Sabotarea gazoductelor Nord Stream 1 și 2 la sfârșitul lunii septembrie a fost efectuată de o echipă de scafandri care s-au deplasat la fața locului la bordul unui iaht de închiriat lung de 15 metri numit Andromeda, relatează Der Spiegel .
Când iahtul care ar fi scris istoria lumii este ancorat aici, în frumosul port Rostock-Warnemünde, catargul său înalt de 23 de metri se ridică deasupra celor mai multe dintre celelalte nave. Dar acum, iarna, digurile sunt goale. "Andromeda", acesta este numele bărcii, după cum a aflat SPIEGEL. Probabil iahtul este în depozit de iarnă, poate a fost confiscat, nimeni nu spune nimic despre el. Este un Bavaria Cruiser 50, cinci cabine, trei toalete, propulsor de prova, aragaz, frigider. Se spune că șase persoane ar fi trecut în Marea Baltică în septembrie anul trecut pentru a arunca în aer conductele de gaze naturale Nord Stream 1 și 2 la o adâncime de aproximativ 80 de metri.
Andromeda: fiica unui rege dintr-un mit grec care urma să fie sacrificată unui monstru marin la ordinul lui Poseidon. Asta se potrivește.
De când au fost cunoscute în această săptămână noi detalii despre posibilii autori ai atacului din 26 septembrie anul trecut, publicului nu i-a venit să creadă. Șase presupusi partizani pro-ucraineni ca autori? Pe un iaht? În primul rând, „New York Times” a raportat despre informațiile serviciilor secrete fără a oferi detalii. Apoi, o rețea de cercetare de la ARD și „Zeit” a devenit mai specifică, citând anchetatori germani: Se spune că ar fi fost cinci bărbați și o femeie: un căpitan, doi scafandri, doi asistenți de scufundări, un medic.
Potrivit informațiilor SPIEGEL, însă, nu este clar dacă o femeie a fost cu adevărat la bord. Prin urmare, enu se știe cât de mare era de fapt grupul, pentru că nu toată lumea ar fi putut să-și dea detaliile personale. Se pare că a fost folosit și cel puțin un pașaport bulgar fals.
Indiferent de astfel de detalii: Că ar fi putut fi ucraineni este doar o teorie, dar una cu explozie politică globală. Dacă este adevărat, ar putea avea consecințe de amploare în al doilea an de război de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Complicitatea Kievului la atac – pentru care nu există dovezi – ar putea da un impuls oponenților sprijinului militar pentru Ucraina. Guvernul de la Kiev neagă să aibă vreo legătură cu acțiunea.
„Nu suntem în spatele acestui act”, a declarat miercuri ministrul Apărării, Oleksiy Resnikov, la Stockholm. Cu un mare simț al umorului, a descris chiar reportajele drept „un fel de compliment” pentru Ucraina, în sensul: E bine că crezi că suntem capabili de așa ceva!
În toamna anului trecut, după celebrele poze cu apa de mare de unde scăpa gazul din conducte, atacul a fost atribuit tuturor posibililor autori, ruși, britanici, britanici, inclusiv „Rogue Units de Possible”, de asemenea. , război de către unități de informații care funcționează independent. Până și israelianul Mossad a fost suspectat. Doar un actor de stat, au spus experții, ar putea face treaba, care ar necesita resurse tehnice semnificative.
Indiferent de astfel de detalii: Că ar fi putut fi ucraineni este doar o teorie, dar una cu explozie politică globală. Dacă este adevărat, ar putea avea consecințe de amploare în al doilea an de război de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Complicitatea Kievului la atac – pentru care nu există dovezi – ar putea da un impuls oponenților sprijinului militar pentru Ucraina. Guvernul de la Kiev neagă să aibă vreo legătură cu acțiunea. „Nu suntem în spatele acestui act”, a declarat ministrul Apărării, Oleksiy Resnikov, miercuri, la Stockholm. Cu un mare simț al umorului, a descris chiar reportajele drept „un fel de compliment” pentru Ucraina, în sensul: E bine că crezi că suntem capabili de așa ceva!
Toamna trecută, după celebrele poze cu apa de mare care barbota circular de unde scăpa gazul din conducte, atacul a fost pus pe seama tuturor posibililor făptuitori, rușilor, americanilor, britanicilor și s-a vorbit și despre posibile „Rogue Units” „adică prin unități de servicii secrete care operează independent. Până și Mossad-ul israelian a fost suspectat. Doar un actor de stat, au spus experții, ar fi eligibil pentru acțiune, care ar necesita resurse tehnice semnificative. Și acum acesta, un complot gândit ca la Hollywood - după „Ocean’s Eleven”, „North Stream Six”. Un iaht de agrement, doi scafandri, este suficient?
Potrivit noii teorii, sabotorii ar fi trebuit să transporte explozivii la conductele din Marea Baltică. Naţionalitatea posibililor făptaşi este încă necunoscută. Anchetatorii susțin că au identificat iahtul despre care se spune că i-ar fi adus pe autori și explozibili la locul atacului.
Potrivit site-ului companiei charter, care are sediul pe insula Rügen, „Andromeda” are 15,57 metri lungime, 4,67 metri lățime și un pescaj de 2,25 metri. Potrivit informațiilor, este echipat cu un motor de 75 CP și poate depozita 380 de litri de motorină. Mai presus de toate, are un cockpit mare și o platformă pliabilă la pupa - ideală pentru scafandrii care ar putea intra în apă și de acolo să se întoarcă la bord cu sticle și eventual dispozitive explozive. Întrebată de SPIEGEL, compania de închiriere a refuzat să comenteze despre iaht și despre clienții săi.
Uneori, iahtul servește ca o navă-mamă capabilă să comande o întreagă flotă
Marea se întinde calm în fața Rostock-Warnemünde. Puținii turiști care au rătăcit prin „Hohe Düne” în această iarnă miercuri s-au uitat la promenadele care se reflectă pe suprafața netedă a apei. Portul de agrement este situat pe o promenadă cu un hotel, bistrouri și cafenele. Sute de iahturi cu vele se opresc aici pentru scurt timp în fiecare vară, în drum spre Danemarca și Suedia sau mai spre est. Acum totul este gol.
Navele charter ale companiei de închiriere sunt andocate pe un anumit debarcader în timpul sezonului. Clienții pot ridica cheile într-o casă de lemn de pe debarcader. În călătoriile lungi, „Andromeda“ servește uneori ca o barcă-mamă care poate conduce o întreagă flotilă. Iahtul, construit în 2012, este disponibil în septembrie pentru 3.000 de euro pe săptămână. Oferă spațiu pentru unsprezece persoane.
Dacă acum mergi la Rügen cu întrebări despre unde se presupune că ar fi navigat „Andromeda”, teoriile geopolitice din cercurile de securitate se întâlnesc brusc cu descoperirile de la fata locului. În orice caz, unii de pe insulă ar fi știut de săptămâni întregi că o navă aparținând unei companii locale de charter de iahturi se pare că era folosită pentru o operațiune secretă. Un localnic din orășelul Vieregge a spus Der Spiegel că a aflat despre asta în timpul unui joc de cărți numit skat. Un coechipier a spus degajat: Anchetatorii fuseseră cu el. Era vorba despre aruncarea în aer a conductelor de la Marea Baltică.
Jucătorul este, se pare, unul dintre directorii generali ai companiei de charter care oferă iahtul în cauză. Dar bărbatul, care ar fi primit o vizită de la oficiali, nu vrea să vorbească cu SPIEGEL. Nici partenerul lui de afaceri. Apelurile telefonice sunt foarte scurte. Fără negare, fără comentarii.
Potrivit rapoartelor, nava a părăsit Rostock pe 6 septembrie. Ulterior, se spune că anchetatorii au localizat barca pe insula daneză Christiansø, la nord-est de Bornholm, insulă care nu este departe de locurile exploziilor.
Pe drum, suspecții se pare că s-au oprit în Wiek pe Rügen. O comunitate cu o mie de locuitori, paradisul pensionarilor, spune cineva care locuiește aici. Este pe Wieker Bodden, puteți vedea de la port până la insula Hiddensee. Portul are peste 90 de dane și permite un pescaj de maxim trei metri, suficient de adânc pentru „Andromeda“. Dacă într-adevăr s-a oprit aici, ce făcea grupul aici?
Operatorul portului de agrement Wieker, care se găsește în biroul căpitanului portului, spune că a primit o mulțime de apeluri de miercuri. El spune mereu același lucru. Biroul Federal de Poliție Criminală l-a contactat în urmă cu câteva săptămâni. Oficialii i-au interogat soția și s-au uitat la documente. Au vrut să afle despre o barcă care a oprit aici la începutul lunii septembrie. Se pare că „Andromeda“. Și poate că nu a fost doar o dată în Wiek, ci a venit a doua oară să facă plinul
Căpitanul portului spune că Biroul Federal de Poliție Criminală l-a contactat
Nava, indică operatorul portuar, este ancorată la marginea cheiului. Ușor accesibilă pentru persoanele care doresc să mai aducă câteva achiziții la iaht. Grupul a făcut provizii aici?
Unul dintre comandanții de porturi locali spune că a observat un grup în toamna trecută. Îmbrăcați ca niște marinari normali. Limba lor îi suna poloneză sau cehă. Au purtat la bord o serie de pungi de cumpărături din supermarket. Nu-și amintește data exactă. Dar era sigur că erau mai mulți bărbați – și o femeie.
Un puzzle care până acum a constat în principal din lacune
În spatele fiecărei indicii apar noi întrebări, multe lucruri rămân la fel de neclare precum apa sălmată a Mării Baltice. „Ne uităm la o piesă a puzzle-ului, dar nu știm cât de mare este puzzle-ul: 50, 500 sau 5.000 de piese?” a spus Christian Mölling, șeful Centrului pentru Securitate și Apărare la Societatea Germană pentru Relații Externe. Mölling avertizează împotriva concluziilor pripite, investigațiile nu s-au terminat deloc. Cine sunt autorii? În numele cui acționau? Cu ce scop? Puteți vedea un puzzle care până acum a constat în principal din lacune.
De exemplu, se pune întrebarea cum au procedat exact scafandrii, cât de bine pregătiți trebuie să fie. Deși explozivii ar fi putut fi plasați de scafandri experimentați, „se pare că nu au lucrat pentru agențiile militare sau de informații”, după cum a scris New York Times, citând oficiali guvernamentali americani. Cu toate acestea, făptuitorii ar putea să fi „primit în trecut instruire specială de la guvern”.
Baza este pregătirea în scufundări tehnice
La locurile exploziilor, Marea Baltică are o adâncime de 70 până la 80 de metri. Numai scafandrii experimentați pot ajunge acolo. „80 de metri nu este o adâncime pentru noi”, spune Thomas Kürten, un instructor pentru scufundări tehnice din Schleswig-Holstein. Cei care călătoresc la aceste adâncimi au de obicei pregătire tehnică de scufundare. Este nevoie de cunoștințe speciale în manipularea gazelor respiratorii, care ar trebui să evite efectele secundare asupra sănătății.
Pentru o scufundare la conducte, potrivit Kürten, ai nevoie doar de un așa-numit rebreather cu o butelie de trei litri dintr-un amestec de heliu-oxigen și o butelie de trei litri de oxigen pur. De asemenea: o barca navigabila si un skipper bun care o poate aduce aproape de destinatie. Chiar dacă nu aveți o hartă care să arate conductele, le puteți observa pe sonar dacă știți unde se îndreaptă.
Dacă ai vrea să stai pe fund timp de 20 de minute, o astfel de scufundare cu o ascensiune lentă corespunzătoare și opririle de decompresie necesare ar dura 144 de minute. Ideal ar fi trecut aproximativ 200 de minute de la sosirea navei până la plecarea acesteia. Nava ar fi trebuit să fie la fiecare loc de scufundare timp de aproximativ trei ore. Deoarece locurile de explozie sunt la câțiva kilometri unul de celălalt, pentru patru scufundări ar fi fost necesare probabil mai multe zile.
Oamenii de știință de la poliția criminalistică au percheziționat nava în ianuarie
În ceea ce privește implementarea tehnică a atacului, alte întrebări rămân fără răspuns. Potrivit cercetărilor ARD și „Zeit”, presupușii sabotori au plecat pe 6 septembrie – dar exploziile de pe conducte nu au avut loc decât în noaptea de 26 septembrie. Ceea ce s-a întâmplat în acele trei săptămâni și unde a fost „Andromeda” face obiectul unor investigații intensive. Era în apropierea locului crimei când dispozitivele explozive au detonat? Cum au explodat acestea? Prin radio sau cu ajutorul cronometrelor? Nici procurorul federal, nici compania de charter de pe Rügen nu au vrut să spună când a fost returnat iahtul cu pânze.
Procurorul federal a cerut percheziția navei în perioada 18-20 ianuarie 2023. Există o suspiciune că ar fi putut fi folosit pentru a transporta dispozitive explozive, au declarat miercuri autoritățile de la Karlsruhe. Urme și obiecte au fost confiscate, ancheta a continuat. Rămâne de clarificat dacă urmele de explozibili găsite la bord corespund rămășițelor de explozibili pe care procurorul Suediei le-a găsit la locurile de explozie din Marea Baltică.
„Cui sunt adresate acuzațiile și speculațiile?”
Probele sunt prea subțiri pentru a identifica fără echivoc autorii. Agenții serviciilor secrete occidentale subliniază că nici o așa-zisă operațiune cu steag fals nu poate fi exclusă – o manevră înșelătoare prin care autorii efectivi vor să transfere vina asupra adversarilor.
Membrul CDU al Bundestagului, Roderich Kiesewetter, sfătuiește clar să nu se stabilească paternitatea ucraineană. Nu există un nou statut al anchetei - doar o nouă teorie bazată exclusiv pe dovezi circumstanțiale și avertizori nenumiți, spune vicepreședintele comisiei de control parlamentar a Bundestag, care monitorizează activitatea serviciilor de informații. „Ar trebui să continuăm să întrebăm cine a fost interesat de explozie, de ce au fost aruncate în aer doar trei din cele patru conducte și, mai ales: cine beneficiază de incertitudine, speculații și acuzații”, a spus politicianul CDU. Kiesewetter se teme că Ucraina va fi suspectată – în favoarea Rusiei.
Rusia a dat vina și pe Marea Britanie
Reacția acolo a fost rapidă și violentă în ultimele zile. Dmitri Medvedev, fostul președinte și adjunct al lui Putin în Consiliul de Securitate al Rusiei, a descris teoria partizană de pe Telegram drept „propaganda americană stupidă” în stil hollywoodian. "Castingul și filmarea sunt foarte proaste. Scenariul pur și simplu e nasol.”
Rusia a fost desemnată de mult timp în fața statelor occidentale ca inițiatoarea exploziilor. Un grup neguvernamental de infractori cu presupuse urme în Ucraina se potrivește prost în imagine. Cu toate acestea, Rusia a acuzat două state în același timp: în octombrie, un purtător de cuvânt al Ministerului Apărării a acuzat marina britanică de crimă – a vorbit despre experți care antrenau forțele speciale ucrainene la Ochakiv. Aici se antrenează scafandrii de luptă ai Marinei Ucrainene.
Până acum, doar câțiva oficiali au fost implicați în acest caz
Raportul meteorologic maritim a raportat vânturi cu forță de 4 până la 5 dinspre est pentru 6 septembrie 2022. Dacă presupușii sabotori au părăsit efectiv Rostock în acea zi pentru a arunca în aer conductele Nord Stream, atunci trupele aveau condiții bune de pornire pentru acțiunea lor.
Este clar că noua teorie mută accentul principal al lucrării de investigație în Germania, unde iahtul a fost închiriat. Până acum, ancheta a fost orice altceva decât o prioritate în departamentul de securitate de stat al BKA. Potrivit informațiilor SPIEGEL, în dosar sunt implicați doar câțiva ofițeri din Unitatea ST24. Pentru comparație: în procesul împotriva celulei Reichsbürger presupus militant din jurul lui Heinrich XIII, au participat aproape 400 de criminaliști din BKA pentru a-l prinde pe prințul Reuss.
Nici după descoperirea că operațiunea de sabotaj ar fi putut fi începută din Germania, echipa de anchetă nu a fost mărită. Din câte se pare, încă se presupunea că cazul nu poate fi rezolvat – sau pur și simplu era lipsă de personal. Departamentul responsabil se ocupă în prezent, printre altele, de investigațiile ample asupra presupusului spion din Serviciul Federal de Informații, Carsten L..
Se spune că anchetatorii au dat întâmplător de iahtul suspect „Andromeda”. Interesul privat al unui oficial în navigație l-a determinat să investigheze rezervările suspecte de charter în Marea Baltică.