Responsabilitate socială corporativă, pe scurt CSR, a devenit este metoda prin care tot mai multe companii aleg să se implice în viaţa comunităţilor, pe măsură ce investitorii şi mai ales consumatorii urmăresc şi solicită implicarea lor, se arată în cea de-a treia ediţie a studiului Tendinţe şi realităţi CSR în România – 2015, realizat de CSRmedia.ro și EY România.
Iar implicarea firmelor înseamnă bani mulţi. Anul acesta, 63% dintre companiile implicate în CSR vor aloca între 5.000 şi jumătate de milion de euro pentru proiectele de responsabilitate socială şi sustenabilitate. Astfel, 14% vor aloca între 5.000 şi 10.000 de euro, 27% vor aloca între 10.000 şi 50.000 euro, în timp ce 21% vor aloca între 50.000 şi 500.000 de euro.
Aproape jumătate (49%) dintre companiile care derulează activităţi de CSR au crescut bugetul alocat acestora în 2015. Astfel, 32% a înregistrat o creştere de până la 10% a bugetului CSR, în timp ce 17% au alocat un buget cu între 10% şi 30% mai mare.
Firmele au descoperit că pot deduce aceşti bani din impozitele pe care oricum le plătesc statului. Dacă în 2014, jumătate din acest buget provenea din alocări nedeductibile şi doar 37% din alocările deductibile, anul acesta procentele aproape s-au inversat – 51% din bugetul de CSR provine din alocările deductibile fiscal, în timp ce doar 35% provine din alocări nedeductibile. Astfel, companiile utilizează mai bine facilităţile fiscale pe care le au la dispoziţie pentru a se implica în comunitate.
Aceste concluzii arată o preocupare mai mare din partea companiilor de a integra activităţi de CSR în strategia lor de afaceri, pe fondul unui interes general în creştere din partea mediului de afaceri, al presei şi al societăţii civile cu privire la acest domeniu.
A treia ediţie a studiului are la bază un la care au răspuns 311 de executivi de top din segmentul local de business şi specialişti din domeniul CSR. Distribuţia companiilor respondente a fost următoarea: 40% înregistrează vânzări sub 10 milioane euro, 30% între 10-100 milioane euro şi 30% peste 100 milioane de euro.
Conform studiului, 15% dintre respondenţi măsoară impactul eforturilor CSR în primul rând din prisma percepţiei clienţilor, în timp ce 16% au avut în vedere angajaţii, iar 15% protecţia mediului.Anul trecut, companiile au derulat în medie 8,7 proiecte CSR, în scădere cu 36% față de anul anterior, ceea ce indică o mai mare concentrare asupra iniţiativelor de anvergură. Cu toate acestea, aproximativ jumătate dintre proiectele derulate în 2014 au un buget individual de până la 5.000 Euro.