Dau dovadă, însă, de stângăcie când vine vorba de maşini cu volanul pe dreapta. Tocmai de aceea, parlamentarii vor sa opreasca inmultirea masinilor cu volan pe partea dreapta, care circula in Romania.Mai mulţi parlamentari vor să schimbe regulile după care pot fi conduse pe străzile din România maşinile care au volanul pe partea dreaptă. Potrivit unei propuneri legislative pentru completarea O.U.G.195 din 2002 privind circulaţia pe drumurile publice, autovehiculele cu volanul amplasat pe partea deaptă vor mai putea fi conduse pe drumurile din ţară doar în două cazuri.
Iniţiatorii proiectului susţin că regulile de şofat pentru aceste categorii trebuie schimbate întrucât şoferii se expun unor pericole mari atunci când efectuează depăşiri în trafic, din cauza vizibilităţii reduse.
"În România, conform legislaţiei în vigoare, este interzisă depăşirea pe partea dreaptă. Motivaţiile de la baza reglementării pot fi diverse, începând cu opţiunea legiuitorului pentru stabilirea sensului de circulaţie pe partea dreaptă a drumului şi încheind cu pericolul generat de lipsa de vizibilitate pentru conducătorul auto care ar executa o astfel de depăşire. În fapt, o depăşire pe partea dreaptă executată cu un vehicul care are volanul situat pe partea stângă are exact acelaşi grad de periculozitate precum o depăşire pe partea stângă executată cu un vehicul care are volanul pe partea dreaptă. Din scaunul şoferului, vizibilitatea este la fel de redusă în ambele situaţii", se menţionează în expunerea de motive a proiectului propus de mai mulţi parlamentari PNL, printre care Alexe Costel, Alexe Florin-Alexandru, Anastase Roberta Alma, Cocei Erland, Doboş Anton, Ialomiţianu Gheorghe, Nazare Alexandru, Paul Maria-Andreea, Roman Cristian-Constantin şi Tararache Mihai, potrivit RTV.
Aceştia propun ca maşinile cu volan pe dreapta să poată fi conduse pe drumurile din România numai în două situaţii:
- în primul caz, numai titularii unor permise de conducere obţinute în state în care circulaţia se desfăşoară pe sensul de mers de pe aprtea stângă pot conduce aceste autovehicule
- în al doilea caz, titularii unor permise de conducere obţinute în state în care circulaţia se desfăşoară pe sensul de mers de pe partea dreaptă pot conduce aceste autovehicule, dar trebuie să urmeze cursuri suplimentare de pregătire, de minim 20 de ore. În ambele cazuri, autovehiculul trebuie să aibă montat un sistem special de oglinzi, care-i asigură conducătorului vizibilitatea în partea stângă-faţă a autovehiculului.
Aproximativ 10 mii de astfel de maşini sunt înregistrate în România. Proiectul de lege este deocamdată în dezbatere publică. Din februarie urmează să fie discutat în Senat, iar decizional va fi votul deputaţilor.
Ce spune statistica Politiei in cazul masinilor cu volanul pe dreapta
O statistica a Politiei arata ca aproape toti soferii cu astfel de masini, implicati in accidente rutiere, sunt si vinovati de producerea lor. Posesorii masinilor cu volanul pe partea dreapta ar trebui sa indeplineasca cateva conditii ca sa le poata conduca pe drumurile din Romania. Autoturismul sa aiba oglinzi periscopice, iar soferul sa fi facut un curs de conducere pe masina modificata. Initiatorul legii mai crede ca soferul ar trebui sa aiba permis eliberat de tara unde sensul de mers este reglementat pe partea stanga. Asta face ca masinile cu volan pe dreapta sa nu mai circule in Romania. Masura este vazuta cu ochi buni si de inspectorii Registrului Auto Roman (RAR) care recunosc ca nu pot respinge inmatricularea unei masini cu volan pe dreapta, second hand, din cauza legislatiei europene.
Polonia, singura tara europeana care a interzis inmatricularea masinilor cu volan pe dreapta
Momentan, legea noastră nu interzice înmatricularea maşinilor cu volan pe partea dreaptă. Poliţiştii nu pot face altceva decât să îi sfătuiască pe şoferi să evite astfel de maşini sau, cel mult, sa aiba grija. Singura ţară europeană care a interzis înmatricularea acestor autoturisme este Polonia.