1.Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile cadrelor militare şi dacă acestea vor creşte odată cu cu majorarea salariului minim pe economie. I-am răspuns lui Andrei că soldele de funcţie şi salariile de bază NU se stabilesc în raport cu coeficienţii de ierarhizare prevăzuţi de Legea-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice şi valoarea de referinţă. I-am recomandat lui Andrei să consulte şi următoarele acte normative: OUG nr. 1/2010, Legea nr. 285/2010, Legea nr. 283/2011, OUG nr. 19/2012, OUG nr. 84/2012. OUG nr. 103/2013, OUG nr. 83/2014 și OUG nr. 57/2015. Potrivit prevederilor legale în vigoare soldele de funcție și salariile de bază nu se stabilesc în raport cu coeficienții de ierarhizare prevăzuți de Legea-cadru nr. 284/2010 și valoarea de referință.
2. Din solicitările voastre am observat că mulţi cetăţeni nu ştiu cui să se adreseze dacă au un necaz sau o problemă atunci cand se află în străinătate.
Mihaela din Iaşi ne-a cerut sprijinul privind clarificarea anumitor aspecte legate de decesul tatălui său, în Republica Turcia. În acest caz, Ministerului Afacerilor Externe îi va acorda sprijinul necesar și va lua legătura cu Ambasada României din Ankara, prin Secția Consulară. Mihaela va fi informată despre procedura legală ce trebuie urmată în astfel de situații.
3. O altă problemă pe care cetăţenii ne-au sesizat-o este cea privind incompatibilitatea aleşilor locali. Spre exemplu, Ștefan din Vișeu de Sus a sesizat Guvernul României în legătură cu situația de incompatibilitate a viceprimarului orașului, statut confirmat și de o hotărâre judecătorească în acest sens. În acest caz, Agenţia Naţională de Integritate (ANI) este instituţia competentă care se va adresa Consiliului local Vişeu de Sus pentru a lua măsurile care se impun.
4. Foarte multe asociaţii ne-au întrebat ce documente trebuie să depună la Secretariatul General al Guvernului pentru a obţine acordul folosirii în denumire a cuvântului “ROMÂN” și NAȚIONAL și derivatelor acestora. Iată documentele necesare:
Actul constitutiv al asociaţiei, prezentat în formă de proiect (draft), în copie xerox
Statutul asociaţiei prezentat în formă de proiect (draft), în copie xerox;
Declaraţia pe propria răspundere a persoanei împuternicite, sau a reprezentanţilor asociaţiei, sub semnătură privată, din care să rezulte că vor fi menţinute aceleaşi elemente prezentate (în statut şi actul constitutiv) şi în forma finală a celor 2 acte, pe care ulterior le veţi depune le Judecătorie, pentru înscrierea organizației neguvernamentale în Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor.
Redactarea actelor se va face obligatoriu cu diacritice pentru termenul „român” ori derivatele acestuia.
5. Mulţi cetăţeni ne-au solicitat precizări privind drepturile pe care le au în relaţia cu angajatorii. Un astfel de caz este Gelu din Bucureşti. El i-a cerut angajatorului renegocierea contractului individual de muncă şi s-a lovit de refuzul acestuia. Mai mult, Gelu ne-a spus că angajatorul nu a fost de acord să-i elibereze o copie după contract. Ne-am interesat la Ministerul Muncii şi i-am răspuns lui Gelu că acest conflict poate fi soluţionat numai de o instanţă. Gelu este apărat de Codul Muncii, care prevede clar că angajatorul este obligat să-i înmâneze salariatului un exemplar din contractul de muncă, anterior începerii activităţii.
6. De asemenea, cetăţenii ne-au întrebat cum se pot apăra, într-un proces civil, dacă nu-şi permit să anagajeze un avocat. Spre exemplu, Ionel din judeţul Timiş ne-a relatat că a pierdut pe fond procesul de divorţ şi vrea să conteste decizia instanţei, dar nu are o situaţie financiară foarte bună. L-am sfătuit pe Ionel să se adreseze instanţei şi să ceară AJUTOR PUBLIC JUDICIAR. I-am explicat lui Ionel că ajutorul public judiciar este forma prin care statul român le acordă cetăţenilor asistenţă pentru a le asigura un proces echitabil.
7. Ne bucură mult că vă interesaţi cum vă puteţi angaja la Guvern sau într-o altă instituţie a administraţiei publice centrale sau locale. Anunţurile de angajare sunt postate pe site-ul www.posturi.gov.ro. Aici găsiţi informaţii complete privind numărul posturilor scoase la concurs, natura acestora (funcţii contractuale sau publice), data concursului, condiţiile care trebuie îndeplinite de candidați, precum şi documentele necesare înscrierii la concurs. De asemenea, puteţi urmări şi Monitorul Oficial, partea a-II-a, şi cotidienele de largă circulaţie.
8. Ana Maria este cercetător științific gradul III. S-a adresat Guvernului României sesizând ambiguități de aplicare a Legii nr. 71/2015 pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 83/2014, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, la acordarea sporului de doctorat.
Pentru a înțelege mai bine la ce aspecte face referire Mihaela, ne-am adresat colegilor din Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice care ne-au explicat că Legea nr. 71/2015 pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 83/2014, a adus un amendament Ordonanței, prin introducerea art. 5 alin. (11), amendament care a creat posibilitatea ca începând cu luna mai 2015, să beneficieze de sporul pentru titlu științific de doctor personalul nou încadrat pe funcții, personalul numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel, precum și personalul promovat în funcții sau în grade/trepte, dacă în instituție se regăsește o funcție similară în plată.
9. Guvernul României primeşte multe sesizări din partea locuitorilor din mediul rural, care asistă neputincioşi la tăierile ilegale de pădure. Cetăţenii ne-au scris în speranţa că acest fenomen poate fi oprit şi ne-au întrebat care sunt prevederile legale în acest sens. Într-adevăr, tăierile ilegale de pădure au devenit o problemă de securitate naţională care a fost discutată anul trecut la nivelul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Guvernul a emis o ordonanţă de urgenţă prin care au fost înfiinţate Gărzile forestiere, aşa-numitul DNA al pădurilor. Prin acest act normativ, agenţii forestieri primesc salarii motivante şi vor trece prin teste riguroase de integritate. De asemenea, graţie unui portal dezvoltat de Ministerul Mediului, dumneavoastră veţi putea identifica pe harta României zonele unde au loc tăieri ilegale.
10. Ne-ați întrebat care este baza legală de acordare a tichetelor de masă și care este numărul maxim de tichete de masă pe care un angajat îl poate primi. Potrivit legislaţiei în vigoare, salariații beneficiază lunar de un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile în care sunt prezenți la lucru. Numărul tichetelor este diminuat corespunzător zilelor care nu se consideră lucrate, respectiv concediul de odihnă, zile libere plătite, sunt detașați sau delegați și primesc indemnizații zilnice sau lunare, sunt absenți nejustificat de la locul de muncă sau temporar în incapacitate de muncă. Valoarea nominală a unui tichet de masă este de 9,41 lei și este deductibilă la calculul impozitului pe profit. Tichetele de masă nu se iau în calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor și obligațiilor care se determină în raport cu salariul.