Aceasta este cea de a cincea campanie de acest fel din Franța începând din anul 1997, cea mai recentă având loc în 2009.
În caz de accident nuclear, ingestia de iod stabil (iodură de potasiu) este un mijloc "simplu și eficient" de protejare a tiroidei împotriva efectelor iodului radioactiv care poate fi eliberat în mediul înconjurător și care este susceptibil să declanșeze boli canceroase, a subliniat ASN.
"Aceasta nu este doar o campanie de distribuție de iod, ci și o campanie de informare cu privire la pericolul nuclear", a declarat pentru agenția France Presse Alain Delmestre, director general adjunct al ASN.
Campania de distribuție va implica persoane și comunități (școli, întreprinderi, administrații, etc.) situate pe o rază de 10 km în jurul a 19 centrale nucleare ale companiei Électricité de France S.A. (EDF).
Aceasta reprezintă aproximativ 400.000 de case și 2.000 de clădiri publice de pe raza a 500 de localități, menționează AFP.
Dincolo de această arie, exista stocuri departamentale de tablete de iod, care pot fi dirijate către populație în caz de nevoie, a declarat Delmestre, care este responsabil de această campanie și din partea Comitetului director al ASN.
La aproape cinci ani de la dezastrul de la Fukushima (Japonia), "știm că un accident nuclear este posibil în Franța, chiar dacă nu este ceva probabil și departe de aceasta", a spus Delmestre.
"Ceea ce vrem este să creem o mai bună conștientizare a riscurilor în rândul publicului, cel puțin pentru cei care trăiesc în apropiere de centralele nucleare. Există lucruri de făcut, există lucruri de cunoscut și există principii de pus în aplicare", a spus el.
După campania de informare, oamenii vor primi o scrisoare prin intermediul căreia vot fi inviați să vină în farmacii pentru a lua cutiile cu comprimate de iod. În cazul în care oamenii nu ar merge la farmacii, tabletele vor fi trimise în cele din urmă prin poștă, câteva luni mai târziu.
Reuniuni de informare vor fi organizate de către autoritățile publice împreună cu comitetele locale de informare și primăriile pentru a permite comunicarea cu populația.
Campania este organizată de ASN în colaborare cu diferitele părți interesate: autorități publice, inclusiv ministerele de interne și al sănătății, operatorul Électricité de France S.A, primării și consilii locale, reprezentanți ai farmaciștilor și medicilor și comitete locale de informare. Cheltuielile campaniei sunt în sarcina Électricité de France S.A, mai informează AFP.