Ministrul Iulian Matache ocupa anul trecut fotoliul de secretar de stat la ministerul Transporturilor. Din această funcţie era responsabil cu cordoonarea tuturor instituţiilor publice din domeniul maritim, inclusiv Autoritatea Navală Română (ANR). Această autoritate are în dotare un autoturism Mercedes ML 300 CD, maşină de serviciu folosită de directorul general al instituţiei.
Dar, la începutul lunii iunie a anului trecut, din fotoliul său de demnitar de la Transporturi, Iulian Matache a pus ochii pe Mercedes. Imediat a ordonat ca maşina cu pricina să fie „confiscată” şi adusă de urgenţă la Bucureşti, chipurile la cabinetul său de secretar de stat. Zis şi făcut. Ordinul a fost executat întocmai şi cu plăcere, fără ca nimeni să aibă curajul să-i atragă atenţia asupra abuzului comis.
Am încercat să aflăm de la actualul ministru ce persoană a solicitat maşina şi cine a folosit-o în realitate, mai ales că Autoritatea Navală Română a cumpărat maşina, dar şi combustibilul din banii românilor. Nu a vrut să răspună nici la telefon, nici la mesaje! Apoi, am solicitat un răspuns oficial de la Biroul de Presă al Ministerului Transporturilor. Angajaţii de la biroul de presă au transmis solicitarea la ANR. După două săptămâni a sosit şi răspunsul oficial.
Ce zice ministerul Transporturilor
„Având în vedere solicitarea dumneavoastră vă comunicăm următoarele: În perioada 10.07-30.07.2014 autoturismul repartizat de ANR pentru asigurarea permanenței la Ofițerul de serviciu din cadrul Ministerului Transporturilor a fost în revizie. În această perioadă ANR a repartizat autoturismul CT 01 ANR pentru asigurarea permanenței. Autoturismul CT 01 ANR a revenit la Constanța în data de 30.07.2014", a precizat Biroul de Presă al ministerului Transporturilor.
Din acest răspuns rezultă că maşina a fost adusă pentru ofiţerul de serviciu al ministerului Transporturilor. Am încercat să aflăm cine este persoana desemnată pe post de ofiţer de serviciu. Surse din cadrul ministerului au explicat că „ofiţerul de serviciu este un fel de paznic care răspunde după încheierea programului la telefoanele de la cabinetul demnitarului. În cazul în care se întâmplă ceva important după terminarea programului şi este necesară prezenţa vreunui director îl sună. În plus mai primeşte poşta militară. Atât! Dar, să-i repartizezi un Mercedes ML e chiar prea mult. De obicei ofiţerul de serviciu este un angajat al ministerului care are nevoie de bani, care munceşte şi noaptea pentru a primi salariul şi pe orele suplimentare.”
Am sunat la cabinetul demnitarului Iulian Matache să verificăm ceea ce ne-a spus sursa. Secretara ministrului nu a ştiut cine este ofiţerul de serviciu. Ne-a transferat la pompierul de serviciu, care a spus că nu are nici o treabă cu cabinetul ministrului şi că el este angajat al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.
Preşedintele consiliului de conducere al Autoritaţii Navale Române este Paul Branză. Acesta a spus că nu se afla la conducere şi nu ştie care a fost motivul pentru care Iulian Matache a solicitat maşina.
Surse din cadrul Autorităţii Navale Române au precizat că în momentul în care maşina a fost cerută înapoi avea aproape 4000 de km în plus. „Maşina a fost adusă la Constanţa de un şofer al ministerului. Când ne-am uitat la ea avea pe bord 4000 de km în plus. Mai mult, Autoritatea Navală a fost nevoită să-i facă reparaţii în valoare de 8000 de lei. Din cauciucuri ieşeau sârmele. Nu ne venea să credem.” După ce a predat maşina, şoferul ministerului a cerut ca fie dus de îndată înapoi la Bucureşti. Dar, când angajaţii ANR au văzut în ce hal arăta Mercedesul, l-au întrebat dacă are bani de bilet de tren pentru că nu îl va duce nimeni Bucureşti. Si dus a fost.
Secretarul de stat pe aviaţie a plecat cu elicopterul la mare
Ministrul Iulian Matache a fost coleg cu secretarul de stat Dragoş Titea, care răspunde de aviaţie. Acesta a plecat cu elicopterul Şcolii Superioare de Aviaţie, pe 8 iulie, la Constanţa, fiind însoţit de fiul său şi şefa de cabinet. Potrivit televiziunii naţionale, dacă fiul şi şefa de cabinet erau notaţi ca pasageri, atunci zborul devenea unul comercial, pentru care şcoala trebuia să încaseze bani. De asemenea, un tânăr poate începe cursurile de pilotaj abia de la 16 ani. Acest scandal de la Transporturi a rămas deocamdată fără ecou.
Pentru ce îşi dau miniştrii demisia în alte state.
Ministrul Iulian Matache împreună cu secretarul de stat Dragoş Titea ar trebui să plătească pentru avantajele obţinute de pe urma funcţiei. Pentru că cheltuielile au fost decontate de instituţi publice ale statului finanţate din banii colectaţi de stat din taxele şi impozitele românilor.
Dar, să vedem care sunt motivele pentru care miniştrii din alte state îşi dau demisia. De exemplu, ministrul scoţian al Transporturilor, Stewart Stevenson a demisionat din funcţie după ce un val de ninsori a paralizat traficul rutier, feroviar şi aerian din întreaga ţară.
Ministrul japonez de externe Seiji Maehara şi-a prezentat demisia în urma declaraţiilor prin care a admis că a acceptat o donaţie politică ilegală de la o sud-coreeancă.
Ministrul de interne al Marii Britanii David Blunkett a demisionat în urma unor acuzaţii că ar fi intervenit pentru obţinerea unei vize pentru o bonă angajată de o fostă iubită a sa.