Aflată pe final de mandat, Comisia Europeană (CE) condusă de Ursula von der Leyen riscă să declanșeze un război economic cu China, dar și tensiuni în interiorul UE, după ce a anunțat impunerea de taxe provizorii la vechiculele electrice chinezești, decizie care alături de companiile chinezești va afecta și companiile europene care produc vehicule electrice în China.
Reacțiile transmise prin intermediul ministerelor Economiei și Afacerilor Externe arată că guvernul de la Beijing va adopta măsuri ferme pentru a proteja interesele legale ale companiilor chineze.
Companiile chineze vizate sunt BYD, ale căror mașini vor fi taxate suplimentar cu 17,4%, Geely (20%) și SAIC (38,1%).
Urmare a deciziei CE, vor fi afectate inclusiv companiile auto europene și americane care produc vehicule electrice în China, cele mai importante fiind BMW și Tesla.
Decizia CE vine după ce, luna trecută, SUA au decis creșterea tarifelor impuse mașinilor electrice produse în China de la 25 la 100%.
Ministerul chinez al Comerțului (MOC) a transmis astăzi că decizia CE de a impune taxe provizorii la importurile de vehicule electrice chinezești (EV) este o acțiune de „protecționism flagrant” care va crea și va escalada fricțiunile comerciale, va submina drepturile și interesele legitime ale industriei de vehicule electrice din China, va perturba și denatura lanțurile industriale și de aprovizionare ale autovehiculelor globale, inclusiv cele din UE, a transmis astăzi.
Mai mult, reprezentanții MOC au arătat că decizia CE ignoră realitatea și regulile Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), dar și obiecțiile repetate ale Chinei, odată cu reacțiile exprimate de o serie de guverne și industrii din statele membre UE.
Oficialii chinezi au transmis că reprezenții CE politizează problemele economice și comerciale, folosindu-le ca instrumente care vor afecta atmosfera de cooperare bilaterală China – UE, care vor afecta interesele consumatorilor UE și cooperarea globală în domeniul schimbărilor climatice.
La rândul său, Ministerul chinez de Externe a transmis că ancheta anti-subvenție demarată de Uniunea Europeană (UE) este un gest titpic de protecționism economic, impunerea unor tarife suplimentare pentru vehiculele electrice importate din China încălcând principiile economiei de piață și regulile comerciale internaționale, perturbând cooperarea economică și comercială China-UE, lanțurile industriale și de aprovizionare auto la nivel mondial, iar în cele din urmă va afecta propriile interese ale Europei, a declarat Lin Jian, purtătorul de cuvânt al Ministerului chine de Externe, după ce Comisia Europeană a anunțat impunerea mai multor tarife pentru vehiculele electrice chinezești.
„Impunerea mai multor tarife pentru vehiculele electrice din China, pentru a proteja industria europeană, este o abordare greșită. Protecționismul nu are viitor, iar cooperarea deschisă este calea corectă de urmat. Îndemnăm UE să își respecte angajamentul de a sprijini comerțul liber și de a se opune protecționismului, să colaboreze cu noi pentru a susține cooperarea economică și comercială generală dintre cele două părți”, a declarat Lin, subliniind că autoritățile de la Beijing vor lua toate măsurile necesare pentru a apăra cu fermitate drepturile și interesele legale companiilor chineze.
Potrivit Comisiei Europene, producătorii chinezi de vehicule electrice se vor confrunta cu tarife mai mari începând cu data de 4 Iulie a.c., „în cazul în care discuțiile cu autoritățile chineze nu vor conduce la o soluție eficientă”.
Nivelul tarifelor anunțate variază de la 17,4%, la 38,1%, reprezentanții Comisiei anunțând că diferențierea s-a făcut pe baza cooperării sau refuzului de cooperare în timpul anchetei derulate de oficialii europeni.
Autor. Dan Tomozei