniturile sale de 5,3 miliarde de dolari în 2022 au scăzut cu 8,2% față de anul precedent. La nivel federal, drogul moale continuă să fie considerat un narcotic precum heroina. Prin urmare, acesta rămâne ilegal, chiar dacă 24 de state au legalizat canabisul pentru uz recreațional , în timp ce alte 16 îl autorizează pentru uz medical. „Chiar trebuie să fiu motivată să continui”, se plânge Tina, „pentru că a devenit extrem de dificil să exiști în această industrie. Nu beneficiez financiar de ea, trăiesc din economiile mele. Dar eu cred în asta. Canabisul este un medicament cu beneficii recunoscute, așa că insist.”
La șapte ani de la legalizarea canabisului de agrement (California a fost primul stat care a legalizat canabisul medicinal în 1996), industria din California se confruntă cu provocări enorme. Supraproducția, interzicerea comerțului cu alte state, șirul de taxe în toate etapele (cultivare, producție, distribuție, vânzare), reglementări care variază de la o zona la alta și chiar de la un municipiu la altul, au dus la o situație paradoxală pe care legiuitorii nu o anticipaseră: extinderea pieţei negre în detrimentul pieţei legale. Cu toate acestea, legalizarea trebuia să realizeze opusul. Propunerea 64, un referendum de inițiativă populară aprobat de 57% dintre alegătorii din California în 2016, stipulează: „Este intenția poporului să scoată din ghearele pieței ilegale producția și vânzarea de marijuana, să impoziteze creșterea acesteia și vânzarea acesteia și astfel să pună capăt traficului ilicit” ? Cu toate acestea, acesta din urmă este cel care înflorește astăzi, în timp ce micii producători, vânzători și "dispensare" dispar sub greutatea datoriilor.
Tina este cultivatoare în nordul regiunii Humboldt, în inima celebrului „Triunghi de Smarald” , legendarul leagăn al cultivării canabisului din anii 1960. Face parte din minoritatea (12%) cultivatorilor care încă mai cultivă planta la aer curat și la soare, într-un „spirit organic”. „Din păcate, canabisul a devenit o marfă ai cărei producători favorizează randamentul și eficiența. Concurez așadar cu operatorii instalați în sere gigantice de 4 hectare și care produc masiv. Dar produsul meu este mult mai bun. Evident, este cultivat în condiții ideale pentru calitatea sa. Într-un fel, vine din pământ.” Cultivatorii independenți au suferit o scădere de până la 95% a prețului marijuanei din 2016.
„Statul își promisese sprijinul celor care vor funcționa legal, dar nu asta nu s-a întâmplat deloc”, spune Ted (pseudonim), broker și „ consultant” în canabis, ale cărui venituri sunt în prezent în cădere liberă și care preferă să ramână anonim. „Industria noastră trebuie să depășească o serie de obstacole pentru a îndeplini condiții aproape imposibil de respectat, pentru a fi în cele din urmă abandonată într-o situație care favorizează ilegalitatea, întrucât statul nu dispune de resursele necesare pentru aplicarea legii”. Cele 2,2 milioane de plante cultivate ilicit confiscate de autorități în 2022 au reprezentat doar o fracțiune din piața neagră, a cărei producție este greu de evaluat. Este pur și simplu imposibil ca poliția să dea de urma producătorilor, distribuitorilor și revânzătorilor care operează ilegal, mai ales când unii dintre aceștia operează în paralel pe ambele piețe. Prin urmare, nu este neobișnuit ca "dispensarele" să-și deschidă porțile fără a obține mai întâi permisul necesar. Din când în când, autoritățile le obligă să închidă, dar reapar în altă parte.
„Brutal”, „toxic”, acestea sunt calificativele folosite frecvent de investitori pentru a descrie starea actuală a pieței. Aproximativ 15% dintre cultivatorii din California nu și-au reînnoit prețioasa licență, deși foarte greu de obținut, în 2023. Alții nu pot finanța acum o recoltă. O treime din cele 1.500 de mărci de produse care existau în 2022 au dispărut un an mai târziu. Potrivit unui raport publicat de site-ul de informații CalMatters, facturi de 600 de milioane de dolari emise de distribuitori rămân neplătite de dispensary până în prezent.
Taxe de 100 de ori mai mari decât pe vin
Câțiva clienți se apropie de standul Tinei, intrigați de o plantă frumos prezentată într-un glob de sticlă. Tulpina cu frunze de 24 de grame se vinde cu amănuntul la 197 USD. Tina a platit ea însăși 60 de dolari, prețul cu ridicata. O mare parte din diferență a fost pierdută în taxe care, toate combinate, se ridică la aproximativ 50% din prețul de vânzare. În timp ce o sticlă de vin este impozitată cu 4 cenți de către stat, 1/8 dintr-o uncie (1 uncie = 28 de grame) de canabis este impozitată cu 4,90 USD sau de 100 de ori mai mult. „Nu este surprinzător în aceste condiții că mulți cultivatori preferă să vândă în continuare ilegal. Este mult mai simplu și mai ales mai profitabil. Ceea ce este cu adevărat frustrant, pentru că oamenii ca mine, cei care respectă legile și fac totul după reguli, sunt penalizați în cele din urmă”, se plânge producătorul.
„Din păcate, legea din 2016 a permis anumitor primării să se excludă de la legalizare. Prin adoptarea acestui sistem, statul a cedat două treimi din teren organizațiilor criminale, deși trebuie să admitem că unii jucători de pe piața neagră sunt de fapt deținători de licențe care nu pot să-și vândă toată marfa în mod legal, așa că o vând vum pot ca să supraviețuiască ”, explică Chelsea Sutula, proprietarul "dispensary" Sespe din Ojai, un sat fermecător din județul Ventura. În timp ce în județul vecin Santa Barbara, sere uriașe de canabis sunt vizibile de pe autostradă, Ventura interzice cultivarea. Nu vânzarea, chiar dacă nu toate primăriile din județ o autorizează, departe de asta. Dar 68% dintre municipalitățile din California au interzis canabisul. „ Consumatorii își cumpără apoi proviziile de pe piața neagră, care este mult mai ieftină. O uncie costă 80 de dolari acolo, comparativ cu 200 de dolari aici. Dar produsele noastre sunt mult mai sanatoase si mai sigure deoarece trebuie testate in laborator pentru puritate, potenta, prezenta metalelor, pesticidelor sau reziduurilor de solvent etc. Standardele sunt extrem de stricte.
Deservim azilul de bătrâni Ojai și constatăm că vârstnicii sunt interesați de microdoze, care au un efect relaxant.
Chelsea Sutula, proprietara Dispensary Sespe din Ojai, județul Ventura
Anul acesta, vânzările Sespe au scăzut cu 18%. Chelsea insistă că nu toate produsele derivate sunt psihotrope, în special bomboanele sau băuturile cu doze mici de THC, una dintre multiplele molecule ale plantei cu efecte euforice. „ Nu toți consumatorii de canabis caută să se drogheze, nici pe departe. De exemplu, deservim azilul de bătrâni Ojai și constatăm că vârstnicii sunt interesați de ceea ce numim microdoze, care au un efect relaxant.
Mai la nord, în Santa Barbara, Katherine Knowlton, bucătar de casă, își perfecționează produsele, asistată de Kalon Baird, director tehnic al producătorului de produse comestibile cu canabis Green Rush. Katherine a început să consume canabis după ce și-a rupt un ligament, pentru a înlocui opiaceele prescrise de medicul ei. Convinsă de beneficiile sale și dorind să le împărtășească altora, ea a început să dezvolte formule. Marca sa, Happy Chance, se bazează pe jeleuri organice de fructe cu o doză mică de THC. Kalon Baird le face. Unul dintre liderii pieței comestibile de canabis, „viitorul industriei” , potrivit acestuia. Acest absolvent în economie și finanțe face produse pentru 80 de mărci. „ Consumatorii vor să fumeze din ce în ce mai puțin ”, asigură el. Preferă să consume o băutură, să mănânce ciocolată sau pastă de fructe, ceea ce le permite să-și dozeze perfect consumul în timp ce-și cruță plămânii.
În 2023, cota de piață a produselor comestibile a reprezentat aproximativ 12% din vânzări. Tendința continuă să fie ascendentă. „ Și avantajul este că micii dealeri nu le pot face în bucătăriile lor.” Este nevoie de un laborator de 30-40 de milioane de dolari pentru a face o băutură de canabis vândută în cutii. Pentru "gummies", care reprezintă 80% din piața comestibilă, sunt necesare nu numai echipamente sofisticate, ci și ambalaje industriale. Dacă tendința va continua, piața legală ar putea lăsa fumatul de canabis în seama traficanților.