Director BRD: Creditele neperformante au fost şi rezultatul activităţii iraţionale a băncilor

10 Iun 2015
 Director BRD: Creditele neperformante au fost şi rezultatul activităţii iraţionale a băncilor
Un director BRD spune lucrurilor pe nume: creditele neperformante din sistemul bancar au fost generate de criza financiară dar și de activitatea băncilor care, în perioada pre-criză, au slăbit frâiele analizei de risc, fiind preocupate doar de vânzarea de credite.

"În foarte mare măsură, criza a venit și cu o criză extrem de severă în ceea ce privește relația client-bancă. Acest capital de încredere între client și bancă s-a năruit dramatic. Au fost foarte multe cazuri de clienți care nu avea nicio soluție de a traversa criza, alții au uitat să mai vină la bancă, au închis porțile societăților lor, iar mare parte din credite au devenit neperformante. Acestea erau măsurate cu o singură cifră înainte de criză și s-a ajuns la 22% — 24% — 25% din totalul creditelor, iar dacă se luau în calcul și creditele sensibile, se ajungea la peste 30% din portofoliul sistemului bancar", a declarat directorul general adjunct al BRD - Groupe Societe Generale (GSG), Petre Bunescu, citat de agerpres.ro

În opinia sa, acest nivel al creditelor neperformante a fost generat de doi factori: criza în sine și activitatea băncilor. "În anii de euforie bancară sau exuberanță irațională, cum îi spunea Alan Greenspan, am slăbit frâiele analizelor de risc și nu se punea problema decât să se vândă credite. (...) Cel mai bun credit este cel pe care nu-l dai și acela pe care îl recuperezi 100%. Restul înseamnă risc de neperformanță", a mai spus Bunescu.

Potrivit sursei citate, creditarea pentru nevoi personale pe perioada de 9 — 10 ani a constituit o greșeală. "Creditele de retail, poate cu excepția duratei, nu erau rele, dar calitatea celor care ofereau și calitatea clientelei, de multe ori, lăsa de dorit. Activitatea de cunoaștere a clientelei era tratată marginal", a subliniat reprezentantul BRD.

În opinia directorului general adjunct al BRD, accentul trebuie să se mute pe o consiliere reală și corectă a clientului prin oferirea creditului potrivit, nu cu suma cea mai mare, pentru că în trecut au venit clienți cu "proiecte faraonice", au primit finanțarea și apoi au abandonat proiectele, creditele devenind neperformante.
Petre Bunescu a mai spus că, pe partea de reglementare, autoritățile din întreaga lume au făcut modificări fundamentale, printre cele mai importante constând în responsabilizarea accentuată a conducerilor băncilor. 

Alte stiri din Business

Ultima oră