La 5 noiembrie, Biserica Ortodoxă îi prăznuieşte pe Sfinţii Mucenici Galaction şi Epistimi din Emesa. Sinaxarul ne spune că în oraşul sirian Emesa, trăia un cuplu bogat şi faimos, format din Clitofont şi Leuchipa, care nu avea copii. Cei doi mergeau la preoţi păgâni cu pomeni, dar de copii nu s-au învrednicit. În fruntea oraşului se afla în vremea aceea guvernatorul sirian Secund, numit de romani, care era un aspru prigonitor al creştinilor. Pentru a-i intimida, obişnuia să scoată pe străzi unelte de tortură. Simpla suspiciune de a face parte din “secta galileiană” (cum erau numiţi creştinii), era de ajuns pentru a ajunge la închisoare şi la tortură. În ciuda acestor practici, mulţi dintre creştini au preferat să se dea pe mâna lor ca să sufere pentru Hristos. “Un bătrîn pe nume Onufrie, care îşi ascundea meseria de preot şi monah sub haine de cerşetor, mergea din casă în casă pentru a cerşi, propovăduind religia lui Hristos oriunde simţea că putea întoarce pe păgâni la calea cea dreaptă. Într-o zi, acesta a ajuns la poarta casei lui Leuchipe. Dându-i pomană, bătrânul a văzut-o pe femeie foarte tristă şi a întrebat-o care este cauza. Spunîndu-i despre necazul ei din familie, Onufrie a început să o consoleze, vorbindu-i de singurul Dumnezeu adevărat, cel atoateştiutor şi atotputernic, care miluieşte şi ascultă rugăciunea celor care se întorc la El cu credinţă. Sufletul lui Leuchipe s-a umplut de speranţă şi a acceptat să fie botezată la creştini. Curând după aceasta, i s-a arătat în vis că va naşte un fiu care va fi un adevărat discipol al lui Hristos. La început, Leuchipe nu i-a împărtăşit vestea cea minunată soţului ei şi, abia după ce s-a născut copilul, i-a mărturisit secretul şi l-a convins şi pe el să se boteze. Ei l-au numit pe copil Galaction şi l-au crescut în evlavia creştină, asigurându-i o bună educaţie. Băiatul şi-ar fi putut foarte bine construi o carieră strălucită, dar a ales viaţa monahală curată şi singuratică, trăită în rugăciune”, arată Sinaxarul. Când a împlinit 24 de ani, tatăl i-a găsit o mireasă frumoasă şi dreaptă, numită Epistimi. Fiul nu a ieşit din cuvântul tatălui, dar prin lucrare dumnezeiască, nunta a fost amânată. “Vizitând-o pe cea care urma să-i fie încredinţată, Galaction i-a dezvăluit treptat credinţa sa. În cele din urmă, a reuşit să o convingă să se boteze în credinţa lui Hristos, botez făcut în secret chiar de el. Pe lângă Epistimi, s-a mai botezat şi un servitor de-al casei, numit Evtolmie. Aceştia, sub îndrumarea lui Galaction, au hotărât să-şi dedice viaţa monahismului. (…) au părăsit oraşul, îndreptîndu-se spre cele două mănăstiri din Muntele Publion, una pentru maici şi alta pentru călugări. Toţi vieţuitorii mănăstirilor erau bolnavi şi bătrâni, astfel încât cei trei au fost nevoiţi să ducă cu ei toate cele trebuincioase lucrărilor fizice. Timp de mai mulţi ani, călugării s-au nevoit în muncă, rugăciune şi post. Odată, Epistimi a avut un vis în care ea împreună cu Galaction erau într-un palat minunat, în faţa unui rege strălucitor care le punea nişte coroane de aur pe cap. Aceea avea să fie o premoniţie pentru mucenicia pe care urmau să o sufere. Păgânii aflară de existenţa mănăstirilor şi au trimis armate să-i prindă pe monahi, însă aceştia au reuşit să se ascundă în munţi. Galaction nu a vrut să fugă ci, rămânînd în chilia lui, citea Sfânta Scriptură. Când Epistimi a văzut cum păgânii îl duceau pe Galaction în lanţuri, a rugat-o pe stareţă să o lase şi pe ea să plece, vrând să îndure mucenicie pentru Hristos, împreună cu logodnicul şi învăţătorul ei. Stareţa a binecuvântat-o şi plângând i-a dat drumul. Sfinţii au fost puşi la munci groaznice, în timp ce se rugau şi slăveau pe Dumnezeu. Li s-au tăiat mâinile şi picioarele, apoi limba şi, în cele din urmă, capul. Evtolmie, fostul servitor al lui Epistimi, devenit şi el creştin în secret, a luat pe asuns trupurile şi le-a îngropat cu cinste. Mai târziu tot el a lăsat mărturie scrisă despre viaţa curată şi moartea glorioasă a celor doi mucenici, atât pentru cei de atunci, cât şi pentru posteritate.” (Vieţile sfinţilor de peste tot anul).