Ideea unui telegraf fără fir a apărut încă din anii 1830. Maxwell, Hertz, Tesla și Marconi au contribuit la apariția radioului în ultimele decenii ale secolului al 19-lea. În 1920 a apărut în SUA primul radio public comercial. A fost nevoie de alte două decenii pentru apariția primei voci feminine la radio. Doar de vreo 5 ani, la 13 februarie sărbătorim Ziua Mondială a Radioului.
În 1938, ascultătorii din Suedia au rămas șocați la micul dejun când au auzit o voce feminină la radio
Nu au întârziat să apară și primele proteste, dar decizia conducerii nu s-a schimbat. Au trecut 79 de ani de atunci, iar discriminarea în radio, deși aparent totul se rezumă la o voce, încă nu a dispărut.
Cercetările realizate de Institutul European pentru Egalitate de Gen (EIGE) au scos la iveală că radioul este încă departe de idealul egalității de gen. Doar 34% dintre funcțiile de conducere în radiourile analizate de EIGE sunt ocupate de femei. Doar 16% ocupă funcția de director general.
Citește și: Îți crești copilul singur și nu vrei să te recăsătorești? Riști să mori în sărăcie
“Un număr mai mare de femei în funcții de decizie în instituțiile media ar aduce dreptate socială, decizii inovatoare și o mai bună utilizare a talentelor. De asemenea, ar îmbunătăți și conținutul media”, consideră directorul EIGE, Virginija Langbakk.
“În 1938, suedezii au fost aproape să se înece cu cafeaua de dimineață, când au auzit prima voce feminină la radioul public. De atunci, lucrurile s-au îmbunătățit considerabil. Astăzi numărul femeilor în radiourile din Europa a atins aproape 44%. Asta în condițiile în care 68% dintre femeile care lucrează în radio au o pregătire profesională superioară bărbaților”, susțin experții citați.
EIGE a stabilit și două zone prioritare de acțiune pentru guvernele naționale și industria media: femeile au acces limitat în funcțiile de decizie din organizațiile media și în continuare persistă stereotipiile despre femei în media.
Citeste și: EXCLUSIV. Interesează pe cineva? Copiii din România, LOCUL 1 în UE la risc de sărăcie și excluziune socială
Pe baza raportului, Consiliul UE a ajuns la concluzia că statele membre și Comisia Europeană trebuie să ia măsuri active în vederea atingerii egalității de gen în media, inclusiv prin avansarea femeilor în functii de decizie. Consiliul atrage atenția asupra rolului egalității de gen în media și a necesității schimbului de bună practică între statele membre pentru atingerea obiectivului final: o societate dominată de egalitate de gen.