Cum alegi biletul de avion, utilizând platformele online

30 Mai 2016 | scris de Istvan Deak
Cum alegi biletul de avion, utilizând platformele online


Asociaţia Pro Consumatori a realizat o analiză comparativă asupra ofertelor de bilet de avion oferite de următoarele platforme: AeroSky, Aerolines, Bravo Fly, Fly-Go, FlyHi, Momondo, ParAvion, SkyScanner, Veltrael, Vola, Whichairline, iar rezultatele sunt mai mult decât interesante, într-un cuvânt, consumatorul intră într-un hăţiş de informaţii greu de prelucrat.

Mistery shopping pe ruta București-Bruxelles

Experții asociației au realizat un mistery shopping în perioada 16-22 mai care a avut drept scop rezervarea un bilet de avion pe ruta Bucureşti – Bruxelles, pentru data de miercuri 22 iunie 2016, pentru o persoană adultă, către orice aeroport care serveşte capitala Belgiei, utilizând serviciile existente pe internet.
Platformele online au la baza un motor de căutare și selecție a celor mai competitive oferte a peste 600 de companii aeriene low-cost și de linie și zeci de hoteluri din întreaga lume. Astfel, oricine familiarizat cu mediul online și având acces la orice dispozitiv mobil ca telefon, laptop sau tabletă, poate să-și planifice călătoria rezervând bilete de avion către Bruxelles sau spre orice destinație din lume, în cel mai comod și simplu mod.

Cele mai ieftine oferte

Din analiza efectuată s-a constatat că în general, cea mai ieftină ofertă este a companiei Ryanair, urmată de Blue Air şi Wizzair, în sume de câteva zeci de euro. Zborul durează, în cele mai multe cazuri, până la 3 ore.
Însă datele produse de aceste platforme includ şi oferte pe care doar un consumator excentric le-ar putea accepta, cu preţuri de câteva mii de euro şi durata călătoriei de câteva zile! Este cazul ca astfel de rezultate să fie eliminate din oferta finală, eventual fiind incluse într-o pagină specială. O bună practică am găsit în acest sens pe site-ul WhichAirline. Dar nu întotdeauna cea mai ieftină ofertă este a aceleiaşi companii aviatice.
În ce priveşte aeroportul de destinaţie, doar Zaventem este cel asociat în mod uzual cu oraşul Bruxelles, el beneficiind de o bună reţea de transport – trenuri, autobuze, microbuze şi taxiuri. Printre zborurile oferite există şi unele care aterizează în aeroportul denumit „Bruxelles Sud", care este de fapt în oraşul Charleroi, la aproximativ o oră de mers cu autocarul până la Gara de Sud din Bruxelles, pentru care bineînţeles călătorul trebuie să plătească biletul respectiv. Se poate consola totuşi cu gândul că trece pe lângă localitatea Waterloo – făcută celebră de Napoleon şi... formaţia ABBA.

Adaos la preț

În ce priveşte preţul biletelor, platformele adaugă, la preţul perceput de compania aeriană, şi o sumă reprezentând contravaloarea serviciilor oferite, cu alte cuvinte, aceste platforme își câștigă existența prin aceste tarife.
Spre exemplu, Aerolines, AeroSky: nespecificat, probabil 10 euro, eSky: 18 euro, Fly-Go: 15 euro. Recomandarea experților este ca atunci când căutăm un bilet de avion pe platformele online să comparăm prețul acestui bilet și direct pe site-ul companiei aeriene.
În afară de preţul biletului afişat, pe primul ecran cu rezultate, călătorul trebuie să se aştepte la alte costuri suplimentare, în special în cazul firmelor low cost: o taxă pentru plata prin internet (adesea singura modalitate posibilă), altă taxă pentru rezervarea locului în avion, o taxă pentru bagajul de cală (adesea mai mare decât preţul biletului) şi altele.

Atenție!

În cazul companiilor low cost, check-in-ul trebuie făcut cu maxim 24 de ore înainte de îmbarcare pentru că dacă se face în aeroport companiile aeriene percep o taxă pentru îndeplinirea acestor formalități direct la aeroport.
În ce priveşte transportul bagajului, în general se admite un bagaj de cabină în greutate de până la 10 kg, cu dimensiuni care variază de la o companie la alta. În cazul companiilor low cost poşeta este considerată bagaj!
În urma analizelor s-a constatat că există diferenţe destul de mari între preţurile biletelor la aceeaşi companie aviatică, oferite de diversele site-uri de căutare, după cum se vede în tabelul de mai jos (am selectat doar trei oferte): prețurile sunt afișate în EURO.
După cum se vede, cel mai ieftin bilet la RyanAir este oferit de Fly-Go şi Vola, cu 17 euro, la Blue Air de Fly-Go, Momondo, Vola şi WhichAirline cu 45 euro, iar la WizzAir de Fly-Go cu 20 euro.
ATENȚIE! La acest preţ să se adauge taxa percepută de site-ul de comparaţie.Preţurile biletelor la RyanAir variază între 17 şi 83 euro (BravoFly), la Blue Air între 45 și 115 euro (SkyScanner), iar la WizzAir între 20 și 90 euro (BravoFly).
În ansamblu, cel mai mare preţ îl găsim propus de BravoFly pentru compania TAP, cu 4933 euro, iar cel mai mic propus de Vola şi Fly-Go, la compania RyanAir, cu 17 euro.

Ce sunt ”prețurile dinamice”

Preţurile pot varia în funcţie de data în care se efectuează căutarea, ele crescând pe măsură ce ne apropiem de data de plecare, iar cererea este mai mare la începutul şi sfârşitul săptămânii.
„Avertizăm consumatorii asupra unei practici denumite „preţuri dinamice", care seamănă cu practica unui negustor care anunţă preţul după ce evaluează aspectul cumpărătorului. În cazul preţului anunţat pe internet, este posibil ca acesta să fie mai mare decât cel anunţat pentru alt utilizator, aceasta pentru că primul a făcut cumpărături pe internet de valori mari; aşadar, programul „spion" care urmăreşte achiziţiile, decide că primul utilizator este mai înstărit şi îşi va permite să plătească un preţ mai mare. Este însă dificil de demonstrat acest lucru, dacă nu se depune un efort constant de urmărire”, a precizat Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori.
"Mediul online este ofertant, accesibil oricând, astfel că rezervarea oricărui tip de servicii are avantajul de a-i scuti pe cei care își planifică călătoria de timp prețios și bani dar exista și unele riscuri la care ne supunem dacă nu suntem atenți. Înainte de a face o rezervare a unui zbor trebuie să citim cu atenție recomandările companiei aeriene și Termenii și Condițiile Generale de Transport ale companiei de transport aerian alese. Astfel vom fi informați despre situațiile în care compania își asumă răspunderea atunci când ne confruntăm cu o problemă, cu atât mai mult cu cât realizarea cu succes a rezervării conduce automat la încheierea contractului de transport, dar și la aderarea la Termenii și Condițiile Generale de Transport ale companiei. Aceleași recomandări sunt valabile și pentru situația în care alegem să facem rezervarea pentru avion printr-o platformă specializată, cunoscut fiind faptul că reprezentanții web site-ului intermediar nu își asumă răspunderea pentru eventualele probleme legate de rezervare", a precizat Irina Chirițoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România.

Alte stiri din Business

Ultima oră