Scurtă trecere în revistă a violenţei domestice de la „bătaia e ruptă din Rai” până la cătuşele doamnei Elena Udrea.
Preşedintele Klaus Iohannis tocmai a promulgat o lege ce prevede ca Departamentul pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi, aflat în subordinea Ministerului Muncii, să preia atribuţiile în domeniul combaterii violenţei în familie. În cele ce urmează vom încerca să schiţăm de unde provine acestă violenţă domestică, cât de egală este femeia cu bărbatul , câte feluri de bătaie există şi cine o administrează, etc.
Tradiţionalişti, încrezători în adevărul ascuns în tâlcul şi înţelepciunea populară, virilii bărbaţi ai neamului nostru au fost întotdeauna convinşi că cei bătrâni ştiau ei ce ştiau, atunci când spuneau că „bătaia e ruptă din Rai”. Această milenară tradiţie , transmisă de cele mai multe ori pe cale orală (gen: aoleu, nu mai da!; lasă-mă că nu mai fac!; mi-ai rupt oasele, nenorocitule! Etc.) se execută, de obicei, în două etape. Prima: partea feminină este proiectată la origini, într-un presupus Eden, prin clasica înjurătură cu adresă directă „tu-ţi Raiul mă-tii!”. A doua presupune croirea şi măsurarea femeii (în scopul declarat de a se constata cât de egală este cu bărbatul) cu un retevei, o ulucă de la gard, un făcăleţ, etc.
Tot la elemente cosmogonice se apelează atunci când se folosesc înjurăturile: „tu-ţi luna mă-ţii” - pentru bătaia nocturnă, „tu-ţi soarele mă-tii” - pentru bătaia diurnă, „tu-ţi candela mă-tii” - pentru bătaia din zilele de sărbătoare şi „tu-ţi Dumnezeii mă-tii” - pentru aşa-zisa bătaie de post. Pentru a demonstra că nu doar femeile au costituit fondul de inspiraţie al vechilor proverbe şi datini româneşti, dăm ca exemplu aşa-zisa bătaie la cerere (la cererea bărbatului) concretizată în atât de cunoscuta melodie populară „Mărie şi Mărioară, ia un par şi mă omoară”.
Mai există aşa numita bătaie preventivă, atunci când înaintaşii noştri îşi călcau (blând, domestic) muierile în picioare, înainte de a pleca pe timp mai îndelungat cu treburi, să fie siguri că orice se va întâmpla în lipsa lor, femeile şi-au mâncat papara.
Mai trebuie amintit segmentul de bătaie (bătăiţă) erotică, unde partenera (de multe ori rolurile se schimbă) este legată cu frânghii sau lanţuri de pat, de scaun, de crucea Sf. Francisc etc. şi bătută pasional cu vergele, bice, palete, etc., după ce în prealabil i-au fost legate mâinile cu cătuşe. Dar despre acest gen de bătăiţă preferăm să nu vorbim, deoarece s-ar putea interpreta faptul că am avea ceva cu doamna Elena Udrea, cea care a purtat până nu demult celebrele cătuşe, simbolul major al acestui gen de violenţă domestică.