Afacerile de familie dețin un procent mai mare de femei – din familie sau din afara acesteia – în echipa de conducere şi în consiliul de administraţie față de oricare alt tip de companie, arată rezultatele unui studiu realizat de compania de consultanţă EY. 70% din afacerile de familie iau în considerare ca următorul CEO să fie o femeie, iar 30% iau foarte serios în calcul numirea unei femei în fruntea companiei, arată datele studiului. Femeile reprezintă în medie 22% din echipa de top management a unei afaceri de familie. 55% dintre aceste afaceri au cel puţin o femeie în consiliul de administraţie iar aproximativ 16% din pozițiile consiliilor de administraţie sunt ocupate de femei – ceea ce înseamnă mai mult de o femeie per consiliu. Datele studiului arată că 8% dintre consiliile de administrație au în componența lor un procent de 50% sau mai mult femei.
Situaţia este diferită faţă de cea din corporaţii: procentul mediu la nivel global al femeilor în Consiliile de Administraţie atingea doar 12,7% la sfârşitul lui 2013 iar procentul global de femei în poziţie de CEO a fost de 3,9%.
Studiul arată că afacerile de familie cred în valoarea femeilor în poziţii de conducere în general, deci inclusiv a femeilor care nu fac parte din familie. Companiile care au luat parte la studiu au, în medie, doar între una şi două femei din cadrul familiei în poziţii de conducere, alături de un număr mediu de 3,5 femei din afara familiei pe astfel de poziţii. În plus, reprezentații acestor afaceri au declarat că pregătesc, în medie, un număr de patru femei pentru ocuparea poziţiilor de top management – dintre care, un membru al familiei şi trei femei care nu fac parte din familie.
Impactul global al femeilor în management
Afacerile de familie au, în medie, cinci femei în echipa executivă şi patru femei care sunt pregătite pentru preluarea unor poziţii de top management. Instruirea mai multor femei pentru ocuparea de poziţii de top management permite afacerii să-și stabilească obiective mai mari de creștere, subliniind astfel accentul pe care îl pun femeile pe creşterea pe termen lung şi pe sustenabilitatea afacerii, mai degrabă decât pe obiectivele de performanţă pe termen scurt, cum ar fi acela al atingerii ţintelor financiare trimestriale.
"Întrucât multe dintre motivele pentru care femeile nu sunt numite în poziţii de conducere au la bază stereotipuri sociale, multe companii listate sau corporaţii evită astfel de decizii, pe care acţionarii le pot considera riscante sau mai puţin conservative. Afacerile de familie au libertatea de a alege oamenii care stau la vârf, pe baza competenţelor şi a potenţialului observat – aceasta fiind una dintre explicaţiile pentru numărul mare de femei în poziţii de conducere din acest sector. Având în vedere că diversitatea la nivel de leadership este direct corelată cu niveluri superioare de engagement şi cu o creştere mai sustenabilă a veniturilor, cred ca afaceri ca acestea, care se bazează pe simţ practic şi gândire pragmatică în plasarea angajaţilor de valoare, sunt cele care vor avea succes pe termen lung," explică Andreea Mihnea, HR Director, EY România.
Studiul “Women in leadership: the family business advantage” acoperă 25 dintre cele mai mari afaceri de familie prezente în 21 cele mai importante pieţe la nivel global. Sondajul care a stat la baza studiului a acoperit business-uri de familie care au înregistrat vânzări medii de 3,48 miliarde dolari şi dețin un număr mediu de 12.000 angajaţi.