În comunitatea românilor din Statele Unite ale Americii ciculă, spre semnare, de câteva zile, o scrisoare deschisă adresată preşedintelui Klaus Iohannis. Î
n aceasta mai mulţi reprezentanţi ai comunităţii îi atrag atenţia preşedintelui că numirea în postul de ambasador la Washington a fostului şef al SRI George Maior nu este de bun augur pentru conlucrarea dintre ambasadă şi comunităţile româneşti de acolo.
Argumentele sunt prezentate pe puncte. În continuare vă redăm integral textul scrisorii adresate preşedintelui Iohannis.
„Catre domnul presedinte Klaus Iohannis,
Comunitatile romanesti de pe intreg cuprinsul Statelor Unite ale Americii va solicita sa reconsiderati decizia de a-l numi pe Domnul George Cristian Maior, fost director SRI, in pozitia de ambasador al Romaniei la Washington D.C. si sa desemnati in aceasta pozitie o alta peroana care sa aiba credibilitatea necesara pentru a putea conlucra cu comunitatile romanesti de aici.
Avand in vedere istoricul relatiei tensionate dintre comunitatea romano-americana si fosta Securitate, precum si actiunile si atributiile actualului SRI, numirea unui fost director al acestei institutii in pozitia de Ambasador in SUA va crea automat un zid care va face aproape imposibila o conlucrare intre Ambasada si comunitate.
Dat fiind faptul ca SRI si-a asumat trecutul fostei Securitati, nominalizarea domnului Maior ar redeschide rani adanci in comunitatea romaneasca din SUA, rani care abia s-au cicatrizat dupa 25 de ani.
In doua ipostaze din ultimele luni, ultima la lansarea Monografiei SRI, actual si fosti directori SRI l-au avut alaturi pe Generalul de Securitate Iulian Vlad. Acesta a avut un rol activ in suprimarea Revolutiei din 1989 si a protestelor anti-comuniste din 1990 si, prin activitatea opresiva a Securitatii pe care a condus-o, a persecutat familiile romanilor care au reusit sa scape din Romania inainte de 1989.
Sunt de asemenea cel putin doua actiuni ale SRI din timpul Domnului Maior ne arata un serviciu inca nereformat complet.
Prima actiune este legata de implicarea SRI in actul de justitie, care deja a starnit reactii fara precedent ale magistratilor din Romania. Ultimele dezvaluiri ale Domnului General SRI Dumitru Dumbrava, intarite si de actualul Director SRI, Domnul Eduard Hellvig, confirma ca, pe timpul Domnului Maior, SRI s-a implicat in justitie dincolo de limitele legii. O astfel de implicare este nesanatoasa pentru o democratie, vulnerabilizeaza Romania si discrediteaza intreaga lupta anticoruptie, asupra caruia arunca indoiala ca nu s-ar face profesionist si impartial. Afirmatia ca SRI monitorizeaza toate cazurile din instante si aplica scheme analitice, asemenea celor de identificare a potentialilor teroristi, la judecatori, pe care-i categorizeaza apriori dupa “pattern-uri” infractionale, arata o operatiune de controlare a justitiei care ar trebui sa inspaimante orice roman ce isi cauta dreptatea in instanta.
A doua actiune care ne-a ingrijorat profund este implicarea SRI, pe timpul domnului Maior, in politica. Intr-un recent interviu Domnul Maior a afirmat ca in campania electorala pentru presedintie a vorbit cu doamna Elena Udrea la sediul SRI, informandu-o ca vor aparea pozele compromitatoare de la Paris. Dansul si-a motivat aceasta decizie spunand: “Pot sa discut cu oricine si e normal sa fac acest lucru in calitate de director daca eu consider ca exista un interes al serviciului”. Intrebat de reporter care e acest “interes”, domnul Maior a spus ca nu comenteaza mai mult, insa “intotdeauna exista un interes al serviciului”.
Pentru un serviciu de informatii care se prezinta ca partener al serviciilor americane, un astfel de comportament al SRI sfideaza regulile de baza dintr-o democratie care interzic categoric unui serviciu sa se implice in politica, cu atat mai mult intr-o campanie electorala.
La cele spuse mai sus se adauga afirmatia recenta a Domnului Maior ca SRI este “un fel de creier al statului, de ochi, de urechi ale statului”. Este inspaimantator ca dupa 25 de la caderea regimului communist, SRI a ajuns sub conducerea Domnului Maior ce era Securitatea inainte 1989 sub Generalul Iulian Vlad.
Presa a relatat ca in cadrul audierii de catre Comisia comuna parlamentara de politica externe, Domnul Maior a declarat ca “o preocupare constanta a proiectului sau de ambasador va fi consolidarea relatiei cu comunitatea romaneasca”.
Din pacate, numirea Domnului Maior ca Ambasador al Romaniei in SUA nu doar ca nu va consolida, ci va subrezi relatia Ambasadei cu comunitatea romaneasca. Relatia comunitatii cu Ambasada Romaniei la Washington, chiar daca s-a ameliorat in ultima perioada, pastreaza o doza de neincredere datorita atitudinii din trecut a statului Roman fata de romanii din SUA. Este de notorietate faptul ca in perioada comunista agenti romani, coordonati de securisti aflati sub acoperire diplomatica in cadrul Ambasadei Romaniei la Washington DC, au intreprins actiuni de dezbinare a comunitatii romanesti din SUA cu efecte negative care se vad si azi.
O eventuala numire a domnului Maior ca ambasador in SUA va readuce in discutie eterna poveste a “agentilor sub acoperire”, ceea ce va face ca orice contact al Ambasadei cu cineva din comunitatea romaneasca sa creeze suspiciunea rezonabila ca acea persoana este un agent de influenta roman. Acest lucru va face greoaie, daca nu imposibila sustinerea de catre comunitate a unor actiuni comune cu Ambasada.
Potentialul enorm pe care comunitatea din SUA il are pentru a sprijini Romania va putea fi fructificat la maxim numai daca in pozitia de ambasador va exista o persoana necontroversata. Dat fiind faptul ca avizul Comisiei comune de politica externa din Parlament este doar consultativ, decizia ultima a nominalizarii Domnului Maior ca ambasador va apartine in exclusivitate.
Va solicitam, de aceea, sa luati serios in considerare nominalizarea unei alte persoane in pozitia de Ambasador al Romaniei in SUA, care sa ne inspire incredere si cu care sa putem conlucra pentru a ajuta Romania in continuare”.