Comisia Europeană a adoptat, marți, regulamentul de stabilire a taxelor vamale suplimentare pentru vehiculele electrice importate din China, acuzate că creează concurență neloială, scrie France24
În ciuda ostilității Germaniei, Bruxelles-ul a decis, marți, 29 octombrie, să adauge la taxa de 10% deja în vigoare o suprataxă de până la 35% pentru vehiculele cu baterie fabricate în China. Decizia, care se aplică pe o perioadă de cinci ani, trebuie publicată până miercuri în Jurnalul Oficial al UE și să intre în vigoare cel târziu joi, a spus un oficial european.
Obiectivul declarat este de a restabili condiții echitabile de concurență cu producătorii acuzați că beneficiază de subvenții publice masive. Aceasta implică apărarea industriei auto europene și a celor aproximativ 14 milioane de locuri de muncă ale acesteia împotriva practicilor considerate neloiale, identificate în timpul unei lungi anchete a Comisiei.
Cota de piață a mașinilor electrice chinezești a crescut în UE, de la mai puțin de 2% în 2020 la peste 14% în al doilea trimestru al acestui an, potrivit cifrelor executivului UE.
„Apreciem concurența, dar trebuie să se bazeze pe reguli de concurență loială”, a declarat comisarul european pentru comerț Valdis Dombrovskis, descriind măsurile luate de Uniune drept „proporționale” și „țintite”.
Beijingul a denunțat în mod repetat „protecționismul” UE.
Până în ultimul moment, Valdis Dombrovskis a continuat dialogul cu ministrul chinez al Comerțului, Wang Wentao, pentru a încerca să găsească o soluție negociată. Degeaba. Cu toate acestea, ambele părți au convenit să continue consultările: oricând, suprataxele puteau fi înlăturate dacă s-ar fi găsit un acord asupra altor mijloace pentru compensarea prejudiciului identificat de ancheta europeană.
Preocuparea producătorilor germani
La rândul ei, China amenință că va ataca interesele europene. Acesta a răspuns deja prin lansarea de investigații antidumping care vizează carnea de porc, produsele lactate și produsele pe bază de vin importate din Europa, inclusiv coniac.
Germania și alte patru țări ( Ungaria , Slovacia, Slovenia, Malta) au votat împotriva planului fiscal al Comisiei, deși nu au reușit să adune majoritatea necesară pentru a-l respinge.
UE își asumă riscul de a declanșa un „conflict comercial”, a reacționat lobby-ul auto german (VDA). Companiile emblematice de automobile ale țării, puternic implantate pe cea mai mare piață a lumii, se tem să plătească prețul.
Impunerea taxelor vamale europene asupra mașinilor electrice chinezești vine în plină criză la grupul Volkswagen, care plănuiește zeci de mii de locuri de muncă și închiderea a trei fabrici din Germania.
Valoarea amenzilor va varia
Taxele vamale au primit însă sprijinul a zece state membre, printre care Franța , Italia și Polonia. Alți 12 s-au abținut, inclusiv Spania și Suedia. „ Uniunea Europeană ia o decizie crucială pentru protecția și apărarea intereselor noastre comerciale, într-un moment în care industria noastră de automobile are nevoie de sprijinul nostru mai mult ca niciodată”, a salutat ministrul francez al Economiei, Antoine Armand.
Dar, și în Franța, abordarea UE îngrijorează cercurile economice. Asociația interprofesională de coniac (BNIC) s-a plâns că a fost „abandonată” de autorități, considerând că sectorul său a fost „sacrificat” într-un conflict comercial care nu o privește.
Această încăierare chino-europeană face parte dintr-un context mai larg de tensiuni comerciale dintre Occident, condus de Washington și China, acuzata de practici anticoncurenţiale în mai multe alte sectoare, precum turbinele eoliene sau panourile solare.
Măsurile europene, care se doresc să se bazeze pe fapte și să respecte regulile Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), diferă totuși de abordarea punitivă și mai politică a americanilor. În Statele Unite, președintele Joe Biden a anunțat pe 14 mai o creștere a taxelor vamale la vehiculele electrice chinezești la 100%, față de 25% anterior.
În Europa, valoarea amenzilor va varia între producători, în funcție de nivelul estimat al subvențiilor primite.
În detaliu, taxele suplimentare se vor ridica la 7,8% pentru mașinile Tesla fabricate în Shanghai, 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,3% pentru SAIC, potrivit unui document final trimis țărilor membre pe 27 septembrie. Alte grupuri care au cooperat la ancheta europeană vor percepee taxe suplimentare de 20,7%, față de 35,3% pentru cele care nu au cooperat.