NeoCov, un coronavirus mai mortal decât Covid-19: spun oamenii de știință din Wuhan

02 Feb 2022

Pe 25 ianuarie, o echipă chineză de la Academia de Științe din Beijing și la Universitatea Wuhan a pre-publicat noi date despre un coronavirus de lilieci, apropiat de MERS-CoV, descoperit în 2011. Dacă acest virus nu este patogen pentru om în forma sa actuală, autorii articolului au identificat, în laborator, o mutație care ar putea schimba lucrurile.

Nicio legătură cu Covid-19

Nu este în niciun caz o nouă variantă a SARS-CoV-2 (virusul responsabil de Covid-19), ci un alt membru al vastei familii de coronavirus. Acest virus a fost identificat în 2011 în Africa de Sud la un liliac din specia Neoromicia capensis. „Neo” din NeoCoV se referă direct la Neoromicia, nu la faptul că este un virus „nou”.

În stadiul actual al cunoștințelor, virusul care infectează oamenii cel mai apropiat de acest NeoCov este virusul MERS-CoV sau coronavirusul sindromului respirator din Orientul Mijlociu, responsabil pentru o epidemie în această regiune în 2012). Potrivit lucrărilor germane din 2014, „85% din genomul NeoCoV este identic cu MERS-CoV la nivel de nucleotide. Conform criteriilor taxonomice, NeoCoV și MERS-CoV aparțin aceleiași specii virale.” .

Un virus de „urmarit cu atenție”

Autorii săi explică că, așa cum este, NeoCoV este puțin probabil să infecteze oamenii. De fapt, nici un caz de NeoCoV care afectează o ființă umană nu a fost enumerat în literatura științifică.

Cercetătorii au descoperit că prin editarea genomului NeoCoV du o mutație foarte specifică, virusul s-a legat mai ușor de celulele umane în timpul experimentelor de laborator. Cu alte cuvinte: o mutație în genomul lui NeoCoV l-ar putea face capabil să se lege de ACE2 uman și să introducă materialul său genetic în celule.

Cu toate acestea, o astfel de mutație nu a fost încă observată, în acest moment, în stare naturală.

În cele din urmă, autorii prepublicării notează că anticorpii produși de pacienții expuși la MERS sau SARS-CoV-2 nu neutralizează NeoCoV.

Datorită rudeniei sale cu foarte letalul MERS, unele articole de presă i-au atribuit lui NeoCoV același potențial devastator ca și vărul său. Cu toate acestea, rata de mortalitate de 35% menționată în prepublicare se referă doar la cazul documentat de MERS. Nicio dată nu demonstrează în prezent că dacă NeoCoV ar dobândi mutația identificată în laborator, ar prezenta aceeași periculozitate.

Cu toate acestea, potrivit agenției de știri TASS, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat pe 27 ianuarie că sunt necesare studii suplimentare pentru a determina dacă NeoCoV reprezintă o amenințare pentru oameni.

Sursa: CheckNews