Ne ascultă smartphone-ul? Pentru prima dată există o confirmare

25 Dec 2023
Ne ascultă smartphone-ul? Pentru prima dată există o confirmare

Este suspiciunea pe care am avut-o întotdeauna: smartphone-ul tău ne ascultă în secret conversațiile? O suspiciune întărită de experiența comună de a vedea că apar anunțuri - pe rețelele de socializare sau în altă parte - referitoare la ceva despre care am vorbit recent cu alte persoane. Până astăzi, însă, toate cercetările dăduseră rezultate negative și nu se găsise niciodată o confirmare a temerilor noastre. De exemplu, un studiu realizat în 2018 de Northeastern University a analizat cele mai populare 18.000 de aplicații de pe smartphone-urile Android și nu a găsit nicio dovadă că aceste aplicații ar activa în secret microfonul, conform La Repubblica.

Deci, cum explicați acele anunțuri, de exemplu, despre o nouă pereche de ochelari de soare care au apărut imediat după ce ați discutat despre ochelari de soare la cină cu prietenii? Întotdeauna au existat două explicații posibile: în primul rând, dacă vorbim cu cineva despre ochelari de soare este pentru că acel subiect ne interesează și, prin urmare, este probabil ca în aceeași perioadă să fi făcut cercetări pe această temă, să fi observat cu atenție vreo reclamă sau să fi vizitat o pagină web dedicată.

Alternativ, atunci când suntem siguri că nu am căutat sau văzut nimic, este de asemenea posibil ca smartphone-ul să nu aibă nevoie să ne asculte pentru a prezice ce reclame să ne arate. Sistemele de inteligență artificială folosite pentru a analiza datele pe care le diseminăm online ar fi putut, de exemplu, să dea peste o cantitate atât de mare de informații încât să ghicească - printre atâtea erori pe care nu le observăm - exact subiectul care ne-a interesat în perioada respectivă .

Acum, însă, situația s-a schimbat: pentru prima dată există dovezi că unele companii de marketing fac cel puțin publicitate pentru un software care are funcția de a ne asculta conversațiile. Acest lucru a fost dezvăluit de ziarul 404 Media , care a identificat o pagină web (ulterior ștearsă) a companiei Cox Media Group (CMG) care promova serviciul "Active Listening" cu aceste cuvinte: "Ce ar însemna pentru afacerea dumneavoastră dacă ați putea viza potențialii clienți care discută activ despre nevoile lor în conversațiile de zi cu zi? Nu, nu este vorba de un episod din Black Mirror, ci de "date vocale". Iar CMG are capacitățile necesare pentru a le folosi în beneficiul afacerii dvs.".

Departamentul de marketing teritorial al CMG (numit Local Solutions) susține apoi că este capabil să asculte conversațiile oamenilor prin intermediul smartphone-urilor, televizoarelor inteligente și al altor dispozitive, identificând consumatorii în timp real pe baza cuvintelor lor. 

Nu este clar dacă ceea ce a promovat CMG a fost efectiv folosit și a dat rezultate, dar exemplele enumerate pe pagina web dau o idee despre cum ar funcționa acest lucru. Să spunem că sunteți un dealer de mașini într-un cartier din Milano. Achiziționând serviciul CMG Local Solutions, puteți decide ca datele persoanelor aflate pe o rază de 5 sau 10 kilometri în jurul magazinului dumneavoastră să fie analizate. Dacă persoanele care sunt ascultate fac afirmații de genul "Poate că trebuie să schimbăm mașina", aceștia vor primi imediat o reclamă pentru dealer pe Google, YouTube, Bing și altele (tot în funcție de ceea ce scrie pe site-ul CMG).

Cu toate acestea, există încă multe aspecte neclare: în primul rând, nu există știri certe despre companiile care utilizează acest serviciu (sau altele care apar treptat), ceea ce face mai dificilă înțelegerea gradului de adevăr în ceea ce se promovează. În al doilea rând, nici măcar nu este clar cum anume funcționează Active Listening și cum colectează datele: dacă prin intermediul unei terțe părți integrate în aplicațiile pe care le descărcăm sau altfel. În plus, utilizatorii de iPhone sunt notificați atunci când o aplicație accesează microfonul.

Dar este legal să tragem cu urechea la conversațiile noastre? Site-ul CMG răspunde întotdeauna la această întrebare legitimă: "Da, este complet legal ca telefoanele și alte dispozitive să vă asculte. Acest lucru se datorează faptului că, de obicei, consumatorii își dau consimțământul atunci când acceptă termenii și condițiile software-ului sau ale aplicațiilor pe care le descarcă."

CMG ar profita, așadar, de practica (inevitabilă, având în vedere lungimea fără sens a termenilor de utilizare) de a-și da consimțământul fără să-l fi citit. Rămâne însă un lucru de înțeles, poate cel mai important: excluzând societățile de marketing care dezvoltă acest tip de sistem, care sunt principalele aplicații care le utilizează (presupunând că ele există)? 

Printre companiile pe care CMG le enumeră printre partenerii săi se numără Amazon, Microsoft și Google. Contactată de 404 Media, Microsoft nu a răspuns, Amazon a explicat că "produsul descris nu ar putea fi utilizat pe dispozitivele Echo, deoarece nu împărtășim înregistrările vocale cu terțe părți", în timp ce Google a declarat că "de ani de zile, Android a împiedicat aplicațiile să colecteze audio atunci când nu sunt utilizate în mod activ".

Pe scurt, există puține certitudini și încă multe îndoieli care trebuie clarificate. Cu toate acestea, suspiciunea noastră, a tuturor, de a fi ascultați de smartphone a devenit și mai puternică începând de astăzi.

 

Ultima oră