Zilele trecute am finalizat a cincea ediție a sondajului Național Sociopol privind încrederea în jurnaliștii TV.
SCĂDEREA GENERALĂ
Principala concluzie este că, din 2017 încoace, încrederea în jurnaliști s-a erodat puternic. În medie cu 5 puncte procentuale. La mulți jurnaliști populari chiar cu 10.
Exemplară în acest sens este evoluția încrederii în Cristian Tudor Popescu. O scădere remarcabilă, de la 43% la 30%.
O serie de crize: Covid, financiară, energetică, războiul din Ucraina, cât și inundarea mass media cu bani guvernamentali a erodat puternic încrederea în mass media în general și în principalii vectori de opinie în particular.
PERSISTENȚA PRESTIGIULUI
A doua concluzie este că ierarhia de prestigiu și de popularitate se păstrează în bună măsură de-a lungul timpului.
Cine era în vîrful topului de popularitate în 2017: CT Popescu, Alessandra Stoicescu, Ion Cristoiu, este și acum. Cine era jos în 2017: Prelipceanu, Șincai, este și acum.
TOPUL JURNALIȘTILOR
Topul jurnaliștilor TV cu încredere peste 20% este bine definit.
1. Cristian Tudor Popescu pe primul loc, nu atît de detașat ca pe vremuri
2. Alessandra Stoicescu, stabilă pe locul doi din 2017 încoace, la strînsă concurență cu Cristoiu
3. Ion Cristoiu, locul trei, remarcabilă poziție pentru decanul de vîrstă și de prestigiu al jurnalismului românesc
4. – 5. Cele două vedete de la Antena 3, Mircea Badea (25%) și Mihai Gîdea (24%), la strînsă concurență
6. – 7. Marius Tucă și Denise Rifai. Un moderator TV din anii 90 și o moderatoare TV din generația nouă, la egalitate
8. Victor Ciutacu, vedeta televiziunii de știri România TV
De remarcat că trei dintre aceștia: Cristian Tudor Popescu, Ion Cristoiu și Marius Tucă își păstrează o poziție ridicată în rîndul jurnaliștilor fără a avea o emisiune zilnică pe care să o modereze pe TV (Marius Tucă are, doar pe Internet însă, pe YouTube).
EVOLUȚII SEMNIFICATIVE
Impresionantă creșterea lui Denis Rifai, de la doar 4% la un respectabil 22%, odată cu transferul de la Realitatea TV la Kanal D. Denise Rifai este de departe vedeta TV cu ascensiunea cea mai remarcabilă în ultimul timp.
În oglindă, semnificative scăderile de popularitate ale lui CT Popescu (-13 puncte procentuale), Mihai Gâdea (-10) și Victor Ciutacu (-11).
Navele crucișător ale principalelor trei televiziuni de știri formatoare de opinie: România TV, Antena 3 și Digi 24 au primit lovituri puternice.
Ei rămîn în continuare niște lideri de opinie populari, atît în procentele de popularitate în sondajele de opinie Sociopol, cît și în ratingurile TV.
Dar e clar că succesiunea de crize din ultimii 5 ani de zile a lăsat zgîrieturi adînci pe imaginea acestora.
CONCLUZII
Popularitatea jurnalismului TV reprezintă o oglindă a societății românești.
Pe de o parte, ușoara sa erodare din ultimul timp reflectă schimbările de consum media, tranziția spre noile mijloace de comunicare, spre Internet și social media, Facebook, TikTok, YouTube.
Pe de altă parte, nivelurile în continuare ridicate de încredere în jurnaliștii TV, mai ridicate decît în mulți dintre liderii politici, arată persistența puternicelor inerții de consum și de comportament din societatea românească.
Autor: Mirel Palada