În urma uriașei presiuni din partea NTSB în fine FAA nu mai doarme în papuci și astfel Boeing a trebuit să ia măsuri volens nolens
În scandalul legat de descoperirea unor piese neconforme ce echipează avioanele Boeing 737-800 și MAX, producătorul a remis abia acum la aproximativ doi ani și ceva de la prima situație sesizată, și primul buletin de informare. Astfel trebuie să cunoaștem
ca aplicarea unor mișcări prin intermediul palonierelor asupra direcției avionului nu este în mod normal necesară deoarece dea
lungul zborului situația înghețării sistemului RRGA (cel detectat a fi cu piese neconforme de către FAA și NTSB) asociată cu ruperea sau restricționarea comenzilor direcției prin intermediul palonierelor poate sa nu fie sesizată de către piloți până în faza de apropiere și aterizare
Teoretic însă în condiții de vânt lateral este necesară o manevră din partea pilotului care prin actionarea palonierelor și a directiei mentine alinierea avionului cu axul pistei. Pilotul reacționează la fel și în cazul unei cedări de motor situație mai dificilă și mai rar întâlnită dar repetată obligatoriu de mai multe ori in simulatorul de zbor efectuat odată la șase luni de zile.
Abia în aceste două cazuri echipajul va putea identifica și constata înghețarea sistemului și ruperea sau restricționarea acestor comenzi
Deasemenea această problemă tehnică va putea fi identificată și în cazul unei apropieri de precizie și aterizări automate efectuate doar prin intermediul celor doi piloți automați.
Trebuie să știți ca acest tip de aterizări se petrec cu un avion ce zboară cu minim 200 km/h, în condiții de 200 m vizibilitate și cu o înălțime de luare a deciziei de 16 metri. La aceste date pentru ca să fie tacâmul complet se adaugă și : ceață, ninsoare, vânt, frânare proasta pe pista, etc etc
Capacitățile tehnice ale avioanelor au fost dezvoltate tocmai pentru a putea să zboare în astfel de condiții, în siguranță și cu costuri cat mai reduse și se pot folosi doar cu acest sistem RRG funcțional corect la bord
Boeing recomandă abia acum, ca in cazul avioanelor care au fost identificate ca fiind în lista celor peste șase sute echipate cu piese neconforme la sistemul RRGA, ca în cazul constatării sub înălțimea de 500 de metri a acestor probleme de mai sus, să se efectueze manevrele de ratare și să se aplice procedurile din Checklist-ul avionului doar după atingerea înălțimii de siguranță prevăzută pentru acea pista pentru care se face apropierea în vederea aterizării
Tot Boeing recomandă ca în cazul detectării acelorași situații dar după ce avionul a atins pista, pilotul aflat la manșa sa aplice diferențiat frâne pe fiecare parte a trenului principal de aterizare pentru menținerea pe axul pistei și să nu folosească sistemul de dirijare a jambei de față sub viteza de 150 km/h ca metodă de prevenire a pierderii controlului avionului
Și aici începe circul! Pentru ca o pistă cu zăpadă, gheață și scurtă, îngustă va fi “ideală” pentru orice pilot oricât de experimentat ar fi el! Prin aplicarea când pe stanga când pe dreapta a frânei avionul de câteva zeci de tone aflat pe o pista în condițiile de mai sus are toate șansele să se comporte ca un novice pe patine intrat prima oară în viața lui pe gheață !
Nu era oare mai simplu, mai ieftin, mai bine, mai sigur, mai corect și mai uman ca Boeing să schimbe tot sistemul identificat ca având probleme și nu sa aștepte să se întâmple ceva rău?
Se pun iar eternele întrebări precum: de ce abia acum companiile din România au aflat situația aceasta?
De ce FAA (Autoritatea Aeronautică Civilă Americană) nu a cerut imediat după aflarea problemei publicarea listei avioanelor identificate și realizată de Boeing?
De ce totuși nu apare în România acel ONG specializat în problemele de aviație, drepturile pasagerilor, etc ?
Când va renunța totuși Boeing la gloriosul sau cal de bătaie ajuns o mârțoagă vopsită în bazarul cu vechituri al aviației (Boeing 737) ?
Pe când vom reuși noi toți să impunem giganților aviației revenirea la paradigma inițială “Safety first”, de mult timp schimbată cu “Money first” ? Mai ales ca totul a fost plătit cu sânge, lacrimi și durere !