Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) a publicat pe 1 martie un proiect de OUG care ar putea interzice funcționarea serviciilor de ridesharing, precum Uber sau Taxify. În textul OUG-ului este specificat că „este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru asta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă”.
Potrivit playtech.ro asta ar duce ca mașinile Uber și Taxify să nu mai poată circula în România. În acest proiect de ordonanță de urgență este precizat că au fost luate în considerare „multiplele sesizări ale operatorilor ai serviciului public de taximetrie care îndeplinesc condiţiile legale şi a căror activitate este influenţată negativ de faptele de piraterie prestate în transportul public în regim de taxi şi în regim de închiriere”. Guvernul PSD-ALDE consideră că dacă acest OUG va trece atunci „viața cetățenilor va fi îmbunătățită” și măsura are „un impact pozitiv asupra mediul concurențial”.
Cât costă o călătorie la Yango, gigantul IT care operează pe piața de taxi din România
Tot în proiect este specificat că, în urma OUG-ului, nu va rezulta niciun impact financiar, deși Uber și Taxify plătesc taxe statului român. În 2016, cele mai mari nouă companii de taximetrie din București au plătit către stat, impozit pe profit, cumulat, în valoare de 61.224 de lei.
În acest timp, Uber a plătit pentru profiturile obținute taxe care s-au ridicat la 187.000 de lei, adică de trei ori mai mult, potrivit lui Cristian Lăzărescu, vicepreşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport.
Asta ar însemna că pe viitor Uber și Taxify vor trebui să obțină licențe de taxi în țara noastră dacă vor ca serviciile lor să mai fie folosite pe teritoriul României. Acest proiect de Ordonanță nu este primul de acest gen. În 2018, Primăria Capitalei a decis retragerea unui proiect similar care ar fi dus la și interzicerea aplicațiilor de e-hailing precum Clever Taxi.