Algoritmul Facebook nu schimbă convingerile politice ale utilizatorilor, arată studiile

28 Iul 2023
Algoritmul Facebook nu schimbă convingerile politice ale utilizatorilor, arată studiile

Un grup de cercetători din universitățile americane a avut acces la datele interne ale companiei. Și a putut să efectueze teste prin schimbarea experienței online a utilizatorilor, scrie Le Figaro.

Bulele de știri în care ne țin algoritmii de social media întăresc polarizarea politică sau pur și simplu reflectă diviziunile deja existente? Un proiect de cercetare major realizat la momentul alegerilor din SUA din 2020 a concluzionat că, spre deosebire de ceea ce se pretinde adesea, algoritmul Facebook nu a modelat convingerile politice ale utilizatorilor săi.

Această serie de studii este rezultatul unei colaborări între Meta - compania-mamă a Facebook și Instagram - și un grup de cercetători din universitățile americane. Acesta din urmă a avut acces la datele interne ale companiei și a avut posibilitatea de a efectua teste prin schimbarea experienței online a utilizatorilor. Un total de patru studii au fost publicate în reviste științifice Science and Nature. Algoritmul „influențează foarte semnificativ experiența oamenilor pe platformă ”, adică ceea ce văd pe el și cât timp îl folosesc, au spus managerii de proiect Talia Stroud de la Universitatea Texas din Austin și Joshua Tucker de la Universitatea din New York.

Dar „schimbarea algoritmului, chiar și pentru câteva luni, este puțin probabil să schimbe convingerile politice ale oamenilor”, au adăugat ei. Aceste convingeri au fost măsurate prin chestionare, completate de utilizatori după participarea la experimente, care au modificat conținutul afișat pe pagina lor de pornire. Cercetătorii au recunoscut că perioada observată de trei luni poate să nu fi fost suficient de lungă pentru a detecta un efect, având în vedere că polarizarea politică în Statele Unite se construiește de câteva decenii. Totuși, „aceste descoperiri contestă retorica dominantă care dă vina pe bulele de știri din rețelele sociale pentru problemele contemporane din democrația americană”, au scris autorii unuia dintre studii.

Facebook acuzat că întărește izolarea

Algoritmul Facebook, care folosește învățarea automată pentru a evidenția conținutul bazat pe interesele utilizatorilor, a fost acuzat că le întărește izolarea într-o bulă ideologică, precum și dezinformarea. Pentru primul studiu, aproximativ 40.000 de voluntari au fost recrutați prin invitații pe paginile lor de Facebook și Instagram. Un grup a păstrat algoritmul așa cum este, iar celălalt a trecut la vizualizarea postărilor în ordine cronologică (cel mai recent în partea de sus).

Această ordine cronologică a fost folosită de Facebook la începuturile sale, iar unii observatori consideră că trecerea la această metodă ar putea reduce impactul nociv al rețelelor sociale. Studiul a arătat că grupul care a trecut la cronologie a petrecut jumătate mai mult timp pe Facebook și Instagram decât grupul care a păstrat algoritmul intact. Cu ordinea cronologică, utilizatorii au văzut și mai mult conținut de la prieteni cu opinii mai moderate, sau de la grupuri și pagini cu un public divers.

Dar această ordine cronologică a avut și ca efect creșterea cantității de conținut politic și nesigur. În ciuda tuturor acestor schimbări, cercetătorii nu au observat modificări ale convingerilor politice în rândul acestor utilizatori. „ Acest lucru sugerează că cronologia nu este o baghetă magică împotriva problemei polarizării politice ”, a concluzionat co-autor Jennifer Pan, de la Universitatea Stanford.

Un al doilea studiu a analizat impactul conținutului redistribuit, care reprezintă mai mult de un sfert din ceea ce văd utilizatorii Facebook. Ștergerea acestor postări de către prieteni ar putea fi o modalitate de a controla conținutul viral, spun unii. Acesta este, prin urmare, ceea ce a fost testat pentru un grup de utilizatori. Drept urmare, au văzut că proporția de conținut politic a scăzut pe pagina lor de pornire, dar din nou, acest lucru nu a afectat convingerile lor politice.

Un al treilea studiu a analizat efectul conținutului din paginile, grupurile sau utilizatorii cu idei similare, care reprezintă majoritatea a ceea ce văd utilizatorii adulți americani pe Facebook. Într-un experiment care a implicat peste 23.000 de utilizatori, eliminarea acestui tip de conținut din nou nu a avut niciun impact asupra extremismului ideologic sau a credinței în afirmații false.

Cu toate acestea, un al patrulea studiu a confirmat un efect de „segregare ideologică ” pe Facebook. Utilizatorii conservatori erau mai susceptibili de a fi blocați într-o bulă ideologică decât cei de stânga, au descoperit cercetătorii. În plus, 97% dintre postările considerate false de către un program de verificare a faptelor au fost văzute mai mult de conservatori decât de progresiști.

Într-un comunicat de presă, Meta a salutat aceste rezultate. Ei „se adaugă la dovezile acumulate care arată că nu există nicio dovadă că rețelele sociale cauzează polarizare dăunătoare sau ar avea consecințe semnificative asupra comportamentului sau convingerilor politice”, a declarat Nick Clegg, șeful afacerilor internaționale al Meta.

Alte stiri din Externe

Ultima oră