România face încă odată notă discordantă cu restul Europei, de data aceasta în cazul direcţiilor de dezvoltare a comerţului, se arată în ultimul studiu privind evoluţia retailului realizat de compania de cercetare a pieţei GfK în 32 de țări europene.
Comerțul online pune presiune asupra formatelor de retail tradițional în toată Europa. De aceea, GfK anticipează o creștere moderată pentru acestea din urmă, de 0,5 – 0,8% pentru țările UE în 2015. Situaţia este diferită însă în România unde anul trecut, retailul tradiţional a înregistrat o creştere de 5,1%, peste restul țărilor baltice unde creşterea a fost de 4% - 5%.
Ponderea cheltuielilor populației în retail a scăzut din nou în 2014 la nivelul țărilor membre UE. Cota se află în prezent la aproape 31% (în 2013 a fost de 31,2%, iar în 2012 de 31,4%). Motivele pentru acest declin sunt legate de doi factori cu efecte contrare. Primul - scăderea costului țițeiului la mijlocul anului 2014 - a avut ca rezultat scăderea costurilor pentru energie și carburanți, iar al doilea, o tendință prezentă deja de mult timp – cheltuieli din ce în ce mai mari cu facturile de întreținere, cu sănătatea și petrecerea timpului liber. Acestea trei din urmă înseamnă mai puțini bani disponibili pentru consumul în retail, efectul de scurtă durată al scăderii prețului țițeiului nereușind să aducă mai mulți bani în buzunarele consumatorilor.
Cu toate acestea, datele arată că puterea medie de cumpărare a europenilor a crescut cu 2,5% faţă de 2013, ajungând la o medie de 15.360 de euro pe an. Studiul GfK notează menţinerea unei diferențe semnificative în ceea ce privește nivelul de prosperitate în Europa. Dacă Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 de euro, în Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic fiind de numai 3.097 euro.
Presiunea comerţului online
După cum spuneam mai sus, comerţul online pune o presiune din ce în ce mai mare pe cel tradiţional. Profitabilitatea spațiilor comerciale se află sub o mare presiune în Europa de Nord și de Sud, în mod particular în Germania, Franța și Marea Britanie. Principalul motiv este redirecționarea veniturilor consumatorilor către retailul online în cazul multor categorii de produse.
Deși eCommerce-ul a câștigat mult teren în Europa de Est în ultimii ani, efectele nu au încă un impact major. Volumele tranzacționate pe Internet sunt încă mici. Grație consolidării retailului tradițional în aceste state, profitabilitatea spațiilor comerciale a crescut și ea. Acest lucru este valabil în special pentru România, Bulgaria, Estonia, Lituania și Letonia, se mai arată în studiul GfK.