Atenţie şoferi! De sâmbătă, hingherii de maşini se întorc în Bucureşti. Noua regulă care va fi valabilă din 21 ianuarie 2017, dată la care va intra în vigoare Hotărârea Guvernului nr. 965/2016, spune că maşinile parcate neregulamentar pe drumurile publice pot fi ridicate din nou de autorităţi.Iată care sunt noile reguli şi unde NU aveţi voie să parcaţi. Reamintim că Înalta Curte a aprobat în luna mai 2015 recursul formulat de Avocatul Poporului, în ceea ce privește ridicarea mașinilor staționate neregulamentar.
Ridicarea maşinilor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice (partea pe care se merge efectiv cu autovehiculele) va putea fi decisă, în principal, de către poliţiştii rutieri.
„Ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care poliţistul rutier o poate dispune în una dintre situaţiile prevăzute la art. 143 (din regulamentul Codului rutier - n. red.), când vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public şi se realizează (...) pe durata a 24 de ore, de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administraţia publică locală", dispune actul normativ.
Ridicarea autoturismelor parcate ilegal pe drumurile publice va putea fi dispusă şi de către poliţiştii locali, aşa cum prevede hotărârea amintită. Indiferent cine decide ridicarea, aceasta se va face în baza unei dispoziţii scrise, ce va trebui să conţină următoarele informaţii:
- data, ora şi locul ridicării vehiculului;
- gradul profesional, numele şi prenumele poliţistului care dispune ridicarea şi unitatea din care acesta face parte;
- indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată;
- menţiuni privind înregistrarea foto sau video a staţionării vehiculului;
- menţiuni privind avarii vizibile pe vehicul;
- date privind numărul de înmatriculare/înregistrare şi marca vehiculului.
Potrivit avocatnet.ro, măsura ridicării vehiculelor va putea fi dispusă în cazurile în care este interzisă staţionarea voluntară a acestora, după cum urmează:
- în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
- în zona de acţiune a indicatorului de staţionare interzisă şi a marcajului de interzicere a staţionării;
- pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 m;
- în dreptul căilor de acces ale proprietăţilor alăturate drumurilor publice;
- în pante şi în rampe;
- în locul unde este indicatorul de staţionare alternantă (în altă zi sau perioadă decât cea permisă) sau indicatorul de zonă de staţionare cu durată limitată (peste durata stabilită).
Trebuie precizat că măsura ridicării automobilelor depinde de existenţa unor spaţii speciale de depozitare care să aparţină administratorului de drum sau autorităţilor locale. Din acest motiv, este posibil ca, în anumite localităţi din ţară, dispunerea ridicărilor să nu fie posibilă în practică chiar din 21 ianuarie 2017.
Ridicarea autoturismelor parcate ilegal nu mai este posibilă de la mijlocul anului 2015, atunci când Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a găsit că această activitate trebuie reglementată de Guvern, nu de autorităţile locale. Prin urmare, hotărârile locale prin care se stabileau reguli pentru ridicare şi-au pierdut validitatea şi n-au mai putut fi puse în aplicare.
În luna mai 2015, se spunea ADIO HINGHEREALĂ!
Înalta Curte a aprobat în luna mai 2015 recursul formulat de Avocatul Poporului, în ceea ce privește ridicarea mașinilor staționate neregulamentar. După ani buni de „lupte“ cu morile de vânt, magistrații au stabilit: consiliile locale nu mai au niciun fel de competență în ridicarea autoturismelor. Victor Ciorbea, Avocatul Poporului, a declarat atunci că doar Guvernul poate stabili sancțiuni în ceea ce privește ridicar e a mașinilor și că, în mod obligatoriu, acesta va trebui să stabilească o reglementare unitară aplicabilă la nivelul întregii țări cu privire la cei care parchează ilegal mașina sau care încurcă circulația.
Avocatul Poporului a precizat că decizia luată de ÎCCJ nu poate fi aplicată retroactiv. „Alineatul 2 al articolului 517 precizează că decizia se pronunţă numai în interesul legii şi nu are efecte asupra hotărârilor judecătoreşti examinate. Nu e retroactivă, intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial. Firmele de ridicări vor trebui să se adapteze prevederilor din acel regulament care va fi adoptat de Guvern. Nu mai poate fiecare consiliu local să îşi stabilească regulile după cum credea de cuviinţă, ci trebuie o reglementare unitară, la nivel naţional, care să se regăsească în regulamentul pe care îl va adopta Guvernul României“, a conchis Victor Ciorbea.