Reguli pentru desfăşurarea campaniei electorale. Ce OBLIGAŢII au radiourile şi televiziunile

18 Oct 2016 | scris de Mara Răducanu
Reguli pentru desfăşurarea campaniei electorale. Ce OBLIGAŢII au radiourile şi televiziunile

 

Şedinţa CNA de astăzi a avut loc în prezenţa a nouă membri: Florin Gabrea, Valentin Jucan, Orsolya Eva Borsos, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Răsvan Popescu, Călin Cristea, cu menţiunea că Orsolya Eva Borsos nu are deocamdată drept de vot. Aceasta este membrul supleant care îi va înlocui pe Lorand Turos, care şi-a dat demisia din CNA pentru a candida la alegerile parlamentare (UDMR - Satu Mare).

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a votat în unanimitate Decizia privind regulile de desfăşurare şi reflectarea în audiovizual a campaniei electorale din anul 2016 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, potrivit mediafax.ro. Proiectul de decizie a fost publicat pe site-ul CNA, unde a stat în dezbatere publică.

Potrivit votului din şedinţa de astăzi, la propunerea ARCA, au fost eliminate alineatele 4 şi 5 ale articolului 4 ("La posturile private de radio şi televiziune cu acoperire naţională timpii de antenă oferiţi competitorilor electorali trebuie să fie proporţionali cu cei practicaţi de posturile publice cu acoperire naţională" şi "La posturile locale şi regionale de radio şi de televiziune private timpii de antenă oferiţi competitorilor electorali vor fi proporţionali cu numărul de candidaturi rămase definitive în aria geografică acoperită de postul respectiv, potrivit datelor comunicate public de către birourile electorale de circumscripţie din respectiva arie de acoperire"), argumentul fiind că legea electorală nu prevede aceste lucruri.

Ce se va întâmpla conform DECIZIEI CNA în timpul campaniei electorale

Conform Deciziei CNA, radiourile şi televiziunile private au obligaţia să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campanie, lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum şi intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în ziua de 10 noiembrie 2016, printr-o adresă, urmând ca instituţia să publice pe site (cna.ro) lista radiodifuzorilor care au notificat intenţia de reflectare a campaniei electorale.

„Tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio şi de televiziune vor fi făcute publice şi vor fi aceleaşi pentru toţi competitorii“, se stipulează în articolul 4. Reflectarea campaniei electorale în audiovizual începe vineri, 11 noiembrie 2016, şi se încheie în ziua de vineri, 9 decembrie 2016, ora 7:00. Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot realiza şi difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral:

a) emisiuni informative - în care pot fi difuzate informaţii privind sistemul electoral, tehnica votării şi activităţile de campanie ale candidaţilor; în acest scop, durata programată a emisiunii informative poate fi mărită cu cel mult 15 minute; emisiunile informative electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică;

b) emisiuni electorale - în care competitorii electorali îşi pot prezenta programele politice şi activităţile de campanie electorală; în situaţia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, durata acestor transmisii se va încadra în timpul de antenă acordat fiecărui competitor electoral potrivit prevederilor art. 68 din Legea nr. 208/2015; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul "emisiune electorală", afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune; emisiunile electorale pot fi difuzate în zilele de luni până vineri (în trecut aceste emisiuni se numeau "de promovare electorală", n.red.);

c) de dezbatere electorală - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea a cel puţin doi candidaţi sau reprezentanţii lor; în cazul neparticipării unui candidat sau a unui reprezentant al acestuia, acest fapt este menţionat; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul "emisiune de dezbatere electorală", afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune; emisiunile de dezbateri electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică.

Dar "serviciile de video-text, datorită specificului lor, nu pot difuza emisiunile prevăzute la alin. 1". De asemenea, „la finalul calupurilor de spoturi publicitare electorale vor fi inserate spoturi de interes public, cu caracter informativ privind legislaţia electorală, puse la dispoziţie de către Ministerul Afacerilor Interne şi Autoritatea Electorală Permanentă, cu acordul CNA“.

 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră