Grupul auto german Volkswagen a admis în septembrie 2015 că a trişat în cazul testelor de poluare, iar acum cercetătorii estimează impactul falsificării emisiilor de noxe asupra sănătăţii europenilor, relatează sciencedaily.com.
Oamenii de ştiinţă de la MIT au descoperit că excesul de emisii are deja impact asupra sănătăţii publice. Anterior, echipe de cercetători au estimat că excesul de emisii generate de cele 482.000 maşini cu probleme vândute în SUA va provoca moartea prematură a 60 de persoane pe întreg teritoriul Statelor Unite.
Acum, cercetătorii au analizat impactul excesului de emisii produse de cele 2.6 millioane de maşini afectate vândute în Germania sub brandul Volkswagen- VW, Audi, Skoda şi Seat.
Într-un document publicat vineri în Environmental Research Letters, echipa de cercetători afirmă că emisiile în exces peste standardele-limită au un efect semnificativ nu numai asupra sănătăţii publice din Germania, ci şi din întreaga Europă.
Cercetătorii estimează că 1.200 de persoane din Europe vor muri prematur, fiecare pierzând 10 ani din viaţă din cauza excesului de emisii produse între 2008 şi 2015 de maşinile afectate, vândute în Germania. Dintre morţile premature, cel mai probabil 500 se vor produce în Germania, ceea ce înseamnă că peste 60% dintre totalul deceselor estimate vor apărea în ţările din vecinătate, mai ales în Polonia, Franţa şi Cehia.
"Poluarea aerului este transfrontalieră", spune coautorul cercetării, Steven Barrett, profesor asociat la MIT. "Poluarea nu ţine cont de graniţele politice, ci trece peste. De aceea, o maşină din Germania poatea avea cu uşurinţă un impact semnificativ asupra ţărilor învecinate, în special în zone intens populate cum sunt cele de pe continentul european", a mai spus el.
Dacă Volkswagen recheamă şi rezolvă problemele la maşinile afectate în concordanţă cu standardele europene până la sfârşitul lui 2017, aceasta ar preveni 2.600 de morţi premature care ar apărea suplimentar sau 29.000 de ani de viaţă pierduţi şi 4,1 miliarde de euro cheltuieli de sănătate, care s-ar produce în absenţa unor astfel de măsuri.
Barret a explicat şi de ce europenii sunt afectaţi în număr mai mare decât americanii. Este vorba nu numai despre faptul că au fost mai multe mașini afectate vândute în Germania (2,6 milioane) decât în SUA (482.000), ci despre diferențele de densitate a populației, comportamentul de conducere, precum şi condiţiile atmosferice, care ajută, de asemenea, la explicarea impactului asupra sănătății publice din Europa.
De exemplu,densitatea medie a populației Europei este de aproximativ trei ori mai mare decât media din SUA, iar datele istorice au arătat că mașinile diesel din Germania sunt conduse, anual, în medie, cu 20 la sută mai mult decât în SUA. Cu alte cuvinte, există mai multe mașini afectate în circulaţie, care generează emisii şi afectează concentrări mari de populaţie.
Şi condițiile atmosferice au rolul lor. Noxele emise sunt transportate de vânt pe distanțe lungi, înainte sau în timpul reacţiei cu amoniacul din aer, formând particule fine. Având în vedere că atmosfera din Europa conține mai mult amoniac decât în SUA, şi cantitatea de particule fine este mai mare.
Expunerea la aceste particule provoacă boli cardiace şi respiratorii. Emisiile de NOx contribuie, de asemenea, la formarea ozonului, un alt poluant cunoscut că afectează sănătatea umană.
"E nevoie de timp pentru ca NOx să se transforme în particule, iar acest lucru se poate întâmpla la 100-200 km distanţă de sursa care le-a emis", a explicat Barrett.