Fostul premier, Adrian Năstase, publică, pe blogul său, atât scrisoarea de înştiinţare privind anularea vizei sale de călătorie în SUA, mult-discutată zilele acestea, cât şi o serie de comentarii pe marginea acestui subiect. Sub titlul „Relaţia asimetrică România-SUA”, Năstase reia afirmaţiile sale referitoare la acest moment, care au fost redate şi de agenţia de presă Agerpres, precizând că momentul anunţului privind anularea vizei, în aprilie 2012, „înainte ca o condamnare a sa să rămână definitivă”, l-a revoltat.
Fostul premier a declarat, joi, că, în aprilie 2012, după condamnarea pe fond ‘în legătură cu pixurile din campania electorală’ şi înainte ca respectiva condamnare să devină definitivă, a primit o scrisoare de la consulul american.
„Informaţia am dat-o eu, nu a apărut în presă. Eu am dat scrisoarea, ca să fie foarte clar. Lucrurile sunt foarte simple, în opinia mea. Ambasada americană la Bucureşti are nişte consilieri români anticorupţie, de genul Laura Ştefan şi alţii legaţi de Monica Macovei, şi alţii. Înainte ca acea condamnare să fie definitivă, am primit acea scrisoare de la consulul american. M-am mirat, vă spun foarte sincer, pentru că nu mi-am imaginat că această chestiune a pixurilor din campania electorală din România poate să fie o chestiune atât de importantă în Statele Unite, cu atât mai mult cu relaţia mea cu administraţia americană în legătură cu conflictele din Irak de-a lungul anilor, colaborarea în legătură cu intrarea în NATO, şi altele, consideram că sunt chestiuni destul de importante. Am învăţat însă câteva lucruri şi am scris într-o carte, care a fost menţionată mai deveme, ‘Lumea, americanii şi noi’, americanii şi administraţia americană nu au ‘foşti prieteni’, ei au numai ‘actuali prieteni’. Ţi-ai terminat mandatul, nu mai eşti util, pa! Deci, ăsta este mesajul care a apărut din acea scrisoare. Nu ştiu, se temeau americanii că voi merge şi voi organiza acţiuni teroriste acolo’, a arătat Năstase.
Adrian Năstase, care şi-a lansat joi, la Bookfest, volumul ‘Presa de la A la N’, s-a declarat surprins de faptul că Departamentul de Stat a acceptat această chestiune, ‘care avea valoare simbolică’.
”Nici nu aveam de gând să merg în Statele Unite, şi aveam şi alte probleme. În plus, felul în care este redactată declaraţia agentului secretarului de stat care a participat la acea audiere mi se pare foarte ciudată. Americanii din Statele Unite decid pe suspiciuni de corupţie din România, din Bulgaria, din Ungaria, cine să călătorească şi unde. Mi se pare foarte ciudat pentru că, pe de o parte, eu credeam, pentru anumite acuzaţii de corupţie, eşti acuzat în propria ta ţară şi, eventual, condamnat. Dar, pe suspiciuni de corupţie să gândească cineva din administraţia americană că nu te poţi deplasa, e destul de ciudat”, a susţinut fostul premier.
Năstase a mai arătat că discuţia pe acest subiect ar trebui purtată la nivelul administraţiei, al Ministerelor de Externe.
”Ei spun: noi discutăm direct cu cetăţenii respectivi, informăm Ministerul de Externe, le spunem lor că nu mai au viză. Nu. Discuţia trebuie să fie între cele două Administraţii, pentru că ele vizează aceste restricţii unor cetăţeni din alt stat şi, atunci, chestiunea ca atare, reglementarea, trebuie să fie între cele două Ministere de Externe şi pentru a se regla anumite lucruri. Ministerul de Externe din România, spre exemplu, va refuza viza pentru anumiţi cetăţeni americani, care sunt, eventual, în procese în SUA, nu ştiu, poate că reciprocitatea ar însemna aşa ceva. Şi iată cum câteva cuvinte aruncate la întâmplare, unele măsuri luate absolut stupid de către nişte funcţionari aflaţi sub influenţa unor cetăţeni români, care lucrează pentru ambasada americană, şi care sunt extrem de subiectivi, şi care ţineau de zona lui Traian Băsescu într-o anumită perioadă, acum nu mai ştiu cu cine ţin, creează astfel de probleme”.
În continuare, Năstase enumeră câteva dintre consideraţiile sale pe marginea acestui subiect:
1. Există o discriminare inacceptabilă în ceea ce priveşte regimul vizelor, în condiţiile îin care cetăţenii majorităţii statelor europene pot călători fără vize în SUA, în timp ce românii trebuie să joace la „loteria vizelor” sau să treacă printr-un proces umilitor de obţinere a vizei.
2. Există o incălcare evidentă a reciprocităţii în materie, în condiţiile în care cetăţenii americani nu au nevoie de viză pentru a călători în România, indiferent de situaţia în care se află.
3. Chestiunea retragerii vizelor pentru cetăţenii români, a principiilor folosite, nu poate fi doar o chestiune „confidenţială” a autorităţilor americane cu cetăţenii români vizaţi. Ea trebuie să fie cunoscută şi de către Ministerul de externe român. Mai ales când este vorba de „foreign government officials” sau „prominent public figures”, atunci când autorităţile de imigrare se consultă cu Departamentul de Stat, existând riscul de a fi afectate relaţiile externe americane. Evident că în aceste situaţii trebuie informate (cel puţin) şi autorităţile române. În condiţiile în care România nu este considerată o colonie…
4. În ceea ce mă priveşte, probabil că am fost util, ca premier al României, în operaţiunile militare din Irak şi în alte situaţii. Atunci nu eram „periculos”, dar după ce România a avut o altă conducere, după 2004, am devenit, dintr-o dată „periculos” pentru SUA, asemănător cu teroriştii Al Quaida. Şi asta pentru că ambasadorul american lobby-ist din acea vreme, de la Bucureşti, avea un anumit „mentor” şi era într-o relaţie specială cu unele dintre slugile din acea vreme ale lui Băsescu. De aceea a făcut, probabil, acea propunere către Departamentul de Stat, iar Departamentul avea, la acea vreme, alţi prieteni în România decât cei ai republicanilor. Aşa că nu mai conta…
5. Este impotant ca actualii lideri de la Bucureşti să înveţe ceva din această lecţie. Sper că vor învăţa.
ANEXA 1: „Tema audierii a fost situaţia din Ungaria, iar în acest context oficialului de la Departamentul de Stat i s-au cerut asigurări că Ungariei nu i se aplică un dublu standard, atunci când unora dintre politicienii de la Budapesta li s-a retras viza pentru SUA din motive de corupţie. Insistenţele au fost ale preşedintelui Subcomisiei pentru Europa, Eurasia şi Ameninţări Emergente, republicanul Dana Rohrabacher, care a vrtu să ştie dacă şi unor oficiali guvernamentali români şi bulgari, vecini ai Ungariei, ţări cu probleme legate de corupţie, li se aplică acelaşi tratament.
„Nu există un dublu standard. Interzicem intrarea în SUA şi unor persoane din Bulgaria şi România pentru motive de corupţie. Dar nu folosim aceleaşi autorităţi”, a spus Hoyt Yee.
Congresman-ul Rohrabacher a insistat dacă sunt oficiali guvernamentali, membri ai administraţiei. „Vă pot asigura că există oficiali guvernamentali sau foşti oficiali guvernamentali interzişi în SUA din motive şi suspiciuni de corupţie. (…) Nu vă pot da numele, pentru că nu sunt publice, vă pot da numărul lor. Nu putem face publice numele lor”, a spus oficialul de la Departamentul de Stat la solicitarea preşedintelui subcomisiei de a pune la dispoziţie o listă a acestora.
De altfe, nici în Ungaria Ambasada SUA nu a făcut publice numele politicienilor, ci au apărut informaţii în media de la Budapesta referitor la identitatea acestora.
Ambasada SUA la Bucureşti a explicat, pentru cursdeguvernare.ro, legislaţia americană impune confidenţialitate în privinţa acordării vizelor. “Nu discutăm detaliile cazurilor individuale. Departamentul a considerat anumiţi români drept neeligibili pentru obţinerea vizei ca rezultat al condamnărilor pentru activităţi prin care au încălcat legea, inclusiv corupţie sau beneficii de pe urma corupţiei”, a arătat misiunea diplomatică americană în România.”
ANEXA 2: „Conform regulamentului 22 CFR 41.122 al Departamentului de Stat si al sectiei 212(a) a legii de Imigrare si Naturalizare Americana, Ambasada Statelor Unite ale Americii la Bucuresti doreste sa va anunte pe aceasta cale oficiala ca viza dumneavoastra temporara v-a fost retrasa si nu mai este valabila pentru ca calatorii in Statele Unite. Aceasta decizie a fost luata in urma informatiilor devenite disponibile dupa obtinerea vizei. Va rugam sa nu incercati sa calatoriti in Statele Unite folosind aceasta viza.
In momentul in care primiti aceasta notificare va rugam sa va prezentati la Sectia Consulara a Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti impreuna cu pasaportul pentru a va putea anula viza fizic in pasaport. Daca mai doriti pe viitor sa resolicitati viza pentru a putea calatori spre Statele Unite, va rugam sa urmati instructiunile mentionate pe adresa de site a Ambasadei la http://romania.usembassy.gov”.
ANEXA 3: 9 FAM 41.122 N4 REVOKING VISAS IN SENSITIVE CASES
(CT:VISA-2017; 08-27-2013)
„In cases involving foreign government officials, prominent public figures, and subjects or potential subjects of the United States and foreign criminal investigations, post should seek the Department’s guidance prior to any visa revocation unless unusual and exigent circumstances prevent such a consultation. You should be alert to the political, public relations and law enforcement consequences that can follow a visa revocation, and should work with the Department to ensure that all legally available options are fully and properly addressed. The revocation of the visa of a public official, or prominent local or international person, can have long-term repercussions on political relationships with foreign governments and on our public diplomacy goals in a foreign state.”
ANEXA 4: “Ministerul Afacerilor Externe nu a fost informat in legatura cu interdictia aplicata unor cetateni romani de a intra in SUA. in baza procedurilor specifice consulare si a legislatiei privind protectia datelor personale, eventualele refuzuri de acordare a vizei de intrare in SUA se comunica direct de Ambasada SUA doar persoanelor/cetatenilor romani vizati, daca exista astfel de situatii”.