Suedia propune o alternativă radicală: aducerea liniilor electrice pe șosele, ca pe calea ferată sau la tramvaie, scrie bfmbusiness.bfmtv.com.
Un prim tronson de drum electrificat, cu o lungime de 2 kilometri, a fost dat în folosință experimental în apropierea localității Gavle, din centrul țării, scopul fiind acela de a demonstra potențialul unui nou tip de vehicule pentru transport de marfă.
Această porțiune de șosea deja existentă a fost dotată cu linii electrice aeriene pe banda din dreapta, folosită de obicei de camioane. Aceste linii alimentează cu electricitate camioanele echipate cu pantografe montate în spatele cabinei șoferului. Tehnologia electrică a fost realizată de compania Siemens, camioanele fiind furnizate de Scania, pentru aceste testări.
Camioanele de la Scania sunt de tip hibrid, jumătate electrice, jumătate termice (bazate pe combustie internă), circulând pe biodiesel, certificate Euro-6, norma europeană cea mai recentă în materie de emisii poluante. Camioanele pot funcționa și în afara tronsonului special amenajat, cuplând motorul convențional când nu este disponibilă o sursă de energie alternativă.
Astfel, ele funcționează ca vehicule 100% electrice sau ca vehicule hibride, cu motorul biodiesel, când părăsesc porțiunea experimentală. Pot solicita și bateria care le procură o autonomie redusă, de 3 kilometri.
Spre deosebire de trenuri şi tramvaie, care folosesc un singur pantograf pentru alimentarea cu energie, camioanele hibride propuse de Scania au nevoie de două pantografe retractabile care se pot conecta şi deconecta din mers, spre exemplu pentru depăşirea unui obstacol sau alt vehicul mai lent, scrie și descopera.ro.
Trecerea de la un mod la altul este automată, potrivit tehnologiei dezvoltate de Siemens și Scania.
Acest program a beneficiat de sprijinul autorităților care vor să reducă dependența traficului de camioane de energiile fosile. El beneficiază de circa 8 milioane de euro din fondurile publice, completate de 5 milioane de euro cofinanțare, din partea comunității de afaceri și a autorităților regionale din Gavleborg, unde se află șoseaua electrificată.
Această investiție se înscrie în ambițiosul plan al Suediei, care vrea să generalizeze în 2030 circulația vehiculelor care nu mai utilizează carburanți fosili.
Potrivit lui Nils-Gunnar Vagstedt, responsabil cu cercetarea la Scania, potențialele economii de carburanți realizate prin electrificare sunt considerabile, iar tehnologia ar putea deveni baza pentru un transport nepoluant.
Experimentul suedez amintește de alte inițiative vizând dotarea șoselelor cu un sistem capabil prin inducție magnetică să încarce direct bateriile vehiculelor, atunci când acestea din urmă sunt în mișcare.