Alooo, Pământul? Încotro, bre, Umanitate?

30 Dec 2023
Alooo, Pământul? Încotro, bre, Umanitate?

 Mai întâi a apărut varianta biocombustibililor care să reducă poluarea deși după unii poluarea a început odată cu dinozaurii și mamuții ierbivori care prin vânturile lor au dus la modificările climatice ale Pământului, modificări ce au condus în final la dispariția poluatorilor înșiși. 
Doar ca este de acum gata și cu biocombustibilii deoarece s-a constatat ca provoacă efecte dezastruoase asupra mediului iar acum au condus și la apariția unor probleme 
 majore cu biocombustibilul la nivelul UE. 
Păi și cine zice asta acum după vreo 20-30 de ani de bătut la cap omenirea cu necesitatea imperioasă de a înlocui neapărat si imediat combustibilii fosili, și aia pe cale de epuizare după cum se tot spunea începând de prin anii 80 încoace ? 
Utilizarea biocombustibililor în sectorul transporturi ar putea produce efecte dezastruoase asupra mediului, a avertizat Curtea de Conturi Europeană, într-un raport special de audit. 
În aviație combustibilul de tip nou era mai scump de 2,5 ori decât cel standard, capacitățile de producție asigurând doar 10% din consumul actual. Ca să nu zicem ca studiile referitoare la folosirea lor exclusivă, gradul maxim de amestec cu cel clasic, efectele în timp asupra motoarelor, gradul exact de poluare măsurat pe concentrații de amestec de combustibil bio cu cel clasic și costurile suplimentare totale nu s-au terminat nici până azi. 
Mai mult decât atât declararea introducerii acestui tip de combustibil a dat prilejul unor companii aeriene să scumpească prețurile biletelor pe baza acestui motiv al prețului mai scump deși după cum am mai spus:
- nu alimentează decât pe anumite aeroporturi ce dețin în stoc combustibil bio 
- nu folosesc decât un amestec cu o concentrație  nedeclarata public de combustibil bio cu cel fosil 
Revenind la auditul Curții Europene de Conturi, acesta concluzioneaza ca:
- culturile agricole energetice ar putea duce la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin utilizarea defrișărilor de păduri 
- nici biocombustibilii avansați nu sunt fezabili, din cauza absenței materiilor prime și a costurilor ridicate a acestora.
Domne’ ce să zicem noi amu când iată ca Strategiile făcute din birourile de la Bruxelles nu se pupă neam cu realitatea din teren? 
Pen’ca văzurăm cu toții ca mai toate politicile pentru combaterea schimbărilor climatice și măsurile absurde și fanteziste impuse de UE au avut ca efect final, constatat taman după implementarea lor, o accentuare a degradării mediului și costuri nesustenabile. 
Ca să fie și mai și , Curtea de Conturi Europeană a realizat un audit pe tema obligativității utilizării biocombustibililor impuse de către diversele norme europene în mai multe domenii printre care și aviația, pe baza căruia a concluzionat clar și cuprinzător că politicile Comisiei Europene sunt:
- instabile 
- neproductive 
- nepredictive
- generatoare de probleme legate de durabilitate. 
- generatoare de costuri nesustenabile 
- poluante 
Una dintre preocupările legate de durabilitate în domeniul biocombustibililor produși din culturi energetice este riscul schimbării indirecte a destinației terenurilor, care poate duce la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră, susține Curtea de Conturi Europeană (CCE).
”Schimbarea indirectă a destinației terenurilor are loc atunci când terenurile agricole destinate anterior piețelor de alimente și furaje sunt convertite pentru a fi utilizate în producția de biocarburanți.
Deoarece cererea de alimente și furaje va trebui totuși satisfăcută, riscul ca terenurile agricole să fie extinse la zone cu stocuri mari de carbon, precum păduri, zone umede sau turbării, crește exponențial. Aceasta presupune însă o schimbare majoră a destinației terenurilor ca masura directă de intensificare a producției curente. 
Schimbarea destinației terenurilor agricole va genera însă emisii de gaze cu efect de seră, și astfel se va anula total impactul estimat al înlocuirii combustibililor fosili cu biocombustibili, în special pentru așa-numiții biocombustibili cu riscuri ridicate din perspectiva schimbării indirecte a destinației terenurilor, produși din culturi alimentare și furajere. În  aceasta situație se observă o expansiune semnificativă a suprafeței de producție în detrimentul terenurilor cu stocuri ridicate de carbon, după cum se arată în raportul special al CCE.

Curtea Europeană de Conturi declară direct ca viitorul biocombustibililor în transportul rutier este mai mult de at incert, imprevizibil și impredictibil. În plus, sectorul biocombustibililor a devenit un concurent principal concurează pe piața materiilor prime, în special cu sectorul alimentar, dar și cu cel al produselor cosmetice, al produselor farmaceutice și al bioplasticelor. Teoretic acest aspect va conduce la o scumpire a materiilor prime și produselor rezultate 

”Problemele legate de disponibilitatea și durabilitatea biomasei pot compromite intensificarea producției de biocombustibili și pot antrena denaturări ale prețurilor și ale piețelor materiilor prime. În plus, dependența de importurile de materii prime a crescut din cauza unei cereri tot mai mari de biomasă de-a lungul anilor. Nu există o strategie specifică a UE pentru biomasă, iar obiectivele pentru combustibilii din surse regenerabile sunt stabilite fără a se ține cont de disponibilitatea biomasei din surse durabile”, se precizează în raportul CCE. 
Costurile de producție aferente biocombustibililor sunt mai mari decât cele aferente combustibililor fosili, ceea ce înseamnă că biocombustibilii nu sunt încă viabili din punct de vedere economic și au nevoie de măsuri de politică în sprijinul producției lor.
 Doar ca aici intervine din nou mecanismul juridic internațional neunitar care va produce conflicte juridice 
În 2022, Agenția Internațională a Energiei (AIE) a avertizat că, la nivel mondial, producătorii de biomotorină, de motorină din surse regenerabile și de biocombustibil turboreactor se îndreaptă către o criză de aprovizionare cu materii prime în perioada 2022-2027, dacă tendințele actuale nu se schimbă, referindu-se în special la uleiul de gătit uzat și la grăsimile animale, semnalează CCE. 
În ceea ce privește biocombustibilii avansați, Comisia Europeană a recunoscut că aprovizionarea cu materii prime poate constitui un alt obstacol major în calea dezvoltării, alături de provocările tehnologice, în special găsirea de materiale de care alte sectoare să nu aibă nevoie, pentru a limita costurile și volatilitatea prețurilor.

Între 2017 și 2023, programul Orizont 2020 a sprijinit o fabrică comercială de tip first-of-a-kind în România pentru producția de bioetanol din paie, un biocombustibil avansat, potrivit CCE. Costul total al proiectului a fost de 35 de milioane de euro, din care grantul din partea UE s-a ridicat la 24,7 milioane de euro. 
”Acest proiect făcea parte dintr-o investiție mult mai amplă în fabrică, care includea sprijin din partea UE pentru cercetare începând din 2014. La data vizitei de audit desfășurate de Curte (la șase luni după deschidere), fabrica funcționa la o capacitate parțială din cauza unor probleme legate de extinderea producției. În decembrie 2022, societatea a înregistrat, în conturile anuale, o depreciere cu 227 de milioane de euro a valorii fabricii”, se mai precizează în raportul special al Curții de Conturi Europene.
Cu alte cuvinte un faliment garantat mai ales ca pentru a respecta condițiile impuse de UE investiția trebuie să existe minim 5 ani de zile, în caz contrar banii trebuind a fi înapoiați 
 Buuun ca văzurăm cu toții cum stăm cu biocombustibilii ia să vedem cum stăm cu energia solară 
În curte la Poplaca de Sus un țăran cu fiul plecat la muncă afară, a primit de la acesta de Crăciun în dar un sistem de alimentare cu energie solară 
Omul fericit ca s-o gătat cu întunericul în bătătura lui mă sună și mă întreabă:
- Dom’le da’ bună invenția asta solera! 
No da’ de ce nu o folosesc și in Sahara ca amu acolo îi tat soare moca? 
Bună întrebare nu-i așa? 
Voi ce răspuns i-ați da stimați cititori marxiști, neomarxisti, verzi, liberali, etc ?

 

 

Cezar Osiceanu

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră