Atenţie şoferi! Cum vrea să modifice Parlamentul CODUL RUTIER

18 Feb 2016 | scris de Mara Răducanu
Atenţie şoferi! Cum vrea să modifice Parlamentul CODUL RUTIER

 

Şoferii care claxonează excesiv în trafic vor rămâne fără permis. Acest lucru este prevăzut într-un proiect de Cod Rutier, iniţiat de un grup de parlamentari. Propunerea este considerată însă una controversată, în condiţiile în care poliţiştii spun că nu au cum să dovedească dacă un şofer a claxonat sau nu abuziv. Pe de altă parte, cei din cadrul poliţiei susţin că nu au fost consultaţi până în prezent de aceste schimbări rutiere vizate de senatori. Sperăm ca aceste proiecte sa nu rămână prin sertare, aşa cum s-a întâmplat de multe ori, fără să fie concretizate propunerile rutiere. Proiectul privind Codul Rutier, depus la Senat şi care va intra în dezbatere în noua sesiune parlamentară, prevede faptul că şoferilor le este interzis "să folosească în mod nejustificat sau abuziv mijloacele de avertizare sonoră" (articolul 137, punctul 16).

 

CITIŢI ŞI: Schimbări Cod Rutier. Claxonezi în trafic ca un disperat?- Vezi ce ţi se poate întâmpla!

 

Mai mult, la articolul 110, se prevede că "dispozitivele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 de metri faţă de cei cărora li se adresează, pe o perioadă de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să-i oblige pe aceştia să execute manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei". Proiectul interzice totodată semnalizarea cu dispozitivele de avertizare sonoră în zonele de actiune a indicatorului "Claxonarea interzisă".

Proiectul pentru un nou Cod Rutier depus la Senat şi iniţiat de 40 de parlamentari de la toate partidele defineşte şi sancţionează şoferii „agresivi” în trafic. Astfel, se majorează sancţiunile pentru principalele cauze ale accidentelor rutiere, în opinia iniţiatorilor. Cei care, de exemplu, schimbă succesiv benzile de circulaţie pentru a depăşi coloanele, demarează în trombă, claxonează excesiv sau circulă cu maşina, temporar, pe trotuar vor risca amenzi până la o mie de lei, respectiv între 6 şi 8 puncte amendă.

Un studiu realizat în 2010 de Institutul de Prevenire şi Psihosociologie arată că 80% dintre şoferi sunt agresivi la volan. Studiul arată şi că 50% dintre românii cu carnet de conducere recunosc că au abuzat de flash-uri şi de claxoane, 21% că au agresat verbal pe altcineva în trafic, iar 13% spun că au recurs la gesturi obscene. Nici la condus nu se descurcă foarte bine. Aproape 60% dintre români vorbesc la telefon fără hands-free, jumătate dintre ei nu respectă distanţa regulamentară dintre maşini, iar peste 40% conduc obosiţi sau mănâncă la volan. Nu este prima data când se discută despre înăsprirea pedepselor pentru şoferii agresivi la volan. Vom vedea dacă de această dată se va fructifica şi în practică nu doar în terorie. Sau prin proiecte de legi uitate prin sertare.

Potrivit proiectului de lege, comportamentul agresiv la volan (manevre interzise) se manifestă prin:

– schimbatul succesiv al benzilor pentru depășirea coloanelor
– demarat în trombă, cu scrâșnit de roți
– claxonat repetat
– circulația cu viteză nejustificat de mică, pe altă bandă, în afară de prima
– frânarea bruscă la revenirea pe bandă
– mersul cu spatele în scopul intimidării participanților la trafic
– derapaje controlate
– mersul unei mașini pe trotuar
– mersul cu motocicletă pe o roată

 

CITIŢI ŞI: COD RUTIER NOU LA VREMURI NOI! Cum te poate lăsa fără PERMIS medicul de familie

 

Sancţiuni sunt prevăzute şi pentru oprirea neregulamentară a vehiculului pe prima bandă blocând deplasarea vechiculelor aflate în spate, care au dreptul de a vira la dreapta la culoarea roşie a luminii semaforului; conducerea unui vehicul care poluează fonic, peste norma stabilită de regelemntările în vigoare, din cauza eliminării amortizoarelor fonice din tobă sau a utilizării unor astfel de amortizoare neomologate; efectuarea manevrei de întoarcere a vehiculului prin folosirea frânei de ajutor; frânarea bruscă la revenirea pe bandă, imediat după ce conducătorului unui vehicul a efectuat o depăşire a unui vehicul; depăşirea neregulamentară a unei coloane oprite formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în partea din faţă a coloanei. Amenzile pentru aceste situaţii sunt cele din clasa a III-a (de la 6 la 8 puncte amendă) şi aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile. În ceea ce priveşte clasele de sancțiuni, acestea vor fi 6, şi nu 5, ca în prezent.
CLASELE DE AMENZI

Un punct amendă este 10% din salariul minim brut pe economie, adică 125 lei de la 1 mai.

– clasa I – 2 -3 puncte amendă (250 lei – 375 lei)
– clasa II – 4 -5 puncte amendă ( 500 lei – 625 lei)
– clasa a III a – 6 – 8 puncte amendă (750 lei – 1.000 lei)
– clasa a IV a – 9 – 20 puncte amendă (1,125 lei – 2.500 lei)
– clasa a V a – 21- 50 puncte amendă (2.625 lei – 6.250 lei)
– clasa a VI a – 51 – 100 puncte amendă (6.375 lei – 12.500 lei)

OBŢINEREA PERMISULUI, MAI DIFICILĂ?

De la 1 ianuarie 2016 , obţinerea permisului pentru viitorii şoferi ar putea fi mai dificilă. Mai exact, o Directivă din 2014 prevede ca șoferii să obțină un aviz care să ateste dacă suferă, sau nu, de apnee moderată în somn, de tip obstructiv. Aşadar, autoritățile vor fi obligate să schimbe legislația, astfel încât, pe lângă testarea psihologică sau examenul oftalmologic, șoferii să fie verificați dacă nu au un crescut de a adormi la volan, cauza multor accidente rutiere.

Sforăitul ar putea schimba Codul Rutier...

O Directivă Europeană, care trebuie asimilată și de legislația română până la sfârșitul lui 2015, prevede că autoritățile statului trebuie să ia măsuri pentru modificarea Codului Rutier în ceea ce privește eliberarea permiselor de conducere. Mai exact, noile prevederi îi vizează, nici mai mult, nici mai puţin, decât pe şoferii care... sforăie şi care vor avea nevoie de un aviz autorizat de la medici pentru reînnoirea sau eliberarea permisului de conducere. Conform documentului, persoanele care suferă de apnee (n.r. -oprire temporară a respirației în somn, caracterizată prin sforăit puternic) nu vor mai putea aplica pentru obținerea permisului auto dacă nu-și rezolvă problemele de sănătate.

Sforăitul, şofatul şi accidentele rutiere

Potrivit unor statistici, aproape jumătate din populația lumii sforăie. Deși de multe ori aceste persoane nu sunt conștiente că au această problemă, însă partenerii lor de viață, da! Medicii atrag atenția: sforăitul nu este normal. În majoritatea cazurilor indică prezența anumitor boli, iar netratat poate duce la complicații grave. Trataţi sforăitul, pentru că riscaţi enorm, mai ales dacă sunteţi conducător auto. Nu o spunem noi, ci o spun studii recente care arată că un somn cu tulburari de respiratie cauzează 4% dintre accidentele grave.

Consecinţele acestei afecţiuni sunt mai riscante pentru şoferii profesionişti. Riscul de a avea un eveniment rutier nedorit este de 7 ori mai mare la o persoană care prezintă apnee de somn decât o persoană sănătoasă, susţin medicii. Deşi studii recente arată că la instalarea apneei de somn contribuie şi factori genetici, obiceiurile de viaţă sănătoasă ajută la prevenirea apariţiei bolii. Iar pentru a evita accidentele rutiere, în unele state şoferii susţin teste obligatorii. În SUA şi Marea Britanie şoferii profesionişti sunt supuşi unor teste de menţinere a vigilenţei la volan care constau în introducerea persoanei respective intr-o camera obscura şi apoi proiectarea pe ecran a unor situaţii neprevazute, măsurându-se timpul de reacţie al acesteia.

Aveţi amenzi neachitate?- Nu veţi mai putea plăti taxe şi impozite! 

Începând din acest an, nu veți mai putea plăti taxe și impozite dacă aveți amenzi neachitate. Orice ban virat primăriilor va acoperi întâi eventualele amenzi şi abia apoi impozitele pentru casă sau maşină. Masura a fost introdusă prin noul Cod de Procedură Fiscală.

 

CITIŢI ŞI: NU E DE GLUMIT. Nu ţi-ai plătit amenzile? Vezi ce ţi se poate întâmpla în 2016

 

Motivul pentru care a fost introdusă această măsură este ineficiența colectării amenzilor, potrivit Digi 24. Acestă prevedere exista și până în 2012, atunci Codul de Procedură Fiscală a fost modificat și le permitea românilor să aleagă ce taxe plătesc cu prioritate. De la începutul acestui an, această alegere nu mai există și în primul rând vor fi achitate amenzile, fie că vorbim de amenzi de circulație sau cele date de poliția locală. Potrivit statisticilor, doar 26% din şoferii români îşi plătesc amenzile rutiere. În timp ce în Olanda, banii colectaţi din amenzile date conducătorilor auto ajung undeva la 98%, iar în Bulgaria la 68%.

 

 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră