Au fost adoptate ordonanţa care se referă la certificatul digital european şi ordonanţa care se referă la formularul de localizare a pasagerilor. Perioada de valabilitate a certificatului verde a fost prelungită pe plan național până la la 31 decembrie 2022, a anunţat secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, Adriana Pistol.
Secretarul de stat în Ministerul Sănătății Adriana Pistol a declarat, vineri seara, într-o conferință de presă, că se discută ca certificatul de vaccinare cu doza booster să fie valabil până în iunie 2023, iar România, ca stat membru, va adopta termenul decis la nivelul Uniunii Europene.
Adriana Pistol a prezentat prevederile ordonanței de urgență privind certificatul digital de călătorie în UE.
„La trecerea prin vama românească, orice persoană va trebui să prezinte unul dintre certificatele digitale europene dacă vine din spațiul european: fie test PCR valabil 72 ore, fie un certificat care să ateste trecerea prin boală în urmă cu maximum 180 de zile, fie un certificat de vaccinare. Dacă este vorba de persoane care au primit doar schema primară de vaccinare, certificatul trebuie să fie în termenul de valabilitate de 270 de zile. Pentru doza booster, noi am stabilit o valabilitate până la 31 decembrie 2022, urmând ca această valabilitate să fie modificată după decizia UE. La nivel european se discută ca valabilitatea să fie până în iunie 2023, și noi, ca stat membru, vom adopta termenul prevăzut în această decizie”, a precizat Adriana Pistol.
Secretarul de stat a menționat că cetățenii din România care doresc să călătorească într-un stat membru UE trebuie să știe că există posibilitatea ca la graniță să le fie verificat certificatul de vaccinare și trebuie să se asigure că acesta este în termenul de valabilitate.
Executivul a decis ca anumite persoane să poată completa o singură dată formularul digital (PLF) de intrare în România, nu de fiecare dată ca acum, călătorii vor putea completa formularul cu maximum 72 de ore înainte de a intra în țară, față de 24 până acum, iar pragul minim al amenzii a fost redus de la 2.000 la 500 de lei.
”În legătură cu Formularul de Localizare a Pasagerilor, am adus câteva modificări a ordonanţei iniţiale. După cum se ştie, exista un termen de 24 de ore necesar completării acestui formular înainte de intrarea în ţară. Acest termen a fost crescut la 72 de ore (…) Au fost introduse excepţii referitoare la câteva categorii profesionale care prin natura profesiei traversează graniţa românească mult prea frecvent. Aceste categorii profesionale au obligaţia de a completa o singură dată formularul, declinându-şi apartenenţa la una dintre aceste categorii profesionale şi este suficient pentru a traversa frontiera fără probleme”, a explicat Pistol.
O altă modificare a ordonanţei se referă la categoriile profesionale care nu mai trebuie să completeze de fiecare dată PLF la trecerea graniţei, ci doar o singură dată.
„Au fost introduse câteva excepţii referitoare la câteva categorii profesionale, cele care prin natura profesiei traversează graniţa românească mult prea frecvent pentru a putea la modul efectiv şi practic să completeze de fiecare dată acest formular. (…) Este vorba de piloţi, mecanici de locomotivă, transportatori de mărfuri, persoane care lucrează în statele vecine şi, practic, o dată pe zi traversează graniţa, navigatori, personal medical. Aceste categorii profesionale au doar obligaţia de a completa o singură dată formularul, declinându-şi apartenenţa la una din aceste categorii profesionale. Este suficient pentru a putea traversa frontiera fără niciun fel de probleme. În situaţia în care nu mai fac parte din aceste categorii profesionale exceptate, trebuie să-şi anuleze primul formular şi să aplice prevederile ordonanţei ca şi celelalte persoane”, a precizat secretarul de stat.
Adriana Pistol a mai anunţat că a crescut la şase luni perioada în care trebuie păstrare datele personale din PLF, deoarece poate apărea necesitatea de a dovedi fie de către o persoană, fie de către autorităţi că acest formular a fost completat, în situaţiile în care ar exista litigii de natură juridică în privinţa amenzilor.
„S-a adus şi o reducere a cuantumului minim al amenzii prevăzute pentru cei care nu au completat formularul după intrarea în ţară, în cele 24 de ore, în sensul reducerii de la 1.000 de lei la 500 de lei”, a menţionat Adriana Pistol.