De la Instagram la Rossgram, de la McDonald's la Unchiul Vanya, de la Ikea la Idea: Rusia înlocuiește giganții occidentali

22 Mar 2022
De la Instagram la Rossgram, de la McDonald's la Unchiul Vanya, de la Ikea la Idea: Rusia înlocuiește giganții occidentali

Copii ale McDonald's și ale altor mărci occidentale se întrec pentru a umple un gol în Rusia. Imitatori precum „Starducks” și „Bikmak” arată ce s-ar putea întâmpla în continuare, scrie Business Insider.

Săptămâna aceasta, autoritatea de reglementare a mărcilor din Rusia a trimis o cerere de înregistrare de marcă comercială pentru o marcă care imită McDonald's numită „Unchiul Vanya”, potrivit cererii. Logo-ul mărcii include celebrele arcade aurii de la McDonald's, dar s-au rotit cu 90 de grade și s-au format în litera rusă „В”, care sună ca „V” englezesc pentru „Vanya”.

Autoritățile ruse au enumerat, de asemenea, cereri de mărci comerciale pentru „Starducks”, „Makdonalds” și „Makdak”, toate trei de la același solicitant.

Marca comercială a apărut după ce Vyacheslav Volodin, președintele parlamentului rus, a sugerat săptămâna trecută că o marcă numită „Unchiul Vanya” ar trebui să înlocuiască McDonald’s în Rusia. Nu se știe cine a depus marca sau dacă marca va deveni un restaurant funcțional.

Guvernul rus a indicat la începutul acestei luni că va permite persoanelor fizice și întreprinderilor să folosească brevete și mărci comerciale, inclusiv nume de marcă, din așa-numitele „țări neprietenoase” fără permisiunea acestora.

Versiunile care imita mărci occidentale funcționează de câțiva ani în regiunile separatiste ale Ucrainei, unde își desfășoară activitatea guvernele care simpatizează cu Rusia.

Crimeea, de exemplu, este ocupată de forțele ruse din 2014. În același an, guvernele separatiste pro-ruse s-au format în regiunile Donețk și Lugansk din estul Ucrainei.

Sancțiunile impuse de SUA și alte țări la scurt timp după aceea au determinat mărcile occidentale, inclusiv McDonald's, să își înceteze operațiunile în acele zone - la fel cum au făcut mulți în acest an în Rusia. Au atunci proliferat mărcile de imitație, umplând golul lăsat de mărcile occidentale.

Unul este „DonMak”, un lanț al cărui logo galben, în formă de M, seamănă cu McDonald's. Restaurantul funcționează în Donețk.

La DonMak, clienții pot comanda articole care imită clasicele McDonald's, cum ar fi un „Bikmak”, „Filye-o-fish”, potrivit unui meniu postat pe o pagină de pe site-ul rus de socializare VK pentru restaurantele lanțului din Donețk.

Fanii de pui prăjit pot merge la Crimean Fried Chicken, sau CFC, care vinde cutii cu pui pe lângă burgeri, grătar și sandvișuri cu pui. Folosește motto-ul „Sunt bine aici!” pe site-ul său web și în cele șase restaurante ale sale din jurul orașului Crimeea Sevastopol.

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Une publication partagée par Кофе с собой в Севастополе (@starducks_svs)

Nu numai restaurantele occidentale care se retrag din Rusia creează o oportunitate pentru imitatori ci și rețelele sociale și chiar magazinele Ikea.

Ikea  devine  Idea.

Ikea, la fel ca multe alte multinaționale, a decis să încheie relațiile cu Rusia din cauza invaziei trupelor lui Putin în Ucraina. Un studio de grafică din Sankt Petersburg a solicitat agenției ruse de brevete să înregistreze marca „Idea” pentru a deschide un retailer Ikea similar în țară. Directorul studioului Kostyantyn Kukoev a raportat că, de când gigantul suedez a ieșit de pe piața rusă, compania sa a înregistrat pierderi mari . De aici și idea de a-și salva afacerea.

 

Vkontakte este noul Facebook (și Rossgram noul Instagram)

Ca răspuns la ceea ce Ambasada Rusiei în Statele Unite a numit „activitățile extremiste ale Meta”, începând cu 14 martie, Kremlinul a blocat accesul la rețelele de socializare ale Meta, pe care un tribunal de la Moscova le-a declarat între timp „organizație teroristă” și a dispus încetarea toate activitățile pe teritoriul Rusiei „cu efect imediat”. Decizia face ca atât Facebook, cât și Instagram să fie ilegale. Pentru a suplini această lipsă, la sfârșitul lunii va fi inaugurată Rossgram, versiunea rusă a Instagramului. Dezvoltatorii Alexander Zobov și Kiril Filimonov au anunțatcă „va funcționa pentru Android și iOS și va avea mai multe funcții suplimentare, precum posibilitatea de a accesa conținut plătit sau de a strânge fonduri prin crowdfunding”. În primele zile de la lansare, noua platformă va fi pusă la dispoziția bloggerilor, investitorilor și sponsorilor, în timp ce accesul utilizatorilor obișnuiți va fi acordat în aprilie.

O solutie asemănătoare se aplică și pentru Facebook, precursorul companiei-mamă Meta. Nemaifiind posibilitatea de a se conecta la rețeaua de socializare a lui Zuckerberg, utilizatorii ruși se îngrămădesc la Vkontakte (VK) care, cu peste 210 milioane de utilizatori (mulți dintre ei sub 34 de ani) care se laudă că ar fi cea mai răspândită platformă socială atât în ​​Rusia, cât și în Ucraina.

Vkontakte este foarte asemănător cu Facebook atât în ​​ceea ce privește interfața, cât și funcțiile. Aceasta nu este o înlocuire de ultimă oră, deoarece există de peste cincisprezece ani.

Căutari cu Yandex

În ceea ce privește motoarele de căutare, rușii, întorcând spatele Google, se vor baza acum mai mult ca niciodată pe Yandex , un software fondat la Moscova în 1997 și cu sediul social în Olanda. Este al cincilea cel mai folosit motor de căutare din lume după același Google, Bing, Yahoo! și chinezul Baidu.

"Nu vom mai putea conta pe Occident. Sancțiunile impuse asupra noastră au avut consecințe fără precedent, dar vom supraviețui. Din 2014, Moscova a învățat să se bazeze pe ea însăși". Cuvintele ministrului rus de externe Serghei Lavrov, lansate într-un interviu recent televizat , nu ascund dificultatea situației în care se află economia rusă, din ce în ce mai izolată și mai slăbită, ci implică reacții autarhice.

Surse: Business Insider, MashableIt, TodayIt

Alte stiri din Externe

Ultima oră