Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) se va face anual, începând din 2018. Măsura va viza însă doar maşinile mai vechi de 12 ani. Chiar şi aşa, sunt vizate circa 60% din maşinile parcului naţional, iar cheltuielile anuale vor fi de peste circa 100 milioane euro, cumulat, pentru proprietarii acestor maşini.
George Adrian Dincă, directorul Registrului Auto Roman (RAR), spune că scopul principal al acestei măsuri este creşterea siguranţei rutiere şi a calităţii parcului naţional de automobile.
Ideea de a verifica cu stricteţe maşinile mai vechi şi uzate datează de prin 2014-2015, dar atunci legislaţia europeană nu permitea acest lucru.
“Există o directivă europeană care ne permite ca din 2018 să introducem o frecvenţă mai mare la ITP dacă maşinile au peste 160.000 km”, a declarat Dincă, pentru 0-100.ro.
RAR a efectuat în ultimii doi ani un studiu pentru a vedea care este rulajul mediu anual în România, rezultând valoarea de 14.000 km, potrivit şefului RAR.
Totodată, reprezentanţii RAR au constatat că parcul auto absoarbe tot mai multe maşini vechi din alte ţări, în contextul eliminării timbrului de mediu, iar măsura creşterii frecvenţei ITP îşi propune să asigure măcar starea tehnică bună a maşinilor, chiar dacă ele sunt vechi.
“Finalizând acest studiu am transpus numărul de kilometri în ani. Am făcut un calcul şi am transpus numărul mediu de kilometri în numărul de ani. Rezultă 12 ani. Şi intenţionăm să creştem frecvenţa realizării ITP de la doi ani la un an pentru aceste maşini”, a explicat Dincă.