În urma analizei de presă realizate de membrii COM s-a constatat un număr îngrijorător de abateri de la lege și de la dentologia jurnalistică. La scurt timp după izbucnirea incendiului din clubul Colectiv au fost difuzate - atât de către canalele media profesioniste, cât și în rețelele de socializare - imagini cu puternic impact emoțional, neblurate.
Au existat multiple situații în care unele instituții de presă au pus accent pe elementele morbide, pe durerea rudelor și au prezentat evenimentele într-o notă lipsită de respect și de empatie față de suferințele celor implicați. Alți comunicatori publici au lansat în spațiul public, fără să verifice informația și fără să consulte și părțile implicate/ acuzate, verdicte și judecăți de valoare care au pus într-o lumină proastă fie victimele și apropiații acestora, fie persoane sau instituții care au contribuit la operațiunile de salvare.
Au existat redacții care au încălcat recomandările CNA privind mediatizarea funerariilor victimelor din incendiu, iar alţi comunicatori publici au mediatizat puncte de vedere ale unor persoane care pretindeau că aveau puteri paranormale, care alimentau conspirații morbide, fără bază factuală (de exemplu: că numărul victimelor a fost mult mai mare, dar a fost ținut ascuns).
Considerăm că astfel de abateri comise de angajați media din plan local și național sunt de natură să distorsioneze dezbaterea publică și să decredibilizeze imaginea breslei în ansamblul ei. Mai mult, transmit publicului mesajul că astfel de practici sunt acceptabile și, ca atare, pot fi reproduse și în rețelele de socializare.
„În aceste condiții, le recomandăm insistent tuturor jurnaliștilor și comunicatorilor publici să respecte Codul Deontologic Unic al Jurnalistului și să țină cont de ghidul de bune practici pentru mediatizarea situațiilor traumatice“, se precizează în comunicatui COM.
Convenția Organizațiilor Media
Convenția Organizațiilor de Media (COM) s-a înființat în 2002, din dorința de a oferi mai multă vizibilitate și putere de negociere profesioniștilor din mass-media. COM este o coaliție informală de asociații de jurnaliști, de alți profesioniști din mass-media, sindicate și organizații patronale care au identificat linii de acțiune comune pentru consolidarea sectorului mass-media din România și promovarea intereselor de grup ale breslei. Coordonarea COM și secretariatul tehnic au fost asigurate de CJI și ActiveWatch.
De la înființarea sa, COM a derulat întâlniri sau conferințe pe teme apropiate de obiectivele sale și a reacționat atunci când principiile sale fundamentale au fost în pericol. Cel mai important rezultat al activității COM rămâne elaborarea și adoptarea celor două documente de auto-reglementare, Statutul Jurnalistului și Codul Deontologic al COM, în iulie 2004. Ulterior (2009) COM a fost factorul motrice în elaborarea și adoptarea Codului Deontologic unificat[1], care sintetizează prevederile a peste 15 documente de auto-reglementare diferite.