S-a finalizat raportul tragediei din Apuseni! CIAS: Adrian Iovan a comunicat că are probleme de givraj, dar nu a raportat stare de urgență

19 Oct 2015
S-a finalizat raportul tragediei din Apuseni! CIAS: Adrian Iovan a comunicat că are probleme de givraj, dar nu a raportat stare de urgență
UPDATE 12:13 -  La aproape doi la accidentul aviatic din Apuseni, Centrul de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a finalizat raportul privind accidentul aviatic din Apuseni, în care și-au pierdut viața pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion.
 
Eugen Suciu, investigator CIAS, a declarat, într-o conferință de presă, că "aeronava trebuia să zboare la o înalțime de aproximativ de 3.600 de metri și să urmeze cale aeriană".
 
"Până la a intra în legătură cu ACC București, aeronava nu reușise să ajungă la 3.300 de metri. Există un moment în care comandantul comunică turnului de control că exista probleme de givraj, dar nu a raportat stare de urgență. (...) La 14:35, pe radarul de control al controlorului de trafic s-a declanșat alarma. El a luat legătura cu aeronava și i-a cerut comandantului să urce altitudinea aeronavei", a precizat Suciu.

"Problemele de givraj au fost nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor și motoarelor, ceea ce nu a permis avionului să atingă altitudinea de 11.000 de picioare.
 
În momentul în care aeronava s-a deplasat deasupra Carpaților Meridionali s-a confruntat cu un givraj mediu, astfel încât a făcut față. Trecerea Carpaților Meridionali, chiar dacă nu s-a respectat altitudinea din manualul de zbor, s-a făcut pe deasupra plafonului de nori. Pe măsură ce aeronava s-a apropiat de Munții Apuseni, plafonul de nori a devenit compact. Aeronava nu a putut sa mai urce. (...) Putem să spunem că ne confruntăm cu o eroare în managementul misiunii. (...) Motoarele s-au oprit din cauza givrajului sever", a explicat investigatorul CIAS.

"Am făcut o serie de teste cu transmițătorul montat pe această aeronavă, pe frecvența 406, după ce am schimbat antena ruptă. Eroarea a fost de 3 km. Pe frecvența de 406 nu a avut puterea să activeze semnalul prin satelit.
 
Ruperea antenei s-a produs ca urmare a unei acțiuni violente - probabil la primul impact cu copacii. La acel moment transmițătorul nu era activat, trebuie să existe o anumită forță la impact pentru ca acest transmițător să intre în acțiune.
 
Nu am reușit să găsim bucata ruptă din această antenă.
 
Echipajul a fost surprins de apariția brazilor. În acel moment ambii piloți au tras de manșă pentru a evita impactul cu solul. În momentul în care aeronava a intrat în pădure, piloții nu mai aveau control.
Oprirea a fost necomandată. Motoarele s-au oprit din cauza givrajului.
 
În opinia comisiei, din momentul în care aeronava a intrat în plafonul de zbor, după ce a depășit aria Sibiu, au rămas fără opțiuni, doar zborul către înainte, și descendent după pierderea motoarelor", a mai spus Eugen Suciu.
..........................................................
 
Raportul Centrului de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile este aşteptat şi de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. 
 
Informații legate de cauzele accidentului au fost făcute publice şi la începutul acestui an. Reieșea atunci că, în urma expertizării motoarelor avionului în Statele Unite, aeronava BN 2, care aparţinea Şcolii de Aviaţie din România, nu a avut nicio problemă tehnică.
 
Pe 20 ianuarie 2014, un avion YR-BNP de tip Britten-Norman BN-2A-27 Islander, care transporta o echipă de medici de la București la Oradea pentru o prelevare de organe, a executat o aterizare forţată lângă localitatea Petreasa, la limita dintre judeţele Cluj şi Alba.
 
În urma accidentului, pilotul Adrian Iovan și tânăra Aurelia Ion, studenta la medicină, şi-au pierdut viaţa, iar copilotul şi 4 medici au fost răniţi. Este vorba despre copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal Beiuş, judeţul Bihor.
 
Epava avionului nu a putut fi reperată imediat de către autoritățile implicate în căutarea ei, ceea ce a stârnit un adevărat scandal la nivel național, fiind găsită după circa 5 ore de 3 pădurari: Argentin Todea, Gheorghe Trif şi Gheorghe Giurgiu, care au fost declarați în august 2014 cetățeni de onoare ai comunei Horea.
 
După tragedie, ministrul de Interne, şeful ISU, directorul Romatsa şi cel operaţional şi au dat demsia.

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră