Germania și Franța au viziuni extrem de diferite asupra complexului industrial militar, iar asta este acum o problemă., scrie Politico
Franța și Germania au un inamic real – Rusia – dar folosesc multă energie luptându-se între ele în politica de apărare.
Motorul franco-german a alimentat în mod tradițional Uniunea Europeană, dar există diferențe profunde în ceea ce privește puterea puternică și armata - probleme evidențiate de criza declanșată atunci când Rusia a invadat Ucraina și acum subliniate și mai mult de Donald Trump subminând garanțiile de securitate ale SUA pentru NATO. alianţă.
Franța, o putere nucleară, a promovat de mult ceea ce numește autonomie strategică - capacitatea Europei de a acționa singură în apărare cu propriul complex militar industrial. Germania este mai dornică să mențină legăturile de securitate cu Statele Unite.
Pe lângă dezacordurile cu privire la viziunea strategică, cele două țări sunt în contradicție cu privire la o serie de probleme granulare, de la ajutorul militar pentru Ucraina și apărarea aeriană până la tancuri de luptă și exporturi de arme.
Aceste conflicte nu se vor încheia prea curând, deoarece vor trebui să se pună de acord dacă vor ca Bruxelles-ul să joace un rol mai important în apărare. Pe măsură ce Parisul face eforturi pentru împrumuturi comune pentru a finanța o intensificare industrială adecvată a apărării, aprobarea Berlinului va fi esențială pentru a realiza acest lucru.
„Relația cu partenerul nostru german este complexă, deoarece obiectivele noastre sunt diferite, la fel ca și viziunea noastră asupra dezvoltării apărării europene. Trebuie să ne înțelegem mai bine pentru a construi o bază de încredere”, a declarat senatorul francez Hélène Conway-Mouret, după o vizită la Berlin luna trecută.
Pe partea franceză, parlamentarii încep chiar să se întrebe dacă Parisul ar trebui să înceapă să caute în altă parte cooperarea în domeniul apărării.
Parisul și Berlinul încearcă să nu lase conflictul să scape de sub control, un efort ajutat de renașterea unei alianțe tripartite cu Polonia numită Triunghiul Weimar.
Dar lista de critici și dispute este una lungă: Iată cinci dintre ele:
1. Ajutorul militar pentru Ucraina
Acesta este unul în care Berlinul împinge Parisul - spre indignarea Franței.
Potrivit cifrelor Institutului Kiel , Parisul a promis doar aproximativ 3% din cele 17,1 miliarde de euro în arme promise de Berlin. Francezii răspund că, spre deosebire de Germania, ei furnizează arme care „schimbă jocul” pe câmpul de luptă, cum ar fi rachetele de croazieră Scalp cu rază lungă de acțiune. Cancelarul german Olaf Scholz, pe de altă parte, refuză încă să trimită rachete de croazieră Taurus la Kiev.
Parisul a fost obositor în ceea ce privește eliberarea propriilor cifre, insistând în același timp că Institutul Kiel subcontorizează ceea ce oferă.
„Există o politică franceză care nu este foarte bine înțeleasă la Berlin: faptul de a nu dori să publicăm cifrele”, a declarat Nils Schmid, purtătorul de cuvânt pentru afaceri externe al social-democraților lui Scholz din Bundestag, reporterilor la Paris la începutul acestei luni.
Disputele legate de această problemă a fost pe deplin afișat în timpul unei vizite la sfârșitul lunii ianuarie a parlamentarilor francezi la Bundestag, unul dintre participanții francezi descriind schimburile cu ușile închise drept „acide”.
2. Tancuri și avioane de luptă
Franța și Germania lucrează la două proiecte-cheie — avionul de luptă comun de generație următoare (FCAS) și tancul de luptă comun de generație următoare (MGCS) — dar există tensiuni, în special pe tancuri.
Entuziasmul Germaniei pentru proiectul tancului este „destinat” în spatele ușilor închise, a spus un parlamentar francez care a participat săptămâna trecută la o excursie la Bundestag-ul Germaniei.
„Ne-am dat seama că nimic nu este rezolvat și Franța este mult mai dornică decât germanii”, a adăugat parlamentarul.
Spre deosebire de Germania, care produce și vinde tancuri Leopard, Franța nu mai produce tancuri Leclerc și are nevoie de o înlocuire atunci când acestea ies din funcțiune în anii 2040.
Leopard 2 se află pe câmpul de luptă din Ucraina, iar performanța lor puternică împotriva Rusiei duce la acumularea de noi comenzi, ceea ce înseamnă că MGCS nu mai este o prioritate pentru industria germană.
Proiectul tancului implică Nexter din Franța, producătorul tancului Leclerc, și Krauss-Maffei Wegmann (KMW) din Germania, care produce Leopard 2 – acum fuzionată într-o singură companie numită KNDS. Rheinmetall din Germania a fost adăugat la mix în 2019, contribuind la întârzieri.
În timp ce atât armatele germane, cât și cele franceze au convenit asupra nevoilor operaționale comune pentru MGCS, diviziunea muncii nu este încă stabilită pe partea industriei, au spus mai mulți oficiali francezi.
Asta în ciuda promisiunilor atât din partea Parisului, cât și a Berlinului de a se finaliza până la sfârșitul anului 2023.
3. Exporturile de arme
Cele două capitale sunt în contradicție în privința politicii de export de arme, lucru care afectează atât proiectele tancului, cât și ale avioanelor de luptă.
Berlinul ar prefera reguli mai armonizate la nivelul UE, în timp ce Parisul este foarte reticent în a lăsa alte țări, în special Germania, să aibă un cuvânt de spus cu privire la cui vând arme.
„Franța nu va accepta ca politica de export să nu fie condusă la nivel național, în timp ce germanii insistă la nivel european”, a scris deputatul francez Jean-Louis Thiériot, membru al comisiei de apărare a Adunării Naționale.
Un exemplu actual de fricțiune îl reprezintă vânzările către Arabia Saudită. Franța a fost furnizorul nr. 2 de echipament militar al regatului între 2018 și 2022, potrivit SIPRI . Germania, pe de altă parte, a refuzat până de curând să vândă avioane Eurofighter la Riad din motive legate de drepturile omului.
Acest lucru sperie Franța, temându-se că ar putea afecta vânzările luptătorului de generație următoare.
„Aceasta ridică problema garanției oferite de germani că, dacă va exista vreodată o aeronavă de luptă franco-germană, vom putea exporta în țările noastre clienți tradiționali”, a declarat directorul general al Dassault Aviation, Éric Trappier, reporterilor în decembrie.
4. Apărare aeriană
Franța dorește ca țările europene să cumpere arme din țările europene, în timp ce Germania este agnostică, cu un istoric în achiziționarea de echipamente militare americane. Acesta este un dezacord care se manifestă acum în întărirea apărării aeriene a continentului.
Germania conduce Inițiativa European Sky Shield, lansată în toamna anului 2022. Proiectul include achiziții comune de armament german, american și israelian, inclusiv racheta aer-aer IRIS-T SLM cu rază medie de acțiune a Germaniei; racheta sol-aer cu rază lungă de acțiune Patriot fabricată în SUA; și rachetele antibalistice hipersonice Arrow 3 cu rază foarte mare de acțiune a Israelului.
Președintele francez Emmanuel Macron a criticat public proiectul. Cu toate acestea, în ianuarie, Sky Shield, care are 19 țări membre și este de așteptat să mai adauge două săptămâna aceasta, a primit sprijinul NATO.
Parisul a lansat o inițiativă concurentă, modestă, de a cumpăra în comun rachete Mistral 3 de la producătorul european de rachete MBDA, cu Belgia, Cipru, Ungaria și Estonia la bord. Primul contract a fost anunțat la începutul acestei luni .
5. Spațiu
Neînțelegerile Franței și Germaniei se extind chiar și dincolo de Pământ.
În timp ce programul de rachete Ariane este prezentat ca un efort pan-european cu giganții aerospațiali din toate componentele blocurilor de construcție, în realitate, Ariane este condusă de companii din Paris, supravegheată de directori francezi și subvenționată în principal de contribuabili francezi. Rachetele sunt lansate de pe teritoriul francez - Guyana Franceză din America de Sud.
Dar acum, când Ariane are probleme cu următoarea generație a lansatorului Ariane 6 – atât de întârziat încât Agenția Spațială Europeană se bazează pe SpaceX de la Elon Musk pentru a pune sarcinile utile pe orbită – tensiunile încep să apară.
Germania și Italia au forțat Franța să încheie un acord la sfârșitul anului trecut, în baza căruia Berlinul și Roma au convenit să ajute să plătească milioane de euro subvenții pentru a se asigura că Ariane 6 primește cel puțin 42 de lansatoare. Dar, în schimb, Franța va permite potențialilor concurenți din sectorul privat să liciteze pentru contracte de lansare.
Dar Macron nu recunoaște înfrângerea.
„Vom lupta, vom fi cei mai buni și ne vom consolida în jurul nostru, atât pe lansatoare, cât și pe constelații”, a spus președintele francez în decembrie .