DECIZIA CCR. Înlocuirea sintagmei „defectuos“-o lovitură cruntă primită de DNA

15 Iun 2016 | scris de Mara Răducanu
DECIZIA CCR. Înlocuirea sintagmei „defectuos“-o lovitură cruntă primită de DNA

 

CCR a admis, cu unanimitate de voturi, excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 246 alin. 1 din Codul penal din 1969 și ale art. 297 alin. 1 din Codul penal sunt constituționale în măsura în care prin sintagma ''îndeplinește în mod defectuos'' din cuprinsul acestora se înțelege ''îndeplinește prin încălcarea legii'', se arată în minuta Curții. Judecătorii CCR au respins excepția de neconstituționalitate ca neîntemeiată și au constatat că dispozițiile art. 13 indice 2 din Legea 78/2000 sunt constituționale în raport de criticile formulate.

Curtea Constituțională a României a reluat discuțiile în cazul mai multor excepții de neconstituționalitate privind incriminarea abuzului în serviciu ridicate în mai multe dosare. Printre dosarele în care s-a invocat această excepție se află cele în care sunt vizați fosta șefă a DIICOT Alina Bica, președintele suspendat al Consiliului Județean Constanța, Nicușor Constantinescu, și fostul președinte al CJ Brăila Gheorghe Bunea Stancu. 

Ce spune Art. 297 din Codul Penal 

Potrivit site-ului CCR, în mai multe dosare s-a ridicat excepția privind atât dispozițiile art. 297 alin. 1 Cod penal, cât și dispozițiile art. 13 indice 2 din Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție.  Art. 297 alin. 1 din Codul penal prevede că fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică.

Art. 13 indice 2 din Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție stipulează că infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice, infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor și infracțiunea de abuz în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, se pedepsește cu închisoare de la 3 la 15 ani.

În încheierea Inaltei Curti de Casatie si Justitie din data de 2 februarie 2016, prin care s-a decis trimiterea exceptiei de neconstitutionalitate la CCR, instanta a retinut unul din motivele invocate de Alina Bica in ridicarea exceptiei:

„De asemenea, s-a sustinut ca sintagma folosita de legiuitor "nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos" este prin ea insasi neprevizibila, intrucat permite o marja de apreciere mult prea larga, astfel ca orice act chiar daca este indeplinit in conformitate cu legea, poate fi apreciat ca defectuos. Facandu-se referiri la interpretarea data in practica acestei notiuni, s-a sustinut ca modalitatea "ideala", "perfecta" de indeplinire a unui act este cunoscuta doar de procurorul de caz, care ar putea sau nu sa fie impartasita de judecatorul cauzei, dar care nu este cunoscuta de functionarul public insarcinat sa indeplineasca actul respectiv. Astfel, functionarul nu cunoaste conduita aceasta "ideala" pe care ar trebui sa o urmeze si careia ar trebui sa i se conformeze, dar cu toate acestea, este tras la raspundere penala pentru o fapta pedepsita extrem de grav“, potrivit hotnews.ro. 

 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră